تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1395 - 14:28
کد خبر : 228

وقتی یک رسانه یک دولت را بسیج می کند

وقتی یک رسانه یک دولت را بسیج می کند

کردنامه: روز سه‌شنبه هفته گذشته، روزنامه شهروند در گزارشی به وضعیت گورستانی در نصیرآباد باغستان در حومه شهریار پرداخته و اعلام کرده بود که ۵٠ زن، مرد و کودک شب‌ها در گور می‌خوابند. به‌دنبال آن اصغر فرهادی فیلمساز مطرح ایرانی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی از وضعیت امروز شهر و جامعه تهران

کردنامه: روز سه‌شنبه هفته گذشته، روزنامه شهروند در گزارشی به وضعیت گورستانی در نصیرآباد باغستان در حومه شهریار پرداخته و اعلام کرده بود که ۵٠ زن، مرد و کودک شب‌ها در گور می‌خوابند. به‌دنبال آن اصغر فرهادی فیلمساز مطرح ایرانی، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی از وضعیت امروز شهر و جامعه تهران و فقر حاکم بر گروهی از جامعه گلایه و احساس شرمساری کرد. به‌ دنبال این نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه هفته گذشته در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در واکنش به نامه اصغر فرهادی با بیان اینکه شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر، کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند، اما قبر‌خواب را کمتر شنیده بودیم، گفت: «چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین، فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از هم‌نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به‌خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلا زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین گفت: گورخوابی موجب ناراحتی و احساس مسوولیت مردم و دولت است.

در کنار واکنش رئیس‌جمهوری به گزارش مذکور، مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری نیز در اطلاعیه‌ای، بر پیگیری موضوع گورستان نصیرآباد شهریار، تا به دست آمدن نتیجه نهایی و رفع مشکل، تاکید کرد. از این رو روز پنج‌شنبه محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای با حضور علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، هاشمی استاندار تهران، محسنی رئیس سازمان بهزیستی کشور، جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعی از مقامات و مسوولان محلی، وضعیت ساماندهی و رسیدگی به بی‌خانمان‌ها و معتادان و چگونگی ارائه خدمات درمانی به آنان در مراکز گوناگون نگهداری و درمانی استان تهران را مورد بررسی قرار داد.به گزارش «ایسنا» نهاوندیان در این جلسه با اشاره به انتشار گزارشی از وضعیت معتادان گورخواب گفت: باید به این اتفاقی که در صحنه افکار عمومی جامعه افتاد به‌عنوان فرصتی مغتنم نگریسته شود. نهاوندیان همچنین در بازدید از آرامستان نصیرآباد باغستان در جریان اقدامات انجام شده برای پاکسازی و امنیت این منطقه قرار گرفت و از نزدیک با مردم این بخش دیدار و مسائل و مشکلات آنان را بررسی کرد.

به گزارش «ایلنا» او تاکید کرد: باید بر امکانات موجود افزوده شود و در این خصوص هم تصمیمات خوبی در رابطه با احداث مرکز گرمخانه و مرکز اقامت و خوابگاه اتخاذ شد و امیدواریم در فاصله زمانی بسیار کوتاه احداث شود. او ادامه داد: ما در کنار شهر تهران موضوع حاشیه‌نشینی را به‌عنوان یکی از مسائل داریم و باوجود تلاش‌هایی که انجام شده هنوز در این خصوص مشکلاتی وجود داشته و به‌طور کلی منطقه شهریار نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه رفع معضلات اجتماعی دارد. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعتیاد را هم زاییده و هم مولد بیکاری خواند و گفت: ما باید در راستای حل همزمان مشکل بیکاری و اعتیاد تلاش کنیم البته در سال‌های اخیر اهتمام شایسته تقدیری در راستای حل مشکلات در این بخش انجام شده است.

