تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1397 - 18:33
کد خبر : 655

عمارت وکیل الملک سنندج را بهتر بشناسیم

عمارت وکیل الملک سنندج را بهتر بشناسیم

کردنامه: از جمله‌بناهای دیدنی و قدیمی شهر سنندج، عمارت وکیل الملک سنندج، معروف به عمارت موروثی و شخصی خانواده وکیل است که در تاریخ حکومت کردستان از صاحب منصبان حکومتی بوده‌اند بنا به یک روایت تاریخی، اصل بنای این عمارت به دوره زندیه مربوط است که توسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل » – از

کردنامه: از جمله‌بناهای دیدنی و قدیمی شهر سنندج، عمارت وکیل الملک سنندج، معروف به عمارت موروثی و شخصی خانواده وکیل است که در تاریخ حکومت کردستان از صاحب منصبان حکومتی بوده‌اند بنا به یک روایت تاریخی، اصل بنای این عمارت به دوره زندیه مربوط است که توسط «حاج محمد رشید بیگ وکیل » – از امرای جعفرخان زند- احداث شده و در دوره‌های بعدی به تدریج تکمیل شده است.

اولین تعمیر کلی در سال ۱۳۱۰ هجری قمری و توسط امان الله خان وکیل الملک صورت گرفته و عمارت را به وضع فعلی که مجموعه ای از چندین بنا، حیاط و باغ می‌باشد، در آورده است. عمارت وکیل الملک با گذشت سال‌ها، هنوز هم در نهایت پایداری و استحکام پا برجاست و از آثار جالب توجه و دیدنی شهر سنندج محسوب می‌شود.

در مجموعه عمارت «وکیل الملک » و متصل به پارک سپیدار، حمام خصوصی بزرگی در داخل مجموعه، مورد استفاده خانواده قرار می‌گرفت.

این حمام دارای فضاهایی است که درتمام حمام‌های منطقه دیده می‌شود به نظر می رسد این حمام هم زمان با احداث مجموعه عمارت وکیل که به دوره زندیه باز می‌گردد، ساخته شده باشد .

استفاده از آهک بری در سطح وسیع بر دیوارها و در فضاهای گرم و سرد حمام به چشم می‌خورد و نقش‌های به کار رفته برای تزیین حمام شامل اشکال هندسی، گیاهی و حیوانی است که از نقش طاووس بیشتر استفاده شده است .

ورودی اصلی دارای در چوبی بزرگی در سمت غرب می‌باشد و ورودی دیگری که این بنا دارد در کوچه وکیل قرار گرفته است.

ساختمان قدیمی به عوامل مختلف قبل از انقلاب تخریب شد که با تلاش مالک آن به سبک قدیم بازسازی شده است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات