تاریخ انتشار : دوشنبه 10 تیر 1398 - 19:57
کد خبر : 1191

بازگشت اسطوره موسیقی کردستان به ایران بعد از ۴۰ سال

بازگشت اسطوره موسیقی کردستان به ایران بعد از ۴۰ سال

کنگره مشاهیر کُرد، روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در سنندج برگزار می‌شود و از قرار معلوم مهمانان ویژه‌ای از چهره‌های ملی و نیز چهره‌های شناخته شده کُرد در سطح بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت. به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، مظهر خالقی، خواننده نام‌آشنای کُرد از مهمانان ویژه این کنگره خواهد بود و مجوزهای لازم برای

کنگره مشاهیر کُرد، روزهای ۱۱ و ۱۲ تیرماه در سنندج برگزار می‌شود و از قرار معلوم مهمانان ویژه‌ای از چهره‌های ملی و نیز چهره‌های شناخته شده کُرد در سطح بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت.
به گزارش خبرنگار ایرناپلاس، مظهر خالقی، خواننده نام‌آشنای کُرد از مهمانان ویژه این کنگره خواهد بود و مجوزهای لازم برای حضور او فراهم شده است. مظهر خالقی باجناق مرحوم جلال طالبانی است و او را در این سفر قباد طالبانی، فرزند مرحوم جلال طالبانی، رئیس‌جمهور پیشین عراق همراهی خواهد کرد.
اعضای شاخص خانواده کامکارها از دیگر مهمانان ویژه کنگره مشاهیر کُرد هستند و از جمله مسئولان کشوری که در این کنگره حضور خواهند داشت بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشور و از خاندان زنگنه در کرمانشاه است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز از مهمانان احتمالی این کنگره هستند.
جمیل رستمی، کارگردان کرد و از نزدیکان مظهر خالقی گفته است: استاد پس از سال‌ها دوری بنا به دعوت دوستان، چهره‌های دانشگاهی و فعالان فرهنگی برای شرکت در مراسم مشاهیر کرد به سنندج می‌آید و با مردم زادگاهش دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، استاندار کردستان هم امروز با اشاره به اینکه حضور مظهر خالقی هم خواسته مردم و هم مسئولان استان بود، اضافه کرد: ویزای این هنرمند شاخص کرد با مشکلاتی مواجه شد ولی از نظر دستگاه‌های امنیتی حضورش بلامانع بود. پیگیر مشکل ویزای این هنرمند ایرانی -عراقی شدیم و اکنون هیچ مسئله ومانعی برای حضورش در استان وجود ندارد و بعد از گذشت ۳۸ سال شاهد حضور او در کردستان به عنوان میهمان کنگره مشاهیر کرد خواهیم بود.

مظهر خالقی متولد ۱۸ شهریور ۱۳۱۷ در شهر سنندج است. وی دانش‌آموخته فیزیک از دانشگاه تهران است و تا قبل از مهاجرتش به انگلستان و سپس اقامتش در کردستان عراق، در سمت مدیر کل تلویزیون سنندج و کرمانشاه فعالیت می‌کرد (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷).
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد از برگزاری ویژه‌برنامه‌های شب شعر و موسیقی در چندین سانس با حضور بزرگان موسیقی و شعر کُردی در بخش جنبی این کنگره خبر داد و گفت: این برنامه‌ها از ۹ تیر آغاز و تا ۱۳ همین ماه ادامه دارد.

به گزارش ایرناپلاس بە نقل از روابط عمومی کنگره مشاهیر کرد، عبید رستمی، با اشاره به برگزاری کنگره مشاهیر کُرد در سنندج اظهار کرد: ویژه‌برنامه‌های پیش‌بینی شده در کنگره مشاهیر کرد از ۹ تیر با افتتاح نمایشگاه‌های کتاب و خوشنویسی در سنندج آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه خوشنویسی دوسالانه کُردی در نگارخانه دیار و نمایشگاه کتاب در نگارخانه ارشاد از برنامه‌های جنبی این کنگره است که این نمایشگاه‌ها از ۹ الی ۱۴ تیر در سنندج برپا می‌شود.

او از برگزاری دو شب شعر و موسیقی کردی با حضور شاعران برجسته کُرد داخلی و خارجی خبر داد و افزود: این محافل معنوی در روزهای یکشنبه ۹ تیر و پنجشنبه ۱۳ تیر در عمارت خسرو آباد سنندج برنامه‌ریزی شده است. رستمی اضافه کرد: روز دوشنبه ۱۰ تیر کنسرت بیژن کامکار و عادل نادری و روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ تیر نیز کنسرت شهرام ناظری و سعدون کاکایی برگزار می‌شود که هر کدام از این خوانندگان به‌طور مجزا در دو سانس به اجرای برنامه می‌پردازند.
دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد افزود: در افتتاحیه این کنگره هم میکائیل اصلان و در اختتامیه نیز کیهان کلهر و علی‌اکبر مرادی برنامه اجرا می‌کنند. وی از دیگر برنامه‌های جنبی این کنگره را اکران فیلم سینمایی زر ساخته کاظم اوز از فیلمسازان مطرح کُرد ترکیه عنوان کرد و گفت: این فیلم روزهای ۱۱ و ۱۲ تیر در دو سانس در سینما بهمن سنندج و ۱۲ تیر در یک سانس در سینما کردستان مریوان اکران می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی مشاهیر کُرد از برپایی نمایشگاه عکس مشاهیر کُرد در دانشگاه کردستان خبر داد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اختتامیه این کنگره حضور پیدا می‌کند. رستمی با اشاره به اینکه از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و اقشار مختلف مردم در حوزه‌های مختلف برای برگزاری این رویداد ارزشمند بهره گرفته شده است، گفت: فعالان فرهنگی و اصحاب فرهنگ و هنر استان در کنار مسئولان استانی تاکنون همکاری و همراهی مطلوبی با دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره داشتند که شایان قدردانی است.

کنگره مشاهیر کُرد در راستای معرفی و تکریم ٣٠ نفر از مفاخر کُرد و پنج نفر از کُرد شناسان در سطح بین‌المللی در سنندج برگزار می‌شود./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات