تاریخ انتشار : دوشنبه 17 دی 1397 - 19:30
کد خبر : 935

مدارس تخریبی، در کمین جان دانش آموزان کردستانی

مدارس تخریبی، در کمین جان دانش آموزان کردستانی

کردنامه: سوختن دانش آموزان شین آبادی، دختران پیش دبستانی مدرسه‌ای در زاهدان و یا مرگ «دنیا ویسی» دانش آموز روستای گرماش سنندج به دلیل ریزش دیوار مدرسه فرسوده تنها چند مورد از اتفاقات تلخی است که به دلیل غیراستاندارد بودن مدارس رخ داده و هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد. هرچند متاسفانه پس از این

کردنامه: سوختن دانش آموزان شین آبادی، دختران پیش دبستانی مدرسه‌ای در زاهدان و یا مرگ «دنیا ویسی» دانش آموز روستای گرماش سنندج به دلیل ریزش دیوار مدرسه فرسوده تنها چند مورد از اتفاقات تلخی است که به دلیل غیراستاندارد بودن مدارس رخ داده و هیچگاه از یادها فراموش نخواهد شد.

هرچند متاسفانه پس از این اتفاقات، ما بیشتر به فکر استاندارد کردن مدارس می‌افتیم و در پی چاره اندیشی و حل مشکل بر می‌آییم، اما این اتفاقات تلنگری است برای ما تا که هوشیار باشیم و از آن درس عبرت بگیریم که ممکن است جان دانش آموز دیگری نیز در یک مدرسه دیگر در تهدید باشد.

هنوز آثار هشت سال جنگ تحمیلی و محرومیت‌هایی که در پی آن بر استان کردستان وارد آمده از چهره شهرها و روستاهای آن زدوده نشده است و علیرغم اقداماتی که در طی چند دهه گذشته در استان صورت گرفته، اما باز هم تعدادی از مدارس ما در شمار مدارس پرخطر و تخریبی قرار دارند.

غیراستاندارد بودن ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کردستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با بیان اینکه مسئولیت ساخت و ساز و نوسازی و تجهیز مدارس برعهده سازمان نوسازی است، عنوان کرد: در مجموع سه هزار و ۷۸۷ ساختمان آموزشی و غیرآموزشی در استان وجود دارد که از میزان ۲ هزار و ۸۷۰ واحد آن آموزشی بوده و مابقی نیز شامل ساختمان‌های اداری، اردوگاه‌ها و کانون‌ها و … هستند.

رشید قربانی با عنوان اینکه در کل کشور ۳۰ درصد فضاهای آموزشی غیراستاندارد هستند، گفت: در استان کردستان نیز ۳۰ درصد فضاهای آموزشی غیراستاندارد هستند، اما این به این معنی نیست که تخریبی هستند و تمامی آنها باید تعطیل شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۱۳۷ واحد آموزشی و غیرآموزشی استان وضعیت مطلوب و یک هزار و ۲۲۴ واحد وضعیت غیراستاندارد داشته و یک هزار و ۱۸۹ مدرسه هم نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

۲۳۷ مدرسه کردستان پرخطر و تخریبی هستند

وی ادامه داد: متاسفانه ۲۳۷ مدرسه استان کردستان نیز پرخطر و تخریبی هستند که وضعیت مطلوبی نداشته و ضروری است اعتبارات لازم به این مدارس اختصاص یابد.

وی با اعلام اینکه نوسازی و جایگزینی مدارس تخریبی استان نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: ۵۲۸ کلاس درس استان هم فاقد سیستم گرمایشی و خط لوله گاز هستند که به وسیله بخاری نفتی استاندارد گرم می‌شوند و عمدتا در روستاها و مناطق حاشیه قرار دارند؛ لازم است سازمان نوسازی مدارس نسبت به این امر اقدامات لازم را انجام دهد.

یک هزار مدرسه غیراستاندارد در کردستان وجود دارد

اما مدیرکل نوسازی مدارس کردستان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای کردستان، اظهار کرد: بالغ بر ۲ هزار و ۸۷۵ مدرسه در استان وجود دارد که ۳۰ درصد آنها که حدود یک هزار مدرسه را شامل می‌شود غیراستاندارد هستند.

ماجد احمدی ادامه داد: البته وجود این مدارس غیراستاندارد دلیل بر آن نیست که حتما باید همه تخریب آنها شوند بلکه تعدادی از آنها نیازمند مقاوم سازی هستند.

تخصیص ۴۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای نوسازی مدارس کردستان

وی با اعلام اینکه هرساله اعتبارات ملی تخریب و نوسازی از سوی صندوق توسعه ملی به این سازمان اختصاص می‌یابد، گفت: امسال ۴۸ میلیارد تومان از این محل به استان کردستان تخصیص یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کردستان ادامه داد: در مهرماه امسال ۵۲ مدرسه در قالب ۲۱۵ کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش دادیم و پیش بینی می‌کنیم که ۱۶ مدرسه دیگر را هم تا دهه فجر امسال آماده بهره برداری کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی ما امسال ۴۲ میلیارد تومان بوده که به صورت کامل تخصیص نیافته است، اضافه کرد: خوشبختانه امسال در جشنواره بیستم خیرین مدرسه ساز، خیران ۱۷ میلیارد تومان به مدارس استان کمک کردند که صرف پروژه های ساخت و ساز و نوسازی و مقاوم سازی می‌شود.

وجود ۵۰۵ کلاس درس دارای بخاری نفتی در کردستان

احمدی در ارتباط با وضعیت گرمایشی مدارس استان هم اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰۵ کلاس درس استان با بخاری نفتی استاندارد گرم می‌شوند که بیشتر در مناطق روستایی و دوره افتاده که فاقد لوله‌کشی گاز هستند قرار دارند.

وی گفت: برای تبدیل سیستم‌های گرمایشی این مدارس به غیر از بخاری همچون پکیج و … از محل اعتبارات سازمان نوسازی کشور، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته که میزان برآورد ما ۱۰ میلیارد تومان است.

مدارس پرخطر کردستان باید تعطیل شوند

اما داد استاندار کردستان هم در نشست شورای آموزش و پرورش استان کردستان در خصوص مدارس تخریبی استان درآمد و وی خواستار تعطیل شدن هرچه زودتر مدارس پرخطر استان شد.

بهمن مرادنیا گفت: جان دانش آموزان برای ما از هرچیزی مهمتر است که در این راستا هر مدرسه‌ای که پرخطر و نیازمند به تخریب باشد، باید تعطیل شود .

وی گفت: نباید منتظر سال تحصیلی آینده باشیم بلکه برای جبران این مسئله دانش آموزان این مدارس را در مدارس دو نوبته و استاندارد جایگزین و مشغول به تحصیل کنید.

اما آنچه که حائز اهمیت است این است که همه افراد از جمله مسئولان، کادر آموزشی مدارس، اولیای دانش آموزان و خیران در قبال دانش آموزان این سرزمین مسئول هستند و هرکدام باید به سهم خود قدمی را در راستای تسهیل تحصیل آینده سازان کشور بردارند./ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات