حکایات تلخ جاده بلبان آباد به دهگلان و مردمانی که کماکان قربانی می دهند
کردنامه؛ محور دهگلان موچش یکی از محورهای حادثه خیز استان کردستان است که سالانه تصادفات و تلفات زیادی در این مسیر اتفاق می افتد.
آبانماه سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات تعریض این محور کلنگ زنی شد اما به دلیل شرایط جوی در زمستان، بخشی از کار انجام و اجرای بقیه کار به فصل کاری ۱۴۰۳ موکول شد.
اما روند کند پیشرفت عملیات اجرایی تعریض جاده بلبان آباد به دهگلان باعث گردیده که مردم کماکان شاهد قربانی شدن عزیزانشان در این محور باشند تا جایی که مرگ یک جوان در هفته گذشته آتش خشم مردم بلبان آباد را شعله ور کرد و مردم راه را بر کامیونداران معدن سنگ آهن میمون آباد بستند.
جاده فعلی را کامل در اختیار معدن بگذارند تا همه به منافعشان برسند
فواد محمدی عضو شورای شهر بلبانآباد نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: بر اساس قانون معادن در سه بخش آیین نامه اجرای معادن، قوانین معادن و ضوابط زیست محیطی حاکم برمعادن است که براساس این قوانین و طبق چند ماده دیگر به ما ظلم شده است.
متأسفانه اداره صنعت، معدن و تجارت استان کردستان هیچ گونه استعلامی از مردم بابت استخراج این معدن نگرفته و موجب مشکلات و نابودی برای کشاورزی، دامداری، باغداری و از همه مهمتر تصادفات مکرر جادهها شده است.
وی مدعی شد: جاده دهگلان به بلبان آباد به دلیل هماهنگی و تعامل مدیران دولت با معدنچیها بدون رعایت هیچگونه ضوابطی در حال فعالیت است، چند روز گذشته جوان ۳۵ ساله بلبانآباد فوت کرد و 3 نفر در بیمارستان سنندج بستری و دو نفر دیگر با جراحات شدید به بیمارستان تهران اعزام شدهاند، مردم منطقه داغدار و مضطرب و هر روز نگران تردد اهالی منطقه و رفت و آمد مدرسه فرزندانشان هستند.
محمدی میگوید: کل مردم منطقه موافقند که حتی یک جاده خاکی بدون تردد ماشینهای سنگین برای مردم درست کنند اما امنیت و سلامت ما بیش از این به خطر نیفتد و این جاده را در اختیار معدن بگذارند تا همه به منافعشان برسند! ما دیگر توان داغداری و کشته شدن جوانانمان را نداریم، این مردم هر بار با دل و جان در هر مناسبتی به صحنه آمده و پای صندوقهای انتخابات حاضر میشوند اما به کوچکترین نیاز ما، یعنی ساماندهی این جاده توجهی نمیشود.
به گفته این عضو شورای بلبانآباد، معدن میمون آباد شهرستان دهگلان روزانه ۷ میلیارد تومان فروش و درآمد معادن دارند اما برای ۲۰ کیلومتر جاده این مسیر حاضر نیستند اقدامی سریع و اساسی انجام دهند.
برابر قانون معادن، باید اشتغالزایی و مشکلات منطقه را جبران کنند که متأسفانه تاکنون یک درصد نفعی برای این شهر نداشته و این در حالی است که شهر بلبان آباد دارای ۲۳ هزار نفر جمعیت است و این جاده علاوه بر تردد مردم روستاهای اطراف و خود شهر بلبان آباد به شهرستان کامیاران، شهر موچش و شهر سنقر کرمانشاه نیز وصل میشود.
چرا مسئولان اقدام جدی نمیکنند؟!
عباس محمدی یکی دیگر از اهالی مردم منطقه بلبانآباد در این باره به خبرگار تسنیم گفت: جاده بلبان آباد دارای مشکلات بسیاری است که در یک هفته اخیر ۴ نفر کشته، ۳ نفر زخمی داشته، هر ماه این مردم شاهد تصادفات مکرر هستند، امروز مردم منطقه جهت اعتراض به این وضعیت جاده را بسته و اجازه تردد به هیچ ماشینی داده نشده است، با تمام گلایه و مطالبات این مردم در یک سال اخیر تا کنون ۲ کیلومتر از این جاده پیشرفت عمرانی نداشته است، ما صدایمان را به کی برسانیم، چرا مسئولان اقدام جدی نمیکنند؟!
به مسئولان استانی بگوید چرا فقط زمان انتخابات به فکر مردم هستند
پدر و مادر مرحوم هیوا محمدی جوان ۳۵ ساله بلبان آبادی با چشمی گریان و دلی پر ازغم و اندوه نیز که چند روز گذشته در این جاده پسرشان را از دست داده بودند، در گفتوگو با خبرنگار تسنیم میگویند: پسرما متولد ۶۸ متاهل و یک فرزند داشت، سالهاست که برای امرار معاش خود زحمت میکشید، این جاده کشتارگاه مردم شده هیچ کس جوابگوی این همه درد و اندوه مردم نیست، پسر ما فوق لیسانس روانشناسی داشت اما به دلیل نبود شغل و درآمد عازم تهران میشد که بعد از ۲۰ سال سرایداری در تهران به دیار خود برگشت تا پیش زن و بچه خود زندگی کند، اما این جاده قتلگاه، اجازه زندگی به پسرم را نداد، خواهش میکنم صدای من مادر داغدار را به گوش مسئولان و استاندار کردستان برسانید که دیگر مادر دیگری را داغدار نکنند، به مسئولان استانی بگوید چرا وعده و قول دروغ به مردم میدهند چرا فقط زمان انتخابات به فکر مردم هستند، چرا من مادر داغ دیده بعد از مرگ پسرم باید دنیا را دیگر به تاریکی ببینم.
۱۸ سال است فقط وعده و قولهای بیخود به ما دادهاند
جبار محمدی عضو شورای بخش، شهر بلبانآباد و استان کردستان نیز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ۱۸ سال در شورای بلبانآباد فعالیت میکنم و سالهاست که از وزارتخانه تا ادارات و سازمانهای مختلف استان کردستان مطالبه این مردم یعنی «ساماندهی جاده» را به آنها گوشزد کرده اما فقط وعده و قولهای بیخود به ما دادهاند.
معدن میمون آباد با ۷۰ دستگاه ماشین سنگین که بهرهبردار آن فردی تهرانی است و هیچ نفعی برای مردم نداشته است با عرض جاده ۵ متری و تردد ماشینهای سبک و سنگین فقط موجب مرگ و میر مردم شده است، مطالبه ما به حق است، طبق قانون معادن باید ۱۵ درصد درآمد ماهیانه معدن به نفع منطقه و شهر اطراف برسد، این روزها ظاهراً درحال بهرهبرداری از کوههای دیگر اطراف شهرستان دهگلان هستند که اجازه نخواهیم داد بازهم این مشکلات تکرار شود.
این اتفاقات پیش میآید، بستگان ما هم نیز در تصادف فوت شدهاند، میتوانیم چه کار کنیم
حمید معتصمی، فرماندار شهرستان دهگلان در پاسخ به این سئوال که چه برنامهای برای ساماندهی وضعیت جاده دهگلان به بلبانآباد دارید؟ اظهار کرد: جاده شهر بلبان آباد اکنون توسط راهداری در دست ساخت و تعریض است، در این یک سال اخیر سعی شده که ۵ کیلومتر از جاده به اتمام برسد، ما می دانیم که جاده دارای مشکل است اما متأسفانه خود مردم و معدنداران منطقه هم شرایط فعلی را رعایت نمیکنند.
وی گفت: تصادف اولین عامل مرگ و میر در کشور است، این اتفاقات پیش میآید، بستگان ما هم نیز در تصادف فوت شدهاند، میتوانیم چه کار کنیم!، راهداری و مسئولان تمام توان خود را برای تعریض پای کار گذاشته، پیگیری انجام شده است.
فعالیت معدن قانونی بوده و نمیتوان مانع فعالیت و تردد ماشینها شویم
فرماندار شهرستان دهگلان افزود: البته مردم حق دارند، حدوداً ۱۰ سال است که بلبان آباد به بخش تبدیل شده، قبلاً روستا بوده است، فعالیت معدن نیز قانونی بوده و نمیتوان مانع فعالیت و تردد ماشینها شویم، اکنون نیز معدن طبق اسناد و مدارک حق ۱۵ درصدی خود را به صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بابت حقالسهم منطقه پرداخت کرده و هزینه بخشی از تعریض جاده نیز از این بودجه تأمین شده است.
وی بیان کرد: کل جاده بلبانآباد تا شهرستان دهگلان ۱۸ کیلومتر با عرض ۵ متر است که تا پایان سال ۵٫۵ کیلومتر انجام میشود، این جاده از دهگلان تا شهرستان کامیارن در ۵ فاز ظرف ۳ تا ۴ سال آینده به اتمام میرسد.
معتصمی با انتقاد از تجمع مردم در جاده بلبان آباد عنوان کرد: بستن جاده کار جالبی نبوده و این راهکار نیست چراکه تردد ماشینهای امدادی یا مردم که همه درگیر مشکلات متعددی هستند، با این اقدام مردم موجب نگرانی است، اگر مسئولان پیگیر نبودهاند میتوانند معترض شوند.
بارها متذکر شدهایم که باید دوربین کنترل سرعت در این جاده نصب شود که جز ضروریات اقدامات پلیس راه و راهداری استان کردستان است، امیدوارم مسکن موقتی برای این جاده باشد.
جاده دهگلان تا بلبانآباد نیازمند ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان است
کیومرث حبیبی، معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در پیگیری خبرنگار تسنیم؛ در پاسخ به این سؤال با توجه به اینکه سالهاست که وعده ساماندهی و دو طرفه شدن جاده بلبانآباد به مردم داده شده اما تاکنون عملی نشده است، تکلیف چیست؟ اظهار داشت: بحث عمرانی این جاده در اختیاز وزارت راه و شهرسازی است، ادارهکل راهداری نتوانسته وزارتخانه را به موافقت با تعریض و توسعه این جاده در قالب ماده ۲۳ قانع کند اما از محل منابع معادن شرکت ایمیدرو و مسئولیت اجتماعی و منابع داخلی راهداری سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص دادیم.
وی افزود: این میزان اعتبار برای تعریض ۵٫۵ کیلومتر از جاده اختصاص داده شده که سه سال زمان میبرد تا چهار بانده شود، پیمانکار قول داده که تا پایان سال ۲ تا ۳ کیلومتر را زیر بار ببرد و مابقی اول فصل عمرانی بعدی؛ اما این اعتبار از محل داخلی بوده است چراکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان جاده شریانی این محور را قبول نکرده است.
معاون امور عمرانی استاندار کردستان اذعان داشت: ساماندهی مسیر جاده دهگلان تا بلبانآباد نیازمند ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که ما تاکنون برای ۵٫۵ کیلومتر، ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادهایم. / تسنیم
از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا در خبری که بر روی خروجی این خبرگزاری قرار داده است آورده است که: در مراسم آغاز عملیات اجرایی تعریض و ایمن سازی جاده بلبان آباد به دهگلان، وزیر وقت راه و شهرسازی حضور داشت و اعلام کرد که این طرح در چند قطعه اجرایی میشود که در فاز اول ۵.۶ کیلومتر اجرایی میشود.
این در حالی است که کیومرث حبیبی معاون عمرانی استاندار کردستان در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشته که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نتوانسته وزارتخانه را به موافقت با تعریض و توسعه این جاده در قالب ماده ۲۳ قانع کند و از محل منابع معادن شرکت ایمیدرو و مسئولیت اجتماعی و منابع داخلی راهداری سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داه شده است.
سوال اینجاست اگر وزیر راه و شهرسازی وعده داده چرا وزارتخانه تحت صدارتش با مصوبه ماده ۲۳ برای تعریض این جاده موافقت نمی کند و اگر وزارتخانه موافق نیست و مجوز ماده ۲۳ را برای این جاده صادر نمی کند چرا وزیر و مسئولان وعده دروغ به مردم داده اند.؟
تنها در هفته گذشته سه کشته بر اثر حوادث رانندگی در این جاده به ثبت رسیده است.
این جاده اگرچه مشخصات جاده فرعی دارد ولی کاربری جاده اصلی را به دوش میکشد، جاده کم عرضی که از نقاط حادثهخیز استان به شمار میرود و تنها در هفته گذشته سه کشته بر اثر حوادث رانندگی در این جاده به ثبت رسیده است.
خانوارهای روستاهای اطراف این جاده چندین بار در اعتراض به حادثه خیز بودن این جاده و نیز عملیات اجرایی کند آن، اقدام به مسدود کردن راه کردهاند که در آخرین اقدام، طی چند روز اخیر روستاییان این جاده را مسدود کردند و گفته میشود تعدادی از تریلرها حامل مواد معدنی را به آتش کشیدهاند.
اگرچه پیمانکار این طرح میگوید که قرارداد فاز اول ۲ ساله است که نیمی از آن امسال و نیم دیگر سال آینده بهرهبرداری خواهد شد اما مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای میگوید که فاز اول این طرح ۲۴ ماهه است.
تا زمان اتمام فاز اول، خودروهای سنگین حامل مواد معدنی حق تردد در این محور را نخواهند داشت
محمدرسول شیخیزاده، نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در نشست با روستاییان حاشیه این جاده اعلام کرده بود که تا زمان اتمام فاز اول، خودروهای سنگین حامل مواد معدنی حق تردد در این محور را نخواهند داشت.
جاده ارتباطی موچش به بلبان آباد راه فرعی و در تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده کردستان هم میگوید؛ پارسال برای رفع مشکل جاده ارتباطی موچش به بلبان آباد که راه فرعی به شمار میرود (و در تعهدات اداره کل راه و شهرسازی استان است) راهداری وارد عمل شد و تفاهمنامه سه جانبهای بین راهداری و حمل و نقل جادهای استان، سازمان مدیریت و برنامهریزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت منعقد شد.
فرزاد حسنی افزود: پس از انعقاد تفاهمنامه، اسفند ماه سال گذشته پیمانکار تعیین تکلیف شد ولی به دلیل بارشها عملیات اجرایی طرح تا اواخر اردیبهشت امکانپذیر نبود.
وی ادامه داد: در طول اجرای طرح نیز با معارضان آب و تامین مصالح از معادن مواجه شدیم که هنوز هم یکی از موارد معارض همچنان وجود دارد و همین باعث طولانی شدن روند اجرای طرح شده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه با توجه به وضعیت پروژه به پیمانکار فشار وارد شده تا سه کیلومتر از ۵.۶ کیلومتر فاز اول را تا پایان فصل کاری به اتمام برساند.
حسنی ادامه داد: قولهایی هم از نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامهریزی مبنی بر تامین سریع اعتبار این طرح گرفته شده است.
بلبانآباد یکی از شهرهای شهرستان دهگلان استان کردستان که فاصله آن تا شهر دهگلان ۱۸ کیلومتر و جمعیتی بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ نفر و حدود ۱۴۰۰ خانوار است.
کل جاده بلبانآباد تا شهرستان دهگلان ۱۸ کیلومتر است که با پیگیریهای مکرر مردمی بعد از این همه سال؛ تاکنون اعتبار ۵٫۵ کیلومتر تأمین شده و مردم باید سالهای سال دیگر برای تعریض و ساماندهی مابقی مسیر منتظر بمانند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