 

صدور دفترچه بیمه سلامت برای معتادان متجاهر

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در حاشیه بازدید از مرکز نگهداری و درمان اخوان واقع در نصیرآباد، از تحت پوشش قرار دادن معتادان متجاهر خبر داد و گفت: به دلیل پراکندگی این افراد در جامعه، امکان تحت پوشش بیمه قرار دادن آنها نبود و در صورتی که آنها در مراکز درمان بستری شوند از دفترچه بیمه سلامت برخوردار می‌شوند.

به گزارش «ایرنا» علی ربیعی در جمع خبرنگاران افزود:تعدادی از معتادان که دو شب گذشته در یکی از آرامستان‌های شهرستان شهریار شناسایی شدند و جامعه از دیدن تصاویر آنها به‌شدت متاثر شد، پیش‌تر هم برای ترک اعتیاد در یکی از این مراکز بستری بودند. ربیعی تاکید کرد: دولت ضمن حمایت از مراکز درمان معتادان از فعالان مدنی که به شکل سمن‌ها در جهت اجتماع پذیری معتادان تلاش می‌کنند، حمایت می‌کند. به گفته ربیعی، ۸ هزار و ۴۰۰ نفر از معتادان در استان تهران برای ترک اعتیاد پیش قدم شده‌اند و برای کسانی که دفترچه بیمه ندارند، دفترچه بیمه سلامت صادر خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین گرمخانه‌هایی برای معتادان و بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته شده که این افراد بتوانند شب‌ها به این مراکز بیایند و از غذای گرم و پناهگاهی مطمئن برای خواب برخوردار شوند.

 

انتقاد از تخریب دولت

همزمان با این اقدام دولت یازدهم، شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده در یادداشتی که در «ایرنا » منتشر شد ازسوءاستفاده برخی از فضای خبری پس از انتشار اخبار گورخوابی در قبرستان شهریار برای تخریب دولت انتقاد کرد. روز پنج‌شنبه روزنامه وطن امروز در تیتر صفحه اول خود مطلبی را باعنوان «هولوکاست بینوایان» منتشر کرده بود که اشاره به طرح عقیم‌سازی کارتن‌خواب‌ها از سوی دولت داشت. این درحالی است که به گفته مولاوردی این موضوع مربوط به مصاحبه‌ای است که در اواخر آبان ۱۳۹۴ انجام شده و مولاوردی در آن مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه «آیا دولت برنامه‌ای برای عقیم کردن زنان کارتن‌خواب معتاد مبتلا به ‌ایدز دارد یا نه؟» گفته بود: «دولت هنوز برنامه مشخصی برای این موضوع ارائه نکرده است و اینکه- اگر قرار بر چنین برنامه‌ای باشد-قطعا این برنامه باید از سوی وزارت بهداشت بررسی و ارائه شود اما در این رابطه بحث‌هایی در جریان است.» مولاوردی در یادداشت خود می‌افزاید: در ادامه آن مصاحبه نیز بررسی کارشناسی و تخصصی چنین طرح‌هایی را از ابعاد مختلف مورد تاکید قرار گرفت که همان زمان این نظر را مترادف با عقیم کردن تلقی کرده و حاشیه‌‌های فراوانی را دامن زدند که در تاریخ ۲۹ فروردین اطلاعیه‌ای هم از سوی معاونت صادر شد. این در حالی است که به گفته مولاوردی روزنامه مذکور در مطلب خود چنین وانمود کرده است که گویی چنین پیشنهادی در یکی، دو روز اخیر و ناظر بر قضیه گورخوابی بوده است. معاون رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه مطلب خود به خبر چند روز پیش «ایرنا» مبنی بر فعالیت ۳۰۰۰ سایت ضد دولتی با بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای تخریب برنامه‌ها و اقدام‌های دولت اشاره کرد در همین ارتباط به گزارش «ایرنا» آیت‌الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل در خطبه‌های این هفته نمازجمعه این شهر، با اشاره به فرا رسیدن موسم انتخابات از بی‌تقوایی و زیر پا گذاشتن منافع ملی و کلان کشور در تبلیغات انتقاد کرد و گفت: طرح مساله گورخواب‌ها از بداخلاقی‌ها و بی‌تقوایی‌های انتخاباتی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات