تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 بهمن 1397 - 12:21
کد خبر : 997

افزایش بودجه کردستان نسبت به سایر استان‌ها / تعریف چند پروژه جدید برای کردستان در لایحه بودجه ۹۸

افزایش بودجه کردستان نسبت به سایر استان‌ها / تعریف چند پروژه جدید برای کردستان در لایحه بودجه ۹۸

به گزارش کردنامه؛ بهرام نصراللهی زاده در بازدید از خبرگزاری ایسنا ، اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته رویکردی عدالت محور با توجه ویژه به نقاط کمتر توسعه یافته بوده است. وی افزود: از همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب جهت گیری نظام به سمت توجه بیشتر به مناطق کمتر برخوردار

به گزارش کردنامه؛ بهرام نصراللهی زاده در بازدید از خبرگزاری ایسنا ، اظهار کرد: رویکرد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته رویکردی عدالت محور با توجه ویژه به نقاط کمتر توسعه یافته بوده است.

وی افزود: از همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب جهت گیری نظام به سمت توجه بیشتر به مناطق کمتر برخوردار بوده و بر همین اساس تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق ۵ روستا بوده که امروز خوشبختانه در کردستان روستای بدون برق نداریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان عنوان کرد: همچنین برای اثبات این رویکرد نظام می‌توان به بهره مندی بیش از ۹۵ درصد روستاهای استان از گاز و همچنین جمعیت باسواد استان که ابتدا ۳۰ درصد بوده و امروز بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته، اشاره کرد و علاوه بر این در سایر حوزه‌ها نیز این پیشرفت قابل مشاهده است.

وی ضمن تکذیب شایعه کاهش بودجه استان کردستان در سال ۹۸ در خصوص اعتبارات کردستان نسبت به سال ۹۷، تصریح کرد: بودجه عمرانی کشور در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ تنها ۳ صدم درصد افزایش داشته درحالیکه در کردستان بودجه سال ۹۸ در همه بخش‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

نصراللهی زاده ادامه داد: بودجه استانی استان‌های کل کشور میانگین ۸ و هفتاد و پنج صدم درصد افزایش داشته است درحالیکه بودجه استانی استان کردستان ۱۰و دو دهم درصد رشد داشته که از میانگین کشوری بیشتر است.

وی اعلام کرد: بودجه عمرانی استان در سال ۹۷ مبلغ ۸۳۰ میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال ۹۸ به ۹۱۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان عنوان کرد: ۱۹ پروژه ملی در استان داریم که در سال ۹۷حدود ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده که در لایحه بودجه سال ۹۸ به حدود ۲۷۶ میلیارد تومان افزایش یافته و رشد ۱۵۷ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ پروژه ملی استانی شده در کردستان داریم، اعلام کرد: در سال ۹۷ مبلغ ۸۰ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده بود که در سال ۹۸ به ۱۴۸ میلیارد و ۵۴۰ میلیون رسیده و رشد ۸۴ و پنج دهم درصدی داشته است.

نصراللهی زاده همچنین عنوان کرد: پروژه های مشترک بین استان‌ها در سال ۹۷ حدود  ۱۲۲ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان اعتبار داشته که در ۹۸ با رشد ۸۶ و پنج دهم درصدی به ۲۲۹میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت انرژی و توان خود را بر انجام و اتمام پروژه‌های اصلی و مهم استان متمرکز کرده است، گفت: سالن ۶ هزار نفره که در ۹ مرکز استان کشور در حال انجام است و یکی از آنها شهرستان سنندج است، در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۱۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون اعتبار داشته که تا کنون ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده و ۶ میلیارد تومان آن فقط به سنندج و ۷ میلیارد دیگر هم به ۸ استان دیگر اختصاص داده شده و این نشان دهنده میزان توجه دولت به پروژه های اصلی و اساسی استان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث عمده استان بحث آب و آبرسانی است، اظهار کرد: منابع آبی قابل توجهی در استان داریم و تلاش جدی مجموعه استان بهره گیری از این منابع در راستای رفع نیازهای آبی استان است.

 

منابع آبی پایدار نقاط شهری کردستان تا افق ۱۴۲۵ تامین شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کردستان تامین منابع آب شرب پایدار مراکز جمعیتی شهرها را یکی از اولویت های استان دانست و افزود:  بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان در شهرها زندگی می‌کنند که خوشبختانه تا افق ۱۴۲۵ منابع آبی پایدار و مطمئن برای نقاط شهری را تعریف کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه سیمای اطمینان بخشی از آبرسانی به شهرهای استان داریم و در همه شهرها تامین آب شرب یا انجام شده و یا در حال انجام است و تنها شهرهای شرق استان مانده که اعتبار لازم برای آنها هم در نظر گرفته شده و طی دوره‌ای چندساله انجام خواهد شد.

نصراللهی زاده همچنین از تامین آب مورد نیاز بخش صنعت خبر داد و گفت: آب مورد نیاز دو پروژه مهم پتروشیمی و زنجیره فولاد هم که در دستور کار دولت است، تامین شده است.

وی همچنین از تامین آب بخش کشاورزی خبر داد و خاطرنشان کرد: تبدیل ۱۷ هزار هکتار اراضی دیمی به آبی در دست اجراست که علاوه بر توسعه باغات و تولیدات استان، ایجاد اشتغال را نیز در پی دارد.

 

تعریف پروژه انتقال آب به شهرستان های بیجار، قروه و دهگلان

نصراللهی زاده با تاکید بر اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به مناطق کمتر برخوردار دارد، گفت: در لایحه بودجه ۹۸ طبق بخشنامه دولت، تعریف پروژه جدید ممنوع است اما برای کردستان پروژه‌های متفاومتی از جمله انتقال آب به شهرستان‌های قروه، بیجار و دهگلان تعریف شده که نشان دهنده نگاه ویژه دولت به استان است.

وی همچنین احداث تونل اورامانات را از دیگر پروژه‌های تعریف شده برای استان عنوان کرد و افزود: اعتبار این پروژه مهم در لایحه بودجه ۹۸ پیش بینی شده است.

نصراللهی زاده با اشاره به اینکه سند آمایش استان در مرحله نهایی است، اظهار کرد: تدوین این سند به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال به اتمام می‌رسد و کاملا مبتنی بر قابلیت‌های توسعه ای نقطه به نقطه استان بوده و جایگاه و سهم استان در توسعه ملی را تعیین می‌کند.

وی تاکید کرد: سند آمایش استان کاملا بر اساس ظرفیت‌های مختلف طبیعی، گردشگری و مرزی و … تدوین می شود و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در خصوص راه‌اندازی زنجیره فولاد در کردستان، بیان کرد: شرکت فولاد استان تاسیس شده و مراحل نهایی آن در حال انجام است که با ایجاد این زنجیره در استان ظرفیت تولید فولاد یک و نیم میلیون تن خواهد بود که منابع آبی مورد نیاز آن نیز تامین شده است.

وی تامین زیرساخت‌های حمل و نقل و راه را از اولویت‌های استان دانست و گفت: در خصوص راه زمینی چند پروژه عمده شهری و شریانی در دستور کار است که یکی از آنها کریدور شمال غرب به جنوب است که ۳۲۰ کیلیومتر آن از استان عبور می‌کند و بیش از ۱۱۰ کیلومتر آن به بزرگراه تبدیل شده که بخش قابل توجهی از آن در سال ۹۸ انجام و اعتبارت هم بیش از ۳ برابر پیش بینی شده است.

نصراللهی زاده همچنین در حوزه ریلی نیز به پروژه راه آهن تهران – همدان – سنندج اشاره کرد و آن را جزء اولویت‌ها دانست و افزود: اعتبار این پروژه در لایحه بودجه ۹۸ نسبت به سال ۹۷، بیش از ۳ برابر افزایش یافته و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی اظهار کرد: علاوه بر این پروژه‌های دیگری نظیر بزرگراه تهران – سنندج (حدفاصل گردنه صلوات آباد)، جاده جدید سنندج – مریوان و … در حال انجام است که نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حمل و نقل هوایی نیز می توان گفت فرودگاه سنندج فرودگاه مجهزی است و مشکل عمده آن در حال حاضر تعداد پرواز است نه تجهیزات فرودگاهی و از نظر فنی و تجهیزات ناوبری به روز و مدرن است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان ادامه داد: فرودگاه سقز در راستای توسعه زیرساخت‌های استان در دست اجراست که متاسفانه در مقطعی به دلایلی متوقف شد و مجددا آغاز شده و احداث باند آن به اتمام رسیده است.

 

تمرکز مدیریت استان بر رفع مشکلات نایسر

وی همچنین در خصوص مشکلات ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج نیز اظهار کرد: نایسر منطقه‌ای است که به دلیل رشد انفجاری جمعیت در مقطعی از زمان، با مشکلات زیادی مواجه شده که از آن جمله می توان به بعد فیزیکی شهر، نبود اسناد مالکیت، فضای آموزشی و … اشاره کرد.

نصراللهی زاده با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته جهت رفع مشکلات این ناحیه، اعلام کرد: خوشبختانه در حال حاضر پروژه بزرگ قابل توجهی در این ناحیه در حال احداث است که شامل مجموعه ورزشی و کتابخانه و تاسیسات جانبی آموزشی است و بخشی از نیاز فرهنگی ورزشی این ناحیه را تامین می‌کند.

وی همچنین از تاسیس ۳ واحد آموزشی در این ناحیه خبر داد و گفت: مدیریت استان در چند بعد در این ناحیه متمرکز شده که امیدواریم بخشی از نیازهای این منطقه را تامین کند.

وی یکی از سیاست های اصلی دولت را واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی عنوان کرد که استقبال چندانی از آن نشده و اعلام کرد: گزارش فنی و توجیهی و مقدمات چندین پروژه در استان انجام شده و در حال اعلام فراخوان است که امیدواریم بخش خصوصی هم مراجعه و برای انجام این پروژه ها اعلام آمادگی کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان در خصوص سهم کردستان از استخدامی‌ها نیز یادآور شد: استخدام افراد در دستگاه های دولتی نه بر اساس سهمیه استان بلکه بر اساس میزان خروج نیرو از یک سازمان صورت می گیرد و شایعه کم بودن سهمیه استان در استخدامی‌ها صحیح نیست. / ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات