تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 دی 1397 - 12:35
کد خبر : 938

«آلی» که دیگر نیست

«آلی» که دیگر نیست

کردنامه: بیشتر مردم آن را به نام آل می‌شناختند، موجودی ترسناک که به سراغ زنان زائو می‌آمد و جانشان را می‌گرفت اما در آن روزها هیچ کس نمی دانست که آل تنها زاییده توهمات ذهن آدم هاست و آنچه که موجب مرگ مادران باردار می شود، مشکلات بهداشتی و درمانی است نه آل. با پیروزی

کردنامه: بیشتر مردم آن را به نام آل می‌شناختند، موجودی ترسناک که به سراغ زنان زائو می‌آمد و جانشان را می‌گرفت اما در آن روزها هیچ کس نمی دانست که آل تنها زاییده توهمات ذهن آدم هاست و آنچه که موجب مرگ مادران باردار می شود، مشکلات بهداشتی و درمانی است نه آل.

با پیروزی انقلاب اسلامی و توسعه بخش بهداشت و درمان، دیگر خبری از آل نیست و مادران جوان عزادار نوزادان خود نمی شوند، این روزها مادران جوان حتی نام آل را هم نشنیده‌اند چه برسد به اینکه برای حفظ جان خود و نوزداشان با آن گلاویز شوند.

خدمات بهداشتی و درمانی در استان کردستان نسبت به پس از انقلاب قابل مقایسه نیست و آمارها بویژه در زمینه بهداشت مادر و کودک بیانگر بهبود و ارتقای فاحش شاخص های سلامت است.

قبل از انقلاب ۲۲ خانه بهداشت، ۲۸ مرکز بهداشتی روستایی و ۱۷مرکز شهری بهداشتی درمانی وجود داشت که این آمار پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند برابر شد.

در حال حاضر ۶۲۹ خانه بهداشت، ۷۱ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی و ۷۸ مرکز شهری با بهره گیری از مجرب ترین نیروها خدمات سلامت را به مردم در مناطق مختلف استان کردستان ارائه می کنند.

آن قدیم‌ها کار درمان مردم بر عهده اطبای سنتی بود و اگر یک فرد روستایی بیمار می‌شد چند ساعتی طول می‌کشید تا به شهر برود و خودش را به مرکز درمانی برساند البته اگر موفق می شد، ویزیت شود.

مادران هم زایمان ایمنی نداشتند و بیشتر آنان نوزاد خود را تحت نظر ماماهای محلی به دنیا می آوردند که هم برای سلامت مادر و هم نوزاد مشکلات بسیاری داشت.

قبل از انقلاب اسلامی ۷ بیمارستان، ۲۵۵ تخت مصوب، ۹۴ پزشکی عمومی (۸۴ درصد خارجی بودند)، ۳۲ پزشک متخصص (۸۵ درصد خارجی و در سه رشته) در این استان کار خدمات درمانی را بر عهده داشتند.

در حال حاضر ۱۵ بیمارستان دانشگاهی درجه اول، چهار بیمارستان غیر دانشگاهی، سه هزار و ۱۹۲ تخت مصوب، ۴۰۰ پزشک عمومی، ۵۴۰ پزشک متخصص در رشته های مختلف، ۴۰ پزشک فوق تخصص، ۳۵۰ دندانپزشک عمومی و ۳۵ دندانپزشک متخصص و فوق تخصص در استان کردستان مشغول خدمت هستند.

مرگ مادران باردار در کردستان کمتر از کشورهای پیشرفته

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: بهترین آمار این شاخص در کشورهای پیشرفته هشت در ۱۰۰ هزار است که این آمار در کشور ما، ۱۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است.

سیامک واحدی با اشاره به وضعیت کردستان در این زمینه گفت: استان ما از کشورهای پیشرفته هم پیشی گرفته و در ۲ سال اخیر در این استان به ۶ نفر در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اکثر زایمان ها به صورت غیر ایمن و در منازل مسکونی و محیط های غیر بیمارستانی انجام می شد، افزود: در حال حاضر بیشتر از ۹۹٫۶ درصد از زایمان ها در مراکز بیمارستانی و به صورت کاملا ایمن انجام می گیرد.

تیغی که برای شفاست

بعضی وقت‌ها مادران جوان به دلیل بیماری و یا دگیر عوامل پزشکی قادر به زایمان طبیعی نیستند و اینجاست که تیغ شفای جراحان به کمک آنان می آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: شاخص های عمل سزارین در این استان، طی ۲ سال اخیر بهبود قابل توجهی یافته است.

واحدی یادآور شد: زایمان یک پروسه طبیعی است اما برخی اوقات به دلیل بیماری ها و سایر علل دیگر نیاز به انجام عمل سزارین است که در این زمینه هم کردستان در ردیف بهترین استان های کشور است.

وی با بیان اینکه شاخص سزارین در کشورهای پیشرفته ۱۶ درصد است، تاکید کرد: این آمار در استان کردستان پنج سال بعد از اجرای طرح تحول سلامت به صورت کلی به ۳۳ درصد رسیده است.

براساس آمارهای موجود در سال حدود ۲۹ هزار زایمان در استان کردستان انجام می شود، که از این تعداد تنها حدود ۳۳ درصد به صورت سزارین بوده و مابقی طبیعی انجام می شود.

کودکان هم در امان هستند

یکی از مشکلاتی که در همان بدو تولد نوزادان را تهدید می کرد، بیماری ها واگیر بود که این روزها دیگر خبری از آنها نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان پوشش واکسیناسیون قبل از انقلاب را زیر ۴۰ درصد اعلام کرد و افزود: بعد از انقلاب و در حال حاضر این پوشش ۱۰۰ درصد شده است.

حالا دیگر مشکلات نوزادان پیش از به دنیا آمدن هم مشخص می شود و اگر مشکل ژنتیکی خاصی باشد و پزشکان تشخیص بدهند به حاملگی های پرخطر خاتمه می‌دهند تا نوزادان دارای مشکلات ژنتیکی و معلول متولد نشوند.

خدمات رایگان برای زایمان طبیعی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم با اشاره به تلاش برای ارتقای سلامت خانواده و تحکیم بنیان آن گفت: ارتقای سلامت مادر و کودک از طریق پیشگیری از بارداری خطرناک از جمله برنامه های دانشگاه علوم پزشکی کردستان برای ارتقای شاخص سلامت زنان در جامعه است.

فرزام بیدارپور تاکید کرد: یکی از طرح های مهم وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت تدبیر و امید اجرای طرح تحول سلامت است که با هدف کاهش فرانشیز پرداختی مردم، دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات درمانی، نهادینه کردن نظام ارجاع و پزشک خانواده و بحث خود مراقبتی و نیز ترویج زایمان طبیعی در سراسر کشور اجرا شده است.

وی با اشاره به خدمات انجام شده در بخش ترویج زایمان طبیعی افزود: هم اکنون مجتمع زایمان بیمارستان بعثت سنندج دارای ۱۰ اتاق زایمان، یک اتاق عمل و یک اتاق ویژه درمان فیزیولوژی است.

بیدارپور اضافه کرد: اتاق زایمان مجهز به امکانات و تجهیزات مناسب برای یک زایمان طبیعی سالم نیاز است که در راستای تحقق طرح تحول نظام سلامت و رایگان کردن زایمان طبیعی، این مرکز بهمن ماه سال ۹۳ در سنندج راه اندازی شد.

کردستان به عنوان یکی از استان های کم برخوردار در حال حاضر گوی سبقت را در برخی از شاخص های سلامت نه تنها از کشور که از کشورهای پیشرفته دنیا هم ربوده تا مصداقی بارز برای کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم باشد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات