تاریخ انتشار : جمعه 27 بهمن 1402 - 23:07
کد خبر : 3531

ترافیک سنندج؛ گره کوری که خیال باز شدن ندارد

ترافیک سنندج؛ گره کوری که خیال باز شدن ندارد

معضل ترافیک‌ها این روزها گریبان‌گیر تعداد زیادی از شهرهای کشور به ویژه در مراکز استان‌ها است و طی سال‌های اخیر در شهری همچون سنندج به حالتی درآمده که موجب نارضایتی گروه‌های مختلف جامعه شده و نهادهای دخیل در امر روان‌سازی ترافیک را بر آن داشته است تا چاره‌ای برای حل این معضل بیندیشند.

به گزارش کردنامه؛ امروزه بسیاری از شهرهای کشور با معضل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند که شهر سنندج نیز از این قضیه مستثنی نیست و روز به روز شاهد افزایش بار ترافیک در خیابان‌های درون شهری خود است که همین مسئله مشکلاتی را برای شهروندان و رانندگان در پی داشته است.

این روزها خیابان‌های شهر سنندج مملو از خودروهای تک‌سرنشینی است که ساعت‌ها در ترافیک می‌مانند، اما رانندگان آن حاضر نیستند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند که یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک در شهر سنندج است و با توجه به وضعیت توپوگرافی این شهر و خیابان‌ها و معابری که بیش از سه دهه از ساخت آن‌ها می‌گذرد، افزایش ترافیک در چنین شرایطی را محتمل‌تر کرده است.

اصلی‌ترین ساعات پیک ترافیک در شهر سنندج ظهرها و غروب‌ها است که تقریباً تمام حیابان‌های اصلی و هسته مرکزی شهر گریبانگیر آن است و در چنین شرایطی اگر شخصی کار واجبی همچون نیاز به مراجعه سریع به مراکز درمانی داشته باشد، عملاً امکان آن وجود ندارد.

یکی از شهروندان سنندجی از جمله دلایل اصلی ترافیک طاقت‌فرسای شهر سنندج را ضعف ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تعداد بالای خودروهای سواری شخصی و نبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر می‌داند و می‌گوید: اگر بخواهیم زمان غروب از شهرک بهاران به داخل شهر بیاییم باید حداقل یک ساعت داخل ترافیک معطل باشیم در صورتی که این مسیر سایر اوقات شاید ۱۵ دقیقه بیشتر طول نکشد.

وی اضافه می‌کند: غروب‌ها در میدان آزادی شهر سنندج جای سوزن انداختن نیست و حتی عبور عابران پیاده نیز در این شرایط به سختی انجام می‌شود، چراکه همه خودروها در یکدیگر قفل شده‌اند.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

این شهروند سنندجی از نهادهای مسئول درخواست دارد که چاره‌ای برای حل این مشکل بیندیشند چون ادامه این روند باعث کلافه‌گی مردم، رانندگان، کسبه و بازاریان شده است.

همین چند ماه پیش بود که شهردار سنندج در راستای کاهش معضل ترافیک شهر سنندج خبر از اجرای طرح جامع ترافیکی در این شهر داد و تاکید کرد: طرح جامع ترافیکی با نگاه پیاده‌راه‌سازی در دستور کار شهرداری سنندج قرار دارد و در این راستا ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی به‌ویژه در بافت مرکزی شهر در دستور کار قرار گرفته و مشاور طرح نیز انتخاب و مشغول به کار است.

اینکه چه عواملی در افزایش ترافیک شهر سنندج دخیل است و تا چه اندازه اقداماتی همچون طرح جامع ترافیک و سایر راهکارهای اتخاذ شده برای کاهش ترافیک در این شهر اجرایی شده است را از زبان مسئولان و متولیان مدیریت شهری جویا شدیم.

پیگیری احداث پارکینگ در هسته مرکزی شهر سنندج

انور رشیدی، شهردار سنندج در این خصوص می‌گوید: سازمان ترافیک و حوزه املاک و حقوقی شهرداری در هسته مرکزی شهر و در چند نقطه دیگر، مشغول رایزنی و پیگیری توافق با ادارات و املاک شخصی برای بحث احداث پارکینگ طبقاتی است. وجود معارضان اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه ترافیک را با کندی روبه‌رو کرده است.

وی ادامه می‌دهد: احداث پارکینگ در دو نقطه نزدیک به هسته مرکزی شهر سنندج مورد توجه شهرداری قرار گرفته است که یک مورد آن روبه‌روی پارک شهدا و دیگری در محوطه ساختمان پلیس آگاهی در خیابان فلسطین قرار خواهد داشت و امیدواریم پیگیری‌های ما برای این دو نقطه به نتیجه برسد.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

شهردار سنندج تعریض پل قشلاق را از دیگر اقدامات مهم در راستای کاهش ترافیک این شهر می‌داند و اضافه می‌کند: این پروژه آماده افتتاح است و هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رشیدی تصریح می‌کند: پل روگذر تقاطع محمدی، تقاطع تکیه‌وچمن، احداث زیرگذر و روگذر در میدان غفور نیز از دیگر پروژه‌های پیش‌بینی شده و در دست اقدام شهرداری سنندج بوده که مطالعات و بعضی دیگر از اقدامات فنی و حقوقی آن در حال انجام است.

وی خاطرنشان می‌کند: در راستای اجرای طرح جامع ترافیک، اصلاح هندسی میادین شهر انجام شده است و باز هم انجام خواهد شد که از جمله آن می‌توان به احداث میدان شهرک کشاورز، تعریض میدان فیض‌آباد و میدان امام شافعی اشاره کرد.

افزایش خودرو، از اصلی‌ترین دلایل افزایش ترافیک در سنندج

در ادامه امیر جمشیدنژاد، سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج اظهار می‌کند: در گام نخست باید تعریف درستی از ترافیک داشته باشیم، چراکه این تفکر در بیشتر شهروندان شکل گرفته است که در هر نقطه شهر، با هر وسیله نقلیه و هر سرعتی می‌توانند به مقصد برسند که صحیح نیست.

وی ادامه می‌دهد: شهر سنندج نیز همچون سایر شهرهای کشور و دنیا با معضل ترافیک روبه‌رو بوده که به نقطه کلافه‌کنندگی رسیده است و این مسئله دلایل متعددی دارد که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش غیرمنطقی و سرسام‌آور مالکیت وسیله نقلیه است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج تاکید می‌کند: طرح جامع حمل‌ونقل در شهر سنندج برای نخستین‌بار سال ۱۳۹۱ تعریف شد که راهکارهای کوتاه‌مدت را تا سال ۱۳۹۵، میان مدت تا سال ۱۴۰۰ و بلندمدت را تا سال ۱۴۱۰ تبیین کرده است.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

جمشیدنژاد می‌افزاید: بر اساس این برنامه لازم است حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در شهر سنندج داشتیم که در حال حاضر تنها حدود ۱۳۵ هزار خودرو در بخش سواری داریم، البته این مهم از سیاست کلان جهانی و شهرهای دنیا نشأت می‌گیرد که مالکیت وسیله نقلیه را به عنوان یکی از مسائل رفاهی تعریف می‌کند و همین مسئله از دلایل اصلی افزایش مالکیت خودرو است.

کاهش قابل توجه تعداد خودرو ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سنندج

وی تصریح می‌کند: عامل مهم دیگر در افزایش ترافیک را می‌توان ضعف و تنزل کیفیت و کمیت سیستم حمل‌ونقل عمومی دانست که ناشی از تحریم‌های ظالمانه جامعه جهانی است. در شهر سنندج سال ۱۳۹۱ حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس روزانه به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کنند که در حال حاضر به کمتر از ۳۰ دستگاه رسیده است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: تعداد مینی‌بوس‌های مدارس نیز در شهر سنندج هم در بخش کمی و هم در حوزه کیفی کاهش پیدا کرده است، بیشتر خانواده‌ها دیگر مینی‌بوس را برای حمل‌ونقل فرزند خود مطلوب نمی‌دانند و خودشان اقدام به جابه‌جایی فرزندان خود می‌کنند که باعث شده است ساعات پیک ترافیک ما به ساعت بازگشایی و تعطیلی مدارس رسد.

جمشیدنژاد اضافه می‌کند: علاوه بر این، فرهنگ اجتماعی ما در بعد ترافیکی به خودرو محوری عادت کرده است و بخش عمده‌ای از سفرهای درون‌شهری مردم حتی برای یک خرید ساده نیز با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌شود در صورتی که لازم است به سمت انسان‌محوری حرکت کنیم، حتی مردم ما در استفاده از تاکسی نیز تردید دارند و در استفاده از حمل‌ونقل شبه همگانی همچون تاکسی تعلل می‌کنند.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

اتخاذ راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای رفع ترافیک

وی می‌گوید: ما بر اساس این پارامترها باید راهکارهای کاهش ترافیک را در مقاطع زمانی خاص تعریف کنیم که به راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری سنندج تصریح می‌کند: در حوزه راهکارهای کوتاه‌مدت اصلی‌ترین وظیفه ما اطلاع‌رسانی عمومی، فرهنگ‌سازی و آموزش‌های ترافیکی است که این کار را در سطح مدارس با همکاری آموزش و پرورش و پلیس پلیس راهور آغاز می‌شود، برنامه ساماندهی ترافیک هسته مرکزی شهر نیز در حال حاضر با دقت پیش می‌بریم و درصدد هستیم که توزیع سفرهای درون شهری را یک‌دست کنیم.

جمشیدنژاد اضافه می‌کند: در حوزه میان مدت، انجام رینگ کمربندی اصلی شهر سنندج در دست اقدام است تا بار اصلی ترافیک را از هسته مرکزی شهر بردارد، هم‌اکنون این طرح با سرعت مناسب و منطقی پیش می‌رود و چنانچه تکمیل شود به عنوان یک راهکار میان‌مدت می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. پیش‌بینی می‌کنیم تا شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بخش عمده‌ای از این رینگ تکمیل شود تا بتوانیم بار اصلی ترافیک را از هسته مرکزی شهر برداریم.

وی می‌گوید: ایجاد و توسعه سیستم یکپارچه حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی دیگر از راهکار میان‌مدت در مدیریت حمل‌ونقل شهری بسیار مؤثر است که شاید ما هنوز امکان اجرایی کردن آن را نداریم. خروجی طرح جامع حمل‌ونقل، شناسایی ساختار کریدورهای انبوه‌بر و پرتردد است.

ضرورت حرکت به سمت انسان‌محوری به جای خودرو محوری

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری سنندج راهکارهای بلندمدت را نیز رفتن به سمت حمل‌ونقل انسان‌محور، پیاده‌محور، دوچرخه‌محور و حمل‌ونقل سبز عنوان می‌کند که شهرهای موفق دنیا در امر روان‌سازی ترافیک از این راهکار استفاده کرده‌اند.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

جمشیدنژاد تصریح می‌کند: ممکن است برخی از راهکارهایی که امروز برای کاهش ترافیک در شهر سنندج اعمال می‌کنیم همچون یک مسکن موقت باشد و در بلندمدت درست نباشد، شاید نمونه آن احداث و توسعه پارکینگ در هسته مرکزی شهر باشد که مناسب ساماندهی ترافیک نیست چون موجب مطلوبیت برای خودروهای تک‌سرنشین و افزایش سفر می‌شود و مردم را تشویق می‌کند که چون پارکینگ وجود دارد می‌توانند خودرو خود را به داخل شهر بیاورند اما شاید ما هم در این مقطع زمانی هیچ راه حل دیگری نداریم و برای عبور از بحران کنونی ترافیک مجبوریم به چنین اقداماتی روی بیاوریم.

وی خاطرنشان می‌کند: با همکاری پلیس راهور نیز در جهت افزایش ایمنی سفرها، به شناسایی نقاط حادثه‌خیر و رفع آنها اقدام کرده‌ایم که با اصلاح مهندسی‌های متعدد این کار را شروع کرده‌ایم.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری سنندج اضافه می‌کند: یکی از اقدامات در دستور کار سازمان حمل و نقل نیز افزایش ۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر سنندج تا دو سال آینده بوده که تاکنون ۲۰ دستگاه آن خریداری شده است و این مسئله نیز می‌تواند بخشی از بار ترافیک را کاهش دهد.

وجود مراکز اصلی خرید در هسته مرکزی شهر سنندج از عوامل اصلی ترافیک

حمید خضری، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج اظهار می‌کند: ساختار شهر سنندج به نحوی است که همه مراکز خرید روزانه، اقتصادی و حتی درمانی شهر به دو میدان اصلی انقلاب و آزادی و خیابان‌های اطراف آن ختم می‌شود که یکی از عوامل اصلی ترافیک در هسته مرکزی شهر است.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

وی می‌افزاید: خیابان فردوسی در هسته مرکزی شهر به عنوان پیاده‌راه استفاده می‌شود و جایگزینی برای آن تعیین نشده است که باعث می‌شود ترافیک به خیابان‌های اطراف منتقل شود، در واقع دسترسی نداشتن به خیابان‌های اصلی، باعث ایجاد ترافیک در خیابان‌های فرعی و اطراف می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: خیابان‌های ما مربوط به ۲۰ تا ۳۰ سال قبل است و از سوی دیگر در ۱۰ سال گذشته تعداد خودرو به شدت افزایش پیدا کرده است؛ ۵۰ درصد خانواده‌ها حداقل دو خودرو در خانه دارند و اگر هرکدام به صورت تک‌سرنشین به هسته مرکزی شهر بیایند این خود باعث ایجاد ترافیک طاقت‌فرسا می‌شود.

خضری اضافه می‌کند: ۴۸ خط تاکسی در شهر سنندج وجود دارد که حدود ۴۰ خط آن به دو میدان اصلی شهر منتهی می‌شود و شاید به این دلیل، مردم ما فکر می‌کنند که تعداد تاکسی‌های شهر زیاد است در صورتی که اینگونه نیست. اگر امروز شهرداری در حاشیه شهر پارک احداث می‌کند، قصد دارد مردم را ترغیب کند که به هسته مرکزی شهر نیایند تا بار ترافیک کمتر شود.

ضرورت فرهنگ‌سازی در راستای کاهش پدیده تک سرنشینی

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح می‌کند: در ساعات پیک ترافیک حدود ۷۰ درصد از خودروهایی که از میدان آزادی به سمت شهرک بهاران و سایر نقاط شهر می‌روند تک سرنشین هستند و حاضر نیستند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند که همین امر باعث ایجاد ترافیک می‌شود و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

خضری تاکید می‌کند: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مسئله ترافیک را حل کند و حتماً باید دستگاه‌های اجرایی دیگر و پلیس راهور به کمک شهرداری بیایند تا معضل ترافیک به ویژه در ساعات پیک ترافیک حل شود. مسئله مهم دیگر ایجاد زیرساخت‌ها است که باید انجام شود و اگر صورت نگیرد ما روز به روز ترافیک بیشتری را شاهد خواهیم بود.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش ترافیک در سنندج

سرهنگ رضا همتی‌زاده، رئیس پلیس راهور استان کردستان تاکید می‌کند: به صورت همه جانبه از طریق استانداری، فرمانداری، شهرداری و پلیس راهور برای کاهش ترافیک داخل شهر اقداماتی در حال انجام است، اما باید زیرساخت‌هایی فراهم شود تا بتوانیم وضعیت ترافیک را در داخل شهر ساماندهی کنیم.

وی اضافه می‌کند: اقداماتی همچون راه‌اندازی مانیتورینگ شهری، زوج و فرد کردن خودروها، ایجاد خط ویژه و ساماندهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی همچون تاکسی‌ها، ساماندهی وانت‌بارها، اصلاحات هندسی میادین و تقاطع‌ها، نصب تعدادی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند و دوربین‌های ثبت تخلفات باید انجام شود که اجرایی کردن آن‌ها امری زمان‌بر است.

ترافیک، سوهان روح سنندجی‌ها

رئیس پلیس راهور استان کردستان ادامه می‌دهد: بحث فرهنگ‌سازی را باید در اولویت کار قرار دهیم، چراکه در حال حاضر بیشترین آسیب را در پراکندگی عابران پیاده در میادین و تقاطع‌ها داریم که به دلیل همین بی‌نظمی در تردد عابران پیاده، بیشترین تصادفات ما نیز مربوط به همین عابران پیاده بوده است.

سرهنگ همتی‌زاده اضافه می‌کند: به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز داریم، اما آن‌ها آنگونه که باید هنوز همکاری لازم را با یکدیگر ندارند. رویه ما این است که با کمک شهرداری و سایر دستگاه‌ها بتوانیم تا دو سه ماه آینده به نتایج خوبی در بحث ساماندهی ترافیک برسیم.

وی خاطرنشان می‌کند: اولویت‌های پلیس راهور استان، روان‌سازی ترافیک، انضباط بخشی به ترافیک و پیشگیری از وقوع تصادفات است که هوشمندسازی معابر، راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ و برخورد با تخلفات رانندگی در دستور کار این نهاد قرار دارد.

گرچه حل معضل ترافیک به صورت کلی به چند عامل اصلی همچون فرهنگ ترافیکی شهروندان، زیرساخت‌های حمل‌ونقل و برنامه‌های مدیریت شهری برای مهار ترافیک بستگی دارد، اما سال‌ها است که راهکارهای ترافیکی برای شهر سنندج در نظر گرفته می‌شود که این راهکارها یا به سرانجام نمی‌رسد یا کارایی لازم را ندارد، حال باید دید که تا چه اندازه می‌توان به وعده‌های جدید مسئولان شهری خوشبین بود که گذشت زمان آن را مشخص خواهد کرد.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار کردنامه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات