تاریخ انتشار : یکشنبه 12 شهریور 1402 - 6:18
کد خبر : 3330

بهانه جویی بانکی در کردستان به حوزه علم و فناوری هم رسید / تنها ۶۰ میلیارد تومان از  تسهیلات تبصره ۱۶ به شرکت های دانش بنیان پراخت شد!

بهانه جویی بانکی در کردستان به حوزه علم و فناوری هم رسید / تنها ۶۰ میلیارد تومان از  تسهیلات تبصره ۱۶ به شرکت های دانش بنیان پراخت شد!
رییس پارک علم و فناوری کردستان از معرفی ۱۳۰ میلیارد تومان طرح و پروژه دانش بنیان به بانک ها برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال 1401خبر داد و گفت: از این میزان فقط 60 میلیارد تومان توسط بانک ها به واحدهای متقاضی پرداخت شده است.

کردنامه؛ بابک سوری روز شنبه در نشست با خبرنگاران در سنندج با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری استان سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت رشد چشمگیری داشته است، اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک استان دانش بنیان هستند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان از معرفی ۱۳۰ میلیارد تومان طرح و پروژه دانش بنیان به بانک ها برای دریافت تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱خبر داد و گفت: از این میزان فقط ۶۰ میلیارد تومان توسط بانک ها به واحدهای متقاضی پرداخت شده است.

سوری با انتقاد از کارشکنی بانک ها در پرداخت تسهیلات به شرکت ها و واحدهای فناور و دانش بنیان، گفت: بانک ها به بهانه هایی از جمله مطالبه تضمینات غیر معمول، ارزیابی های غیر معمول اقتصادی، استدلال عدم ابلاغ نامه و دستورالعمل از تهران، اشکال گرفتن به طرح توجیهی مراجعان و … کمتر از پنجاه درصد تسهیلات را به واحدهای دانش بنیان پرداخت کردند و مابقی عملیاتی نشد.

به گفته سوری، کردستان از معدود استانهایی است که به همت استاندار، ۸۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای تحت عنوان کمک های فنی و اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان مصوب شد و در اختیار صندوق نوآوری پارک علم و فناوری قرار گرفت و که بیش از ۷۰ درصد آن تخصیص یافت.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد این اعتبارات بصورت تسهیلات کم بهره از سوی صندوق در اختیار شرکت های دانش بنیان زیرمجموعه پارک قرار گرفته است و با تعهدات و تضمیناتی که از شرکت ها گرفته ایم با پرداخت ۵۶ میلیارد تومان ۱۵۰ شغل در حوزه دانش بنیان با تضمین بیمه و پایداری شغل تا ۴ سال ایجاد خواهیم کرد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان گفت: در یک سال اخیر ۱۲۷ واحد فناور و دانش‌بینان در این پارک پذیرش و مستقر شد و برنامه ما در سال جاری رسیدن این تعداد به ۲۰۰ واحد است.

وی نبود توازن بین شرکتهای دانش بنیان فعال در استان را یکی از معضلات این عرصه برشمرد و افزود: به رغم زمینه های خوبی که در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی وجود دارد، ورود شرکتهای دانش بنیان به این حوزه کم بوده و باید با اصلاح جهت گیری عملکردی، این توازن را برقرار کرد.

رییس پارک علم و فناوری کردستان با بیان اینکه فعالیت دانش بنیان در حوزه معادن نیز کمتر به چشم می خورد، ادامه داد: این فعالیت در حوزه معادن و فرآوری محصولات آن بسیار حائز اهمیت است و پارک علم و فناوری از صاحبان ایده و فکر در این باره استقبال می کند، ضمن اینکه تسهیلات ویژه ای نیز برای این منظور در نظر گرفته خواهد شد.

سوری به فعالیت ۱۶۰ شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری کردستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۷۰ شرکت دانش بنیان هستند که استانداردها، شرایط و ساز وکارهای مورد نیاز را دارند.

رییس پارک علم و فناوری کردستان گفت: در یک سال اخیر ۱۲۷ واحد فناور و دانش‌بینان در این پارک پذیرش و مستقر شد و برنامه ما در سال جاری رسیدن این تعداد به ۲۰۰ واحد است.

وی به فعالیت پنج مرکز رشد در شهرستانها استان اشاره کرد و افزود: امسال اقدامات مهمی با هدف ارتقای کمی و کیفی این مراکز، توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و سوق دادن آن به سمت اقتصادی شدن صورت گرفته و سعی شده که توازن بین فعالیت شرکت‌های فعال در پارک برقرار شود.

زمین مانعی برای ارتقای سطح پارک علم و فناوری کردستان

سوری در بخش دیگری از سخنان خود یکی از معضلات اصلی این واحد را تامین زمین برای توسعه شرکت های دانش بنیان برشمرد و افزود: در حال حاضر تعدادی از شرکت های دانش بنیان به دلیل نداشتن فضای فیزیکی در خارج از پارک مستقر هستند، ضمن اینکه با توافقی که با دانشگاه پیام نور صورت گرفته یک ساختمان نیمه کاره این دانشگاه در اختیار پارک قرار گرفته که توسط پارک تکمیل و تا ۱۵ سال در اختیار ما خواهد بود.

فعالیت شرکت های دانش بنیان در استان کردستان، گسترش با ثبات مراکز رشد در شهرستان های استان و مغفول ماندن استعدادها، وجود خلا اطلاعاتی در فضای عمومی استان در خصوص فعالیت شرکت های دانش بنیان و عدم حمایت از بخش خصوصی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین مشکلاتی بود که رییس پارک علم و فناوری کردستان به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال تامین زمین برای توسعه پارک علم و فناوری هستیم تا به وسیله آن بتوان اقدامات را توسعه داد و از سویی زمینه ارتقای سطح پارک از سه به ۲ را فراهم کرد.

وی همچنین گریزی به کارشکنی شرکت شهرک های صنعتی کردستان زد و گفت: بنا بود چندین هکتار از اراضی شهرک صنعتی سنندج ۴ در اختیار پارک علم و فناوری قرار گیرد که شرکت شهرک های صنعتی ابتدا زمین بی کیفیت و نامرغوب و دارای توپوگرافی خشن را معرفی کرد و در پایان از آن نیز منصرف شد و اصلاً توجهی به این موضوع نکرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات