تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1397 - 20:28
کد خبر : 863

تکدی گری، داستانی بلند و بی پایان

تکدی گری، داستانی بلند و بی پایان

کردنامه: این روزها از هر معبر، کوچه و خیابانی که گذر می کنی با افرادی روبرو می شوی که با شگردهای مختلف در صدد برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای اجابت درخواست کمک مالی هستند. اکثر این افراد با بر زبان آوردن جملاتی همانند فرزندم مریض است، پول درمانش را ندارم، چند روز است زن

کردنامه: این روزها از هر معبر، کوچه و خیابانی که گذر می کنی با افرادی روبرو می شوی که با شگردهای مختلف در صدد برانگیختن عواطف و احساسات مردم برای اجابت درخواست کمک مالی هستند.

اکثر این افراد با بر زبان آوردن جملاتی همانند فرزندم مریض است، پول درمانش را ندارم، چند روز است زن و بچه هایم هیچی نخورده اند، توانایی کار بدلیل علیل بودن را ندارم خیر از جوانی ات ببینی، کمکم کن و خدا بچه هایت را برایت نگهدارد، از احساسات پاک مردم سوء استفاده کرده و کسب و کاری از این طریق برای خود براه انداخته اند که رونق خوبی هم دارد.

بسیاری از این متکدیان که فقط در ظاهر متکدی هستند و در واقع از بسیاری افراد عادی ثروتمندترند، ظاهرشان را به شکل هایی عجیب در آورده و گاهی با شگردهای مخصوص به خود، وضعیت جسمانی شان را نیز به نوعی جلوه می دهند که دچار نقص عضو است و از این طریق دل مردم با دیدنشان به درد آید.

اما این افراد به خیابان ها و معابر عمومی بسنده نکرده و به درب منازل مردم نیز مراجعه می کنند و این روزها حتی پا را نیز فراتر گذاشته و به ارباب رجوع ثابت برخی ادارات و نهادهای مختلف دولتی و خصوصی نیز تبدیل شده اند.

وجود این افراد در خیابان ها و معابر پرتردد شهرها نه تنها موجب شده چهره و فضای شهری نازیبا جلوه دهد بلکه به یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی تبدیل و مشکلات عدیده ای را برای مردم و مسئولان بوجود آورده است.

استان کردستان و شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اماکن عمومی، معابر و خیابان های شهرهای مختلف این استان از وجود متکدیان رنج می برد و این مساله علاوه بر اینکه به معضلی جدی تبدیل شده، چهره شهر را نیز مخدوش و نازیبا کرده است.

در میان این متکدیان، افرادی غیر بومی وجود دارند که با توجه به شرایط زندگی و نداشتن سرپناه در زمینه مسایل بهداشتی نیز مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کنند.

جمع آوری و ساماندهی این متکدیان سال هاست که در دستور کار متولیان امر از جمله سازمان شهرداری ها قرار دارد هر چند این وضعیت به صورت کامل سامان پیدا نمی کند اما می تواند تا حدودی از بار منفی آن بکاهد.

شهرداری سنندج نیز در راستای کاهش تکدی گری در سطح شهر، طرح ساماندهی و جمع آوری متکدیان را به صورت مستمر و شبانه روزی اجرا می کند.

** بیش از ۱۰۰ متکدی در سنندج جمع آوری شد

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج می گوید: تکدی گری امروزه به یکی از مهمترین معضلات اجتماعی در سطح شهرها تبدیل شده و موجب نارضایتی شهروندان را فراهم کرده است.

صلاح الدین وکیلی با اشاره به اینکه جمع آوری و ساماندهی متکدیان بصورت شبانه روی اجرا می شود، افزود: در نیمه نخست امسال تعداد ۱۰۳ متکدی در سطح شهر سنندج جمع آوری و ساماندهی شدند که از این تعداد ۴۷ نفر زن و ۵۶ نفر مرد بودند.

وی با بیان اینکه از این تعداد متکدی جمع آوری شده ۶۱ نفر با اخذ تعهد کتبی ملزم به ترک تکدی گری شدند، گفت: همچنین ۱۷ نفر از شهرها و استان های دیگر وارد سنندج شده بودند که پس از جمع آوری و اخذ تعهد به شهرهای محل سکونت شان باز گردانده شدند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج اظهار داشت: در نیمه نخست امسال همچنین ۹ کودک متکدی در سطح شهر جمع آوری شده و با اخذ تعهد تحویل خانواده هایشان داده شد.

وی یادآور شد: همچنین در این مدت ۲ نفر از متکدیان متخلف به مراجع قضایی معرفی شده و پنج نفر نیز قبل از بررسی وضعیتشان از مرکز فرار کرده و متواری شدند.

وکیلی به اسکان متکدیان و کارتن خواب ها نیز اشاره کرد و گفت: با آغاز فصل سرما در روزهای اخیر ۶ نفر از افراد بی سرپناه و کارتن خواب در مرکز اسکان یافتند و سه نفر نیز پس از جمع آوری به مراکز درمانی منتقل شدند.

** متکدی با تبعه خارجی در سنندج وجود ندارد

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج در ادامه با بیان اینکه در گذشته تعدادی از متکدیان در این شهر تبعه خارجی بودند، گفت: این افراد تبعه کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان بودند و از نظر روانی، اجتماعی و بهداشتی مشکلات عدیده ای را برای شهر و شهروندان ایجاد می کردند.

وی افزود: سال ۹۱ طرح جمع آوری متکدیان خارجی در دستور کار قرار گرفت و در این راستا مراجع قضایی بسیار خوب وارد عمل شد و با صدور حکم اخراج، این افراد از کشور خارج شدند.

وکیلی اظهار داشت: براساس آمارهای موجود در سال های گذشته بویژه ۸۹ و ۹۰ حدود ۱۵ نفر متکدی خارجی تبعه کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان از استان کردستان اخراج شدند.

وی اضافه کرد: با اجرای مستمر طرح جمع آوری متکدیان و با همکاری دستگاه های زیربط از جمله استانداری، فرمانداری و دادستانی از سال ۹۲ تاکنون باند متکدیان خارجی در سطح شهر سنندج وجود نداشته است.

بی شک آسیب های اجتماعی در تمامی دنیا وجود دارد و تنها مختص به کشور و استان ما نیست و هیچگاه نیز بطور کامل ریشه کن نشده است اما پیشگیری از این آسیب ها و برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش معضلات ناشی از آن در جامعه نیازمند توجه جدیز و مستمر مسئولان و متولیان امر است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات