شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹

/گزارش/بلاتکلیفی ۱۵ ساله تله کابین آبیدر سنندج

چهارشنبه - 31 جولای 2019
بلاتکلیفی ۱۵ ساله تله کابین آبیدر سنندج

شاید «پیمان سنندجی» شهردار سال‌های ابتدایی دهه 80 شهر سنندج، وقتی برای اولین بار خبر از احداث تله کابین در آبیدر را داد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که راه اندازی این پروژه، به عمر خدمت خودش و پنج شهردار پس از او هم نمی‌رسد. پروژه‌ای که با گذشت بیش از 15 سال، هنوز مسکوت مانده و در این شهر فقط خاک می‌خورد.

کردنامه: از پروژه تله‌کابین همواره به عنوان رویای دست نیافتنی سنندجی‌ها یاد می‌شود. این پروژه نیز همچون تعدادی دیگر از پروژه‌های شهری نیمه تمام، در گوشه‌ای از اذهان مردم این شهر جا خوش کرده و بیشتر رویایی است که خیال محقق شدن ندارد.

طی این سال‌ها از پیمان سنندجی، شهرداری که برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۸۲ این پروژه را مطرح کرد، گرفته تا فریدون پوررضایی، مهدی حسام شریعتی، کامیاب شادمان و منوچهر فخری شهرداران سابق و حشمت الله صیدی، شهردار کنونی بارها وعده بهره برداری از پروژه تله کابین را به مردم سنندج داده‌اند، اما هیچکدام از وعده‌های آنها در مورد این پروژه اجرایی نشده است.

تنها در همان سال‌های ابتدایی طرح بود که مقداری تجهیزات از سوی چند شرکتی که قرار بود این پروژه را به انجام برسانند وارد شهر سنندج شد و در مبدا طرح «ویلای فریدونی» در نزدیکی پارک کودک آبیدر، تعدادی از این تجهیزات نصب شد. اما بعد از مدتی که شرکت‌ها نیز از عهده انجام کار برنیامدند، فنداسیون، دکل‌ها و تجهیزات نصب شده این پروژه جمع آوری و دپو شدند.

این تله کابین قرار بود با ۲۲ کابین هشت نفره، مسافت ۲٫۵ کیلومتری را از مبدا به مقصد کوه آبیدر طی کند. اما از آغاز طرح تاکنون که بیش از پنج هزار و ۹۰۰ روز از آن می‌گذرد اگر هر روز حدود ۴۰ سانتی متر از این پروژه پیشرفت کرده بود اکنون به بهره برداری رسیده بود، در صورتی که فقط وعده‌های سر خرمن مسئولان و سرمایه گذاران طرح در جلسات مختلف و نشست‌های مطبوعاتی، نصیب مردم شده است.

البته ناگفته نماند که در این میان نیز برخی از انجمن‌های مردمی و زیست محیطی با انجام پروژه تله کابین در کوه آبیدر مخالفت کردند که اصلی‌ترین دلیل آن را برهم زدن محیط زیست طبیعی آبیدر و بکر نماندن این مکان در نتیجه احداث تله کابین مطرح می‌کردند.

اما برای دریافت آخرین اطلاعات از روند انجام این پروژه، ابتدا به سراغ آرش اسماعیل نسب، معاون سرمایه گذاری شهرداری سنندج رفتیم که وی حاضر به مصاحبه با ما نشد و فقط به این جمله بسنده کرد که شهرداری در حال انجام مطالعات و طراحی این پروژه است و بزودی فراخوان سرمایه گذاری آن برگزار خواهد شد.

در ادامه به سراغ ارسطو گویلی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج رفتیم که وی، طی سخنانی مفصل به تشریح آخرین وضعیت این پروژه پرداخت.

*صرف ۱٫۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه تله کابین

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه پروژه تله کابین در سال ۸۲ مطرح و در سال ۸۴ نیز قرارداد آن منعقد شده است، اظهار کرد: این پروژه به عنوان یک پروژه‌ هزینه‌ای درنظر گرفته شده بود و صرفا فقط طراحی مبدا و مقصد پروژه صورت گرفته بود.

ارسطو گویلی افزود: در ابتدای امر قراردادی به مبلغ ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار یورو با نماینده شرکت پومای فرانسه برای انجام طراحی، واردات تجهیزات، نصب و راه اندازی این پروژه منعقد شده و براساس این قرارداد، مبالغی نیز پرداخت‌ شده است.

وی ادامه داد: همچنین قراردادهای جانبی نیز با تعدادی دیگر از شرکت‌ها بسته شده بود، به عنوان مثال برای احداث فنداسیون و ساخت دکل‌ها قراردادی با شرکت هپکو بسته شده بود که بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان مبلغ این قرارداد بوده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج عنوان کرد: براساس آنچه که شهرداری در اختیار ما قرار داده، در سال ۸۴ حدود ۲۶۰ میلیون تومان، سال ۸۵، ۸۰۰ میلیون تومان، سال ۸۶، ۳۹۵ میلیون تومان و سال ۸۷، ۲۰ میلیون تومان برای این پروژه به شرکت‌های مذکور پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع قریب به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این پروژه پرداخت شده است، گفت: هم اکنون بخشی از تجهیزات این پروژه در پارک کودک، دپو شده و در حال زنگ زدن است و حدس می‌زنیم بخشی دیگر نیز هنوز در گمرک یا انبار شرکت‌ها باشد.

تغییرات مدیریت شهری از عوامل تعلل در روند احداث پروژه

گویلی، علت به نتیجه نرسیدن این پروژه را، تغییرات مداوم مدیریت شهری شامل مجموعه شهردار و معاونین، شورای شهر و همچنین سایر موانع، یا عدم همکاری سایر سازمان‌ها و ادارات مرتبط دانست و افزود: در این قضیه، همه تقصیرها را به گردن یکدیگر می‌اندازند اما من از کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر درخواست می‌کنم که اگر تخلف و یا کم‌کاری انجام شده، به صورت جدی ورود پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از ایجاد سازمان سرمایه گذاری شهرداری، پروژه تله کابین به عنوان یک اولویت دوباره مطرح شد، تصریح کرد: ما از دو سال قبل به این پروژه ورود پیدا کردیم و در حال حاضر تنها اطلاعاتی که در دسترس است، فقط مسیر تله کابین است. در ابتدا به صورت هزینه‌ای به این پروژه نگاه شده و سایر جوانب کار از جمله بخش‌های گردشگری و … برای آن پیش بینی نشده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج اضافه کرد: ما مجبور شدیم که دوباره از صفر شروع کنیم که در این راستا نیاز به مطالعه دوباره پروژه را داشتیم. سازمان سرمایه گذاری شهرداری این مطالعات را در مرحله اول به یک شرکت واگذار کرد که این شرکت کار خود را شروع کرد اما ظاهرا نتوانست آن را ادامه دهد. در حال حاضر یک شرکت دیگر در حال انجام مطالعات آن است.

*پروژه تله کابین نیازمند ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

وی اعلام کرد: ما باید اکنون یک پکیج کامل را طراحی کنیم که توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی و … در آن لحاظ شده باشد. براساس برآوردی که انجام داده‌ایم این پروژه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، در صورتی که کل بودجه شهرداری سنندج حدود ۲۳۰ الی ۲۴۰ میلیارد تومان است.

گویلی با بیان اینکه شهرداری و حتی دولت نیز از عهده هزینه‌های این پروژه برنمی‌آیند، گفت: پس نیاز هست که سرمایه گذار جذب شود. تاکنون چندین گروه سرمایه گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و جلسات اولیه‌ای را نیز با آنها داشته‌ایم که در نهایت پروژه می‌بایست از طریق فراخوان عمومی به سرمایه گذار توانمندی واگذار شود که نتایج هر اقدامی حتما به مردم اعلام خواهد شد، چراکه پروژه تله کابین یکی از آرزوهای دیرینه همه مردمان شهر سنندج است.

وی ادامه داد: سرمایه گذار چون هزینه زیادی را باید در این پروژه صرف کند، ما باید بازگشت سرمایه آن را تا جایی که می‌توانیم جلو بیندازیم که نیاز هست مجتمع‌های رفاهی، تفریحی، اقامتی و … ضمن حفظ محیط زیست ارزشمند آبیدر و سازگاری با آن، طراحی شود تا در نهایت بتوانیم سرمایه گذار را جذب کنیم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج گفت: از زمان اولیه این طرح تاکنون، دهها تله‌کابین در کشور راه اندازی شده اما متاسفانه تله کابین سنندج هنوز بلاتکلیف مانده که این برای ما خوشایند نیست.

*آبیدر را باید با حداقل آسیب‌ به محور گردشگری تبدیل کنیم

وی در ادامه سخنان خود با عنوان اینکه در طراحی این پروژه ما باید نظر همه اقشار را بگیریم، اظهار کرد: ما موظف هستیم نظر انجمن‌های مردمی را بدانیم چون این انجمن‌ها از بدنه مردم هستند. بسیاری از آنها معتقدند که باید آبیدر بدون هیچگونه تغییری بکر بماند اما ما معتقدیم که ضمن اینکه نباید به آبیدر آسیب برسد و برای آیندگان به بهترین نحو نگهداری شود، آبیدر بزرگترین سرمایه این شهر است و باید در رونق اقتصادی و گردشگری آن موثر باشد. اگر دهها سال آبیدر بکر بماند و شهر ما از لحاظ اقتصادی توسعه نیابد و بیکاری در آن موج بزند، آن موقع این سرمایه ارزشمند چه فایده‌ای برای شهروندان سنندجی دارد؟ ما باید با حداقل آسیب و دخالت و آلودگی، آبیدر و سایر مواهب طبیعی و خدادادی سنندج را به محورهای گردشگری و رونق اقتصادی شهر تبدیل کنیم.

گویلی افزود: شهرهای دیگر کشور توانسته‌اند از تپه‌ها و کوه‌هایی که بسیار کمتر از آبیدر ما مزیت دارند رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کنند، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید از آبیدر استفاده لازم را ببریم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در گذشته اداره میراث فرهنگی، مطالعات کامل گردشگری را در مورد آبیدر انجام داده که آن را لحاظ کرده‌ایم و مشاور طرح نیز برروی آن کار می‌کند. اکنون چند شرکت بر روی آبیدر کار می‌کنند تا همزمان با کمترین آسیب، رونق اقتصادی ایجاد شود.

*همه اقشار در طراحی جدید پروژه در نظر گرفته می‌شوند

این عضو شورای شهر سنندج تاکید کرد: هدف ما این است که در طراحی جدید تله کابین، این منطقه به یک مجموعه گردشگری و فضای تفریحی و تجاری تبدیل شده و برای همه اقشار فضاها و امکانات لازم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه به دیگر عوامل تعلل در انجام این پروژه نیز اشاره و ذکر کرد: ممکن است در مقطعی مدیریت شهری وقت مخالف اجرای آن بوده و نسبت به پیگیری روند اجرایی بی تفاوت بوده باشند. مدیریت شهری ما در گذشته با توجه به عدم وجود چشم انداز و برنامه منسجم، مدیریت سلیقه‌ای و پروژه محور حاکم بوده و طبعا اینگونه نگاه به یک شهر با اهمیت سنندج باعث نقصان و مشکلات فراوان در روند توسعه شهر بوده است.

وی افزود: با تلاش شورای دور پنجم تاکنون ۶۰ درصد برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله شهر سنندج تدوین شده است و تا دو سه ماه آینده تکمیل می‌شود. این برنامه باید به مطالبه جدی مردم و رسانه‌ها تبدیل شود و هر مسئولی که روی کار آمد به عنوان نقشه راه در راه اجرایی کردن آن تلاش کند.

*عدم شفافیت در مدیریت شهری، علت مسکوت ماندن پروژه‌ها

گویلی همچنین ذکر کرد: نبود شفافیت در مدیریت شهری ما باعث شده که پروژه‌ای همچون تله کابین مسکوت بماند، اما اگر مدیریت شهری بویژه شهرداری ما تمام کارهایش و اقداماتش براساس شفافیت می‌بود اکنون این پروژه نیز به نتیجه رسیده بود.

وی خاطرنشان کرد: شورای شهر سنندج از زمستان سال گذشته طرح نهادینه سازی شفافیت را به شهرداری ابلاغ کرده‌ است که از مردم و رسانه‌ها نیز انتظار داریم آن را مطالبه کنند.

گویلی در پایان گفت: به زودی اقدامات بعدی در تکمیل طرح و شناسایی سرمایه گذار مناسب برای اجرای تله کابین، این پروژه محرک توسعه را به اطلاع شهروندان سنندجی خواهیم رساند.

در ادامه پیگیری خبرنگار ایسنا، مشخص شد که مطالعات احداث تله کابین در آبیدر از چهار ماه پیش به یک شرکت بومی واگذار شده است و این شرکت پکیج کامل مطالعات خود را تا دو ماه آینده در اختیار شهرداری قرار خواهد داد .

در حال حاضر «حشمت الله صیدی»، ششمین شهرداری است که در زمان او بحث تله کابین آبیدر سنندج مطرح است و او نیز تاکنون نتوانسته این پروژه را به مرحله اجرا برساند. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر عمر مدیریتی وی که از شهریورماه ۹۶ آغاز شده، تا چندین سال دیگر ادامه داشته باشد شاید بتوان امیدوار بود که او بتواند از این آزمون سخت، سربلند بیرون بیاید که البته باید دید در آینده چگونه روند انجام این پروژه به پیش می‌رود./ گزارش از: ویدا باغبانی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس