تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 - 8:27
کد خبر : 1300

سفیر کرد موسیقی ایران زمین و جادوی کمانچه

سفیر کرد موسیقی ایران زمین و جادوی کمانچه

این اولین بار نیست که کیهان کلهر یک جایزه معتبر بین المللی را دریافت می‌کند، البته آخرین بار هم نیست. اما در این هفته او یکی از مهم‌ترین جوایز نوزدهمین دوره جایزه جهانی “وومکس” را به دست آورد و همزمان آلبومش از سوی مجله سانگ لاینز که هر سال بهترین آلبوم‌های سال را معرفی می‌کند

این اولین بار نیست که کیهان کلهر یک جایزه معتبر بین المللی را دریافت می‌کند، البته آخرین بار هم نیست. اما در این هفته او یکی از مهم‌ترین جوایز نوزدهمین دوره جایزه جهانی “وومکس” را به دست آورد و همزمان آلبومش از سوی مجله سانگ لاینز که هر سال بهترین آلبوم‌های سال را معرفی می‌کند به‌عنوان یکی از ۱۰ اثر برتر سال ۲۰۱۹ معرفی شد.
سایت رسمی جایزه جهانی “وومکس” علت اعطای این جایزه به کیهان کلهر را تسلط و یگانگی مهارت این ویرنئوز کمانچه اعلام کرد و نوشت: ” این جایزه را به علت نوآوری و ایجاد زبان‌های جدید هیجان‌انگیز موسیقی و برای رساندن سنت موسیقی کلاسیک ایرانی به گوش مردم سراسر جهان به کیهان کلهر از ایران اهدا می‌کند. ”
کیهان کلهر پس از دریافت جایزه، پشت تریبون قرار می‌گیرد و پس از اینکه جایزه خود را به محمد رضا شجریان تقدیم می‌کند، می‌گوید: “سختی کشیدن، دانش و پشتکار پیشینه موسیقی ایرانی ست و من امروز محصول این پیشینه هستم. پس این جایزه یک دستاورد شخصی نیست و من به نمایندگی از جامعه موسیقی ایرانی این جایزه را دریافت می‌کنم. ”
در کنار خبر خوب دریافت “جایزه وومکس” آلبوم «هنوز پاییز است» به آهنگسازی کیهان کلهر هم، به انتخاب مجله سانگ لاینز، به‌عنوان آلبوم پنج ستاره و جزو ۱۰ آلبوم برتر سال ۲۰۱۹ شناخته شد. پیش‌تر این مجله معتبر، آلبوم مشترک کیهان کلهر و “اردال ارزنجان” نوازنده ساز باقلاما اهل ترکیه را در میان ۱۰ اثر برگزیده سال ۲۰۱۳ قرار داده بود.  

جایزه بین المللی«ایزاک اشترن ۲۰۱۷» برای کیهان کلهر 

پیش از جایزه “وومکس” کیهان کلهر در شهریور سال ۹۷، جایزه بین‌المللی فعالیت‌های هنری انسان دوستانه «ایزاک اشترن» را دریافت کرد. البته از آنجا که کیهان کلهر در پیش برنامه کنسرت‌های خود به سر می‌برد، فرزند ایزاک اشترن یعنی مایکل اشترن به نیابت از کلهر جایزه را دریافت کرد.
آزمون (مسابقه) بین‌المللی ایزاک اشترن در کنار آزمون‌های بین‌المللی چایکوفسکی و کوئین الیزابت از معتبرترین آزمون‌های موسیقی جهان هستند.

دریافت جایزه گرمی به همراه گروه جاده ابریشم

یکی از مهم ترین دستاوردهای بین المللی کیهان کلهر دریافت جایزه گرمی به همراه گروه جاده ابریشم در سال ۲۰۱۷ بود. که درآن آلبوم “sing me home” به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر در پنجاه و نهمین دوره گرمی، توانست جایزه بهترین موسیقی جهانی را دریافت کند.
پیش از کیهان کلهر که به صورت گروهی این جایزه را دریافت کرده، تنها محمدرضا شجریان و حسین علیزاده برای آلبوم‌های «فریاد» و «بی تو به سر نمی‌شود»، کاندیدای دریافت جایزه گرمی شده بودند. اما بالاخره کلهر این طلسم طولانی را شکست.
جایزه گرمی که توسط “آکادمی ملی علوم و هنر‌های ضبط” اهدا می‌شود، دقیقاً معادل اسکار در حوزه موسیقی است و به برندگانش یک تندیس طلا به شکل گرامافون اهدا می‌کند.

کیهان کلهر کیست؟

کیهان کلهر ۵۵ سال قبل، یعنی سوم آذرماه ۱۳۴۲ در شهرستان اسلام آباد غرب استان کرمانشاه متولد شد. او کار موسیقی را از پنج سالگی به صورت آزاد شروع می‌کند و در دوازده ساله به صورت حرفه‌ای به موسیقی می‌پردازد. تا جایی که کلهر در سیزده سالگی با ارکستر رادیو تلویزیون کرمانشاه شروع به همکاری می‌کند. البته او در کنار کمانچه، تنبور، سه تار و شاه کمان را نیز می‌آموزد.

کلهر مدتی کوتاه با گروه شیدا در مرکز هنری «چاووش» همکار بود و سپس در هفده سالگی مقیم ایتالیا شد. او سپس با هدف ادامه تحصیل راهی کانادا می‌شود و رشته آهنگسازی را در دانشگاه کارلتن اتاوا با موفقیت به پایان می‌رساند.
کلهر پس از فارغ التحصیلی، ابتدا با گروه دستان کار جدی خود را دوباره آغاز می‌کند که حاصل آن اجرای کنسرتی در تالار وحدت با آواز ایرج بسطامی در سال‌های اولیه دهه هفتاد بود که بعد‌ها آلبوم این کنسرت هم انتشار یافت.
اما کلهر در واقع با آلبوم “شب، سکوت، کویر” با آواز محمد رضا شجریان به شهرت رسید. ارکستراسیون و سازبندی مناسب و ابتکاراتی که او در این کار صرف می‌کند، کلهر را به یکی از چهره‌های شاخص در حوزه موسیقی تبدیل می کند.او در این کار از هنرمندان موسیقی نواحی ایران همانند زنده‌یادحاج قربان سلیمانی و علی آبچوری و حسین ببی استفاده کرد.   کلهر برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده است. همکاری او با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» در مجموعه غزل ۱ و ۲ و ۳، کوارتت کرونوس (جاده ابریشم)، یویو ما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرد.

اجرای کنسرت‌های مستقل به صورت بداهه‌نوازی و همراهی با محمدرضا شجریان، حسین علیزاده و همایون شجریان از عمده فعالیت او به شمار می‌آید. هشت “آلبوم زمستان است”، “بی تو به سر نمی‌شود”، “فریاد”، “ساز خاموش”، “سرود مهر”، “آن و آن”، ” ماه و مه”، ” نوای نور” حاصل این همکاری هاست.
از جمله دیگر آثار او می‌توان به آلبوم نخستین دیدار بامدادی که کمانچه نوازی و بداهه نوازی کلهر در دستگاه چهارگاه با تمبک پژمان حدادی است اشاره کرد.   آلبوم “در آینه آسمان” که حاصل همنوازی کیهان کلهر با علی اکبر مرادی، نوازنده نامدار تنبور کرمانشاه است از دیگر کار‌های او به شمار می‌رود.
از دیگر آثارش می‌توان به شب‌های فیروزه‌ای نیشابور به همراه یویوما، موسیقی برای فیلم جاده ابریشم به همراه یویوما، باد (در ایران با نام: تا بی‌کران دوردست) به همراه اردال ارزنجان موسیقی‌دان ترک که در خارج از ایران توسط شرکت “ECM” و با نام “The wind” منتشر شده است.   آلبوم “شهر خاموش” و “لایه‌های تاریکی” با همراهی کوارت زهی بروکلین رایدر، “سامان سایه ها” با همراهی مجید خلج، ” تنها نخواهم ماند”، “هاونیاز”، “هنوز پاییز است” از دیگر آلبوم‌های ست که تاکنون از کیهان کلهر منتشر شده است.

کیهان کلهر همچنین در بهار سال ۹۸ در کنگره مشاهیر کرد از سوی مظهر خالقی اسطوره موسیقی کردستان، بهمن مرادنیا استاندار کردستان و هه وال ابوبکر استاندار سلیمانیه در دانشگاه کردستان بعنوان یکی از شخصیت های مفاخر کرد مورد تقدیر قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات