تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اردیبهشت 1398 - 8:53
کد خبر : 1107

دفاعیات نورالدین خانزاد!

دفاعیات نورالدین خانزاد!

به گزارش کردنامه؛ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در ادامه سلسله سمینارهای تحلیلی- انتقادی تحت عنوان تاریخ، نظریه و عمل، روز یکشنبه نیز ششمین سمینار خود با عنوان سوژه کُرد بازنمایی و رسانه در ایران را با حضور بختیار سجادی، جمال محمدی، خسرو سینا و سعید آقاخانی برگزار کرد. در این سمینار سخنرانی هایی از

به گزارش کردنامه؛ پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان در ادامه سلسله سمینارهای تحلیلی- انتقادی تحت عنوان تاریخ، نظریه و عمل، روز یکشنبه نیز ششمین سمینار خود با عنوان سوژه کُرد بازنمایی و رسانه در ایران را با حضور بختیار سجادی، جمال محمدی، خسرو سینا و سعید آقاخانی برگزار کرد.

در این سمینار سخنرانی هایی از سوی مدعوین با عناوین سوژه کُرد، دیگر بودگی و بازنمایی، کُرد در آیینه رسانه های فارسی، طنز، دیگری سازی و تقابل فرهنگی در بازنمایی رسانه ای با تاکید بر سریال نون.خ و نقش آن در بازنمایی کُردها ارائه شد.

در ادامه سعید آقاخانی که در پنل دوم این سمینار قرار بود بحثی با عنوان طنز و دشواری های بازنمایی فرهنگی در رسانه ملی ارائه دهد، به ارائه سخنان کوتاهی در خصوص فیلم خود پرداخت و در ادامه ضمن دفاع از این فیلم به سوالات و انتقادات دانشجویان درخصوص فیلم خود پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه به زبان بودن کُردی اشراف داشته و آن را لهجه نمی داند، گفت: در خصوص مسئله زبان فیلم می دانستم اگر به زبان کُردی با زیرنویس فارسی فیلم اجرا شود، با شکست مواجه خواهم شد و من نمیخواستم کاری انجام دهم که تماشاچی نداشته باشد که به این ترتیب با بقیه که در حاشیه بودند فرقی نداشتم و به همین دلیل خواستم فیلمی تولید کنم که تمام ایران را پوشش دهد و همین اتفاق هم افتاد و هیچ اتفاقی هم در خارج از کردستان در خصوص مورد تمسخر قرار گرفتن کُردها نیفتاد.

آقاخانی هدف خود از انتخاب زبان فیلم را داشتن تماشاچی اعلام کرد و ادامه داد: این کار برای شروع فیلم و جذب مخاطب لازم بود و من قصد دارم در فصل بعدی فیلم بخشی را با زبان کُردی و زیرنویس فارسی اجرا کنم چون برای فصل بعدی اطمینان دارم که تماشاچی عامه کشور مرا پذیرفته و با هر زبانی مخاطب فیلم من خواهد بود.

وی در خصوص چرایی انتخاب نوع لباس بازیگران نیز اظهار کرد: در هیچ قسمتی از فیلم قصد توهین به هیچ قوم و ملتی را نداشته ام و همه بخش ها را به نوعی نمایانگر فرهنگ کُردها می دانم و افراد زیادی حتی به پوشیدن کاپشن بر لباس کُردی انتقاد کردند و این درحالیست که من آن را در بین مردم خودم می بینم و این نوع پوشش را چیزی جدا از فرهنگ کُرد نمی دانم.

کارگردان نون. خ زبان طنز را زبان بسیار مشکلی دانست و گفت: فصل نخست فیلم بسیار ساده و ظریف و صادق پیش می رود اما در فصل دوم با جامعه شناسان، روانشناسان و … حتما همفکری خواهم کرد اما به جد می گویم که در این مرحله تنها بر اساس تجربه فیلمنامه نوشتم.

وی اظهار کرد: ما هیچوقت صدای خواننده های کُرد را از تلویزیون ملی نشنیده ایم و فکر می کنم از این پس هم نخواهیم شنید و باید بدانیم کارکردن بر این مسئله خیلی سخت بود، من دیگری جدا از کُردها نیستم چراکه من هم در جمع کسانی بودم که در مورد آنها فیلم می ساختم.

وی در ادامه اظهار کرد: فشار سازمان یا بنیاد حاکم به هیچ عنوان در نون.خ وجود نداشته و این فیلم کاملا کار من بوده بدون اینکه حتی یک ثانیه از فیلم سانسور شود، پخش شد.

این کارگردان سینما و تلویزیون هدف خود از ارائه تصویر تخمه خوردن مستمر بازیگران سریال را نشان دادن وضعیت بیکاری در کردستان و شرایط اجتماعی استان اعلام کرد.

وی همچنین ضمن دفاع از تمامی قسمت های فیلم و تاکید بر نداشتن هیچ هدفی مبنی بر توهین به فرهنگ و آداب و رسوم و لباس و … کردها، عنوان کرد: در هیچ یک از قسمت های فیلم عامدانه توهینی صورت نگرفته و تنها گاهی اصطلاحات مرسوم به کار برده شده و من اجازه نخواهم داد هیچگونه توهینی به کُردها شود.

آقاخانی در پایان با اشاره به اینکه به بسیاری از مواردی که در این جلسه مورد نقد قرار گرفت، در فیلم توجه نشده بود و انتقادات سازنده ای در خصوص فیلم مطرح شد، گفت: قطعا در فصل بعدی نون.خ اجازه نخواهم داد جزئیاتی که موجب ناراحتی و نقد مردم کردستان شده، تکرار شود و کم کم می توانم پیش بروم و تمام نکات را لحاظ کنم تا فیلم با استقبال بیشتری مواجه شود.

موسیقی فیلم، مشخص نبودن جغرافیا، لباس نامتناسب با لباس کُردها، نشان ندادن تصویر واقعی از کُردها، زبان نامشخص فیلم و دیالوگ هایی که به نوعی توهین به لباس و زبان کُردها تلقی شده، از جمله مواردی بود که از سوی دانشجویان و هنرمندان حاضر در این جلسه درباره آن از کارگردان نون.خ سوال شد و مورد انتقاد قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ نون.خ نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است که در سه فصل به کارگردانی سعید آقاخانی ساخته شده که فصل نخست آن نوروز ۹۸ از شبکه یک پخش شد که علیرغم انتخاب آن به عنوان بهترین فیلم از نگاه بیننده، با انتقادات زیادی از سوی هنرمندان و صاحبنظران کُرد مواجه شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات