تاریخ انتشار : جمعه 5 بهمن 1397 - 12:50
کد خبر : 968

خبرنگاران پلاسکو ندارند

خبرنگاران پلاسکو ندارند

کردنامه: خبرنگاران در ایران یک روز آن هم ۱۷ مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان بدست طالبان را دارند و بس. در این روز همه مسئولان یک صدا از تاثیرگذاری صاحبان این شغل به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جامعه می گویند و از سختی هایش، اما

کردنامه: خبرنگاران در ایران یک روز آن هم ۱۷ مرداد، سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان بدست طالبان را دارند و بس.

در این روز همه مسئولان یک صدا از تاثیرگذاری صاحبان این شغل به عنوان رکن چهارم دموکراسی در جامعه می گویند و از سختی هایش، اما یک گوش شان برای شنیدن مشکلات این قشر در و دیگری هم دروازه است و پایان ماجرا تا روز خبرنگار سال بعد.

چند سالیست قرار گرفتن شغل خبرنگاری در ردیف مشاغل سخت و زیان آور بر سر زبان ها افتاده و بر روی کاغذهای وزارتخانه ها و سازمان های متبوع کش و قوس های فراوانی به خود دیده است و این روزها همانند توپی سرگردان از یک میز به میز دیگری شوت می شود و نتیجه ای ملموسی هم برای اصحاب رسانه ندارد.

البته خود خبرنگار هم به عنوان بخشی از ماجرا یا رغبتی برای پیگیری مطالبه خود ندارند یا اینکه آب خوردن در کوزه شکسته را نوش می داند و بخاطر بازگویی حرف دل مردم خواسته خود را فراموش می کند.

در همین راستا، چند روز پیش محمد سلطانی فر معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین اظهارنظر خود گفته است: اگر چه قرار گرفتن شغل خبرنگاری در حیطه مشاغل سخت مورد پیگیری این وزارتخانه و خبرنگاران است اما هنوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این امر را نپذیرفته است.

در همین پیوند، معاون تنظیم روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفته است، بر اساس آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، حرفه خبرنگاری در این گروه لحاظ شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیچ عنوان نسبت به این امر دیدگاه مغایری ندارد.

حاتم شاکرمی ادامه می دهد: این وزارتخانه در تعریف مصادیق خبرنگاری تفاوت دیدگاه داشته و همین امر موجب می شود تا تقاضای برخی خبرنگاران برای استفاده از آیین نامه، مورد تایید قرار نگیرد پس اگر تعریف مصادیق خبرنگاری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود، بدون تردید وزارت تعاون نسبت به اینکه خبرنگاری جزء مشاغل سخت است، تردید ندارد.

خبرنگاران کشور در گیر و دار تحلیل گفته های این ۲ مسئول بودند که از قرار گرفتن شغل عملیاتی آتش ‌نشانی در ردیف ب مشاغل سخت و زیان‌آور با تصمیم اعضای شورای عالی حفاظت فنی با خبر شدند، خبری که خواسته آتش نشانانی بود که هنگام وقوع آتش سوزی ها و بسیاری از حوادث دیگر مردانه دل به آتش می زدند تا ناجی جان ها باشند.

البته نا گفته نماند این مطالبه امروز صاحبان شغل آتش نشانی در کشور نبود و از چند سال گذشته به صورت مکرر در بسیاری از مراجع ذیصلاح بررسی و مسکوت مانده بود اما این روزها به نتیجه رسید تا یکی از ثمرات جانفشانی همکاران ۱۶ شهید آتش نشان حادثه پلاسکو برای شنیدن حرف های شان در دستگاه ها و نهادهای مختلف باشد.

بی شک قرار گرفتن آتش نشانی به واسطه حادثه ای مانند آتش سوزی ساختمان پلاسکو تهران سال ۱۳۹۵ در گروه مشاغل سخت و زیان آور پس از سال ها پیگیری، خبری آرامش بخش برای زحمتکشان جامعه از جمله این گروه شغلی است اما سوال اینجاست: چه وقت خبر قرارگیری خبرنگاری در بین مشاغل سخت و زیان آور مخابره می شود؟

شاید این تصور وجود داشته باشد که شغل خبرنگاری چون با قلم و کاغذ سر و کار دارد حرفه ای سهل و آسان است؛ اما برخلاف این تصور در جهان بخاطر استرس های کاری و روانی یکی از مشاغل طاقت فرسا شناخته می شود.

چرا که خبرنگاران در زمان اتفاقات و وقوع هر حادثه ای از مترقبه تا غیر مترقبه جزو اولین افراد حاضر در آن محل برای مخابره اخبار هستند و همواره در این حوادث خطرات مختلف را به علت اهمیت اطلاع رسانی به جان می خرند و تا خبر را برای تنویر افکار عمومی مخابره کنند.

به عبارتی اگر از آسمان سنگ ببارد همه زیر سقفی پناه می گیرند اما خبرنگاران باید باشند تا علت های این بارش را بررسی کنند و خبر بندآمدنش را به مردمی که پناه گرفته اند بدهند.

از این رو خبرنگاری نه تنها یکی از مشاغل سخت و زیان آور در جهان محسوب می شود بلکه این قشر در دوران مختلف از جنگ تحمیلی، ترور گروه های معاند انقلاب تا ماموریت های مختلف داخلی و برون مرزی بیش از ۲۵۰ لاله گلگون کفن را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.

با توجه به این خطرها و پاسکاری قرار گرفتن شغل خبرنگاری در جمع مشاغل سخت و زیان آور بین وزارتخانه های متبوع، چرا باید حوادثی چون آتش سوزی ساختمان پلاسکو را در انتظار بنشینیم تا پیگیری یک مساله به نتیجه برسد یا تصمیمی قطعی در مورد آن گرفته شود./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات