تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مرداد 1397 - 23:10
کد خبر : 682

ترکیه بیشترین سهم کالاهای وارداتی را به کردستان دارد

ترکیه بیشترین سهم کالاهای وارداتی را به کردستان دارد

کردنامه: بختیار رحمانی پور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سال جاری ۶۳۵ هزار تُن کالا به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده است. وی افزود: از این میزان ۳۷۲ هزار تُن کالا به ارزش بیش از ۲۰۹ میلیون دلار مربوط به صادرات گمرکات استان

کردنامه: بختیار رحمانی پور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه سال جاری ۶۳۵ هزار تُن کالا به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به خارج از کشور صادر شده است.

وی افزود: از این میزان ۳۷۲ هزار تُن کالا به ارزش بیش از ۲۰۹ میلیون دلار مربوط به صادرات گمرکات استان و ۲۶۲ هزار تُن به ارزش ۱۹۲ میلیون دلار مربوط به صادرات اظهار شده در سایر گمرکات به مقصد عراق از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان عنوان کرد: صادارت گمرکات استان طی این مدت روند رشد صعودی را داشته به طوری که شاهد رشد ۱۰۰ درصدی وزنی و افزایش ۷۸ درصدی ارزش دلاری طی این مدت بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه گمرک باشماق بین ۱۰۷ گمرک در صادرات حائز رتبه ۱۹ کشوری است، اعلام کرد: ۹۸ درصد کل کالاهای صادراتی استان به کشور عراق صادر می شود و سایر کالاها به ترتیب به مقصد کشورهای افغانستان، پاکستان، روسیه، رومانی و ارمنستان ترخیص می‌شود.

رحمانی پور ادامه داد: از این میزان محصولات کشاورزی به وزن ۲۲۴ هزار تُن و به ارزش ۹۶ میلیون دلار بالاترین رقم کالاهای صادراتی را داشته که به نسبت سال گذشته از نظر وزنی ۱۲۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸۱ درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: در بخش صادرات محصولات کشاورزی بالاترین ارزش مربوط به صادرات سبزی و نباتات به ارزش بالغ بر ۳۸ میلیون دلار به مقصد کشور عراق بوده است و میوه های خوراکی به ارزش ۲۵ میلیون دلار و گوساله نر پرواری به ارزش ۲۰ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

مدیرکل گمرکات کردستان همچنین گفت: در رویه واردات مهمترین کالاهای وارداتی شامل ضایعات پلاستیک، ماشین آلات خط تولید، سوخت های معدنی است که ضایعات و مصنوعات پلاستیک به ارزش بالغ بر ۳۸ میلیون دلار طی چهار ماهه سال جاری و سال گذشته بالاترین ارزش را در بین کالاهای وارداتی به گمرکات استان داشته است.

وی بیان کرد: در بین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به استان، کشور ترکیه سهم ۳۶ درصدی را داشته است و سایر کالاها از کشورهای عراق، سوئیس، ایتالیا، آلمان، چین و هلند از طریق مرزهای استان به کشور وارد می‌شوند.

رحمانی پور ذکر کرد: در رویه ترانزیت کالا، گمرک باشماق با ترانزیت ۷۳۶ هزار تُن کالا به ارزش حدود ۵٫۱ میلیارد دلار رتبه سوم را بین ۵۶ گمرک کسب کرده است که این مقدار ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۴ درصدی وزنی و ۱۱ درصدی ارزش دلاری را داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی چهار ماهه سال جاری ۱۹۹ هزار و ۸۳۲ مسافر ورودی و خروجی با ۳ هزار و ۹۰۳ دستگاه اتوبوس و خودرو سواری خروجی از مرز باشماق، تنها مرز مسافری استان به کشور عراق تردد داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ رشد شش درصدی را در مسافران ورودی به استان داشته‌ایم.

مدیرکل گمرکات کردستان یادآور شد: گمرکات استان کردستان تا پایان تیر ماه سال جاری ۲۵۳ میلیارد ریال درآمد کسب و به خزانه واریز کرده که این میزان درآمد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۹ درصد افزایش یافته است./ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات