تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 13:58
کد خبر : 2173

کرفتو؛ غاری پر رمز و راز در کردستان

کرفتو؛ غاری پر رمز و راز در کردستان
غار کرفتو یکی از غارهای طبیعی و دست کند بشر اما آمیختە با رمز و رازهایی است کە هنوز پردە از اسرار بسیاری از آن‌ها برداشتە نشدە است.

به گزارش کردنامه، مطمئنا همە ما بارها و بارها نام هرکول، پهلوان و اسطورە نامدار یونانی را شنیدە و داستان‌ها، افسانەها و فیلم‌های بسیاری راجب بە این شخصیت افسانەای دیدە و خواندەایم.

غار کرفتو، بە غار هرکول هم شهرت دارد و دلیل آن وجود کتیبەای بر سر غار است کە بر آن نوشتە شدە “این خانە هراکلس است، هرکس کە در آن وارد شود در امان است”!

اگر قصد سفر بە استان کردستان را دارید دیدن زیبایی‌های این غار رازآلود و اسرارآمیز را از دست ندهید.

برای دیدن این غار زیبا و شگفت‌انگیز باید از سنندج بە سمت دیواندرە و سپس از دیواندرە بە سمت سقز حرکت کنید، این غار در ۷۰ کیلومتری شمال غرب دیواندرە در بین رشتەکوهی آهکی واقع شدە است.

بر سر در اتاقی در طبقە سوم غار کتیبەای بە زبان یونانی دیدە می‌شود کە در این کتیبە آمدە است “در اینجا هراکلس سکونت دارد، باشد کە پلیدی در آن راە نیابد”!

غار کرفتو یکی از زیباترین و مشهورترین جاذبەهای گردشگری کردستان است کە سالانە مسافران بسیاری از این مکان جذاب و دیدنی و حیرت‌انگیز دیدن می‌کنند.

با رسیدن بە غار کرفتو جدای از زیبایی‌های خود غار طبیعت سرسبز منطقە نیز جالب توجە است.

با عبور از دو نردبان فلزی و اندکی سنگ نوردی در دهانه غار می‌توان وارد نخستین اتاق دست کنده غار شد و شاهد پنجره‌هایی مشرف به دره و منظره طبیعی دره بود. با رسیدن به آخرین اتاق حوضی شکل، ساروجی کم عمق و یک آتشدان خودنمایی می‌کند که گویا محلی برای انجام مراسم‌های دینی مردمی بوده که سالیانی بس دور در این غار سکونت داشته‌اند.

طبقه دوم غار بر روی شکافی ساخته شده که دهانه طبیعی غار محسوب می‌شود که دیوارهای دو طرف آن را افقی و به طور منظم سوراخ کرده‌اند.

 از طریق یک راهرو ١٠ پله‌ای و یک تنوره ٣ متری در طبقه دوم  و با عبور از آن می‌توان به طبقه سوم غار راه یافت.

طبقه سوم غار با ظرافت و دقت خاصی ساخته شده، تمامی درهای غار سنگی و چوبی هستند و ساکنان آن با کندن تنوره‌ و پله‌هایی به جریان آب زیر غار دسترسی داشته‌اند.

به دلیل وجود آب در برخی از قسمت‌های غار، باید سوار بر قایق به سمت قسمت‌های مختلف این غار پر رمز و راز رفت.

تصاویر و نقوش باستانی متعددی از جمله تصویر انسان حیوانات و گیاهانی همانند گوزن، مارال، سوارکار سوار بر اسب و حیواناتی ناشناس بر در و دیوار غار آدمی را مدتی به تفکر وا می‌دارد.

بخش طبیعی این غار دارای دالان‌های متعدد و کم ارتفاع با گذرگاه‌های صعب‌العبوری است که در انتهای این دالان‌ها آب زیادی وجود دارد و به دلیل فرسایش و رسوبات این بخش به شکل‌های منحنی و کروی و چند بُعدی درآمده که فضا را به فضایی رازآلود تبدیل کردە است.

وجود آشپزخانه، دالان‌ها، اتاق‌های متعدد و در و پنجره‌های این غار نشان از سکونت انسان باستان در این غار دارد.

قندیل‌های موجود در این غار خود یکی از زیبایی‌های غار است که فضایی ترسناک اما زیبا را در غار به وجود آورده است.

دیدن منظره طبیعت بکر این منطقه بر فراز غار خود یکی از جذابیت‌های این سفر زیبا است و چشم‌ها را از دیدن این همه زیبایی به وجد می‌آورد.

معماری غار از هوش بالای ساکنان خود در زمانی بس دور حکایت می‌کند، معماری این غار به گونه‌ای طراحی شده که در فصل زمستان گرم و در فصل تابستان بسیار خنک است و همین شرایط مطلوب غار سبب سکونت انسان و استفاده از آن به عنوان دژ دفاعی و پناهگاه بوده‌ است.

این غار باستانی در تاریخ ۲۰ بهمن‌ماە ۱۳۱٨ با شمارە ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور بە ثبت رسیدە است.

کرفتو؛ غاری پر رمز و راز در دل کردستان

غار باستانی کرفتو هدف بعدی کردستان برای ثبت‌جهانی خواهد بود

استاندار کردستان، در مراسم رونمایی از الواح ثبت جهانی هورامان، هدف دوم استان کردستان برای ثبت جهانی را غار باستانی کرفتو عنوان کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی هورامان که با حضور قائم‌مقام و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در کاخ گلستان برگزار شد، با ابراز خشنودی از این رویداد اظهار کرد: غار باستانی کرفتو هدف بعدی کردستان برای ثبت‌جهانی خواهد بود.

زارعی‌کوشا، افزود: پرونده ثبت جهانی غار باستانی کرفتو نیز به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی کشور در کردستان در لیست موقت آثار پیشنهادی ایران به وزارت میراث‌فرهنگی معرفی شده است.

وی یادآور شد: درخواست داریم پرونده این اثر که در ۲۰ بهمن سال ۱۳۱٨ به شماره ثبت ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در فهرست آثار جهانی به‌عنوان دومین اثر از استان به ثبت برسد.

کرفتو یکی از مقاصد گردشگری و تاریخی کردستان

معاون میراث‌فرهنگی استان کردستان، گفت: همزمان با هفته میراث‌فرهنگی، نشست تخصصی حفاظت و مرمت آیینی غار کرفتو، با حضور جمعی از اساتید و محققان در خانه کُرد سنندج برگزار شد.

محمد امینیان اظهار کرد: کرفتو یکی از مهمترین مقاصد گردشگری و تاریخی استان است که علاوه بر وجود زیبایی‌های طبیعی و معماری، چندین دوره معابد مختلف همانند معبد میترا و هراکلس در دل آن قرار گرفته است.

معاون میراث‌فرهنگی استان کردستان، افزود: هدف از نشست تخصصی معرفی این بنای تاریخی و تجمیع نظرات برای حفاظت و مرمت آن با همکاری و همفکری همه جانبه مسئولان و اساتید مرتبط بود.

وی بیان کرد: در این هفته تلاش شده است ضمن نمایش‌ میراث ناملموس و ملموس منطقه، در راستای جلب توجه مخاطبان و هم‌فکری برای افزایش سواد میراثی و نشان دادن قدرت موزه‌ها، نشست‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در سطح استان برگزار شود.

امینیان، گفت: نمایشگاه تخصصی کردستان ذخیره گاه فرهنگی ایران زمین،  نشست حفاظت و مرمت آیینی کرفتو، نشست تخصصی گردشگری پایدار شهری به‌همراه تبیین بسته ضوابط و مقررات مترتب حفاظت بافت‌های تاریخی، از جمله این برنامه‌ها می‌باشد که در هفته‌میراث‌فرهنگی در حال برگزاری‌ است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات