تاریخ انتشار : جمعه 19 خرداد 1402 - 22:12
کد خبر : 3066

جشنواره‌ای با عطر و طعم گل محمدی

جشنواره‌ای با عطر و طعم گل محمدی
جای جای کردستان در فصول مختلف سال محل برگزاری جشنواره‌های متنوعی است که این جشنواره‌ها از جشن شکرگذاری محصولات کشاورزی تا مناسبت‌ها و رویدادهای خاص را شامل می‌شود و این بار روستای همروله سنندج میزبان دومین جشنواره گلابگیری سنتی بود.

به گزارش کردنامه، پس از بالا آمدن آفتاب در صبح روز جمعه(۱۹ خرداد)، راهی مسیر دومین جشنواره گلابگیری سنتی در روستای همروله شهرستان سنندج شدیم، پس از حدود یک ساعت به ورودی روستا رسیدیم.

در همان ابتدا بساط پذیرایی از میهمانان با شربت گلاب و کیک فراهم بود که لحظاتی دهان مسافران و گردشگران را خُنک و شیرین می‌کرد و در سمت دیگر جاده نیز محلی برای پارکینگ خودروها تعبیه شده بود که بسیار اتفاق خوبی برای جلوگیری از ازدحام ماشین‌ها در طول مسیر برگزاری جشنواره بود.

راهنماهای محلی نیز میهمانان را به سمت محل برگزاری جشنواره هدایت می‌کردند، در بدو ورود نیز کودکان خردسال با لباس‌های رنگارنگ کُردی و دسته گل‌های زیبایی که به دست داشتند، به صورت هماهنگ و یکصدا به میهمانان خوش آمد می‌گفتند.

در یک سمت سور و ساط گلابگیری از دور نمایان بود، دیگ‌های بزرگ حاوی گل محمدی که با گرمای آتش هیزم، در نهایت بخار آنها تبدیل به گلاب می‌شد و در سمت دیگر غرفه‌های فروش گلاب محلی و بسته‌های گل محمدی خشک شده برپا شده بود.

چندین نفر از زنان روستا هم مشغول پختن نان یا بهتر بگوییم غذای محلی کلانه بودند که کلانه یکی از پرطرفدارترین غذاهای کردستان محسوب می‌شود.

قدمت ۱۰۰ ساله گلابگیری سنتی در همروله

از دایه “فراست” که پشت یکی از دیگ‌ها مشغول گلابگیری بود، در مورد نحوه تهیه گلاب سنتی روستای همروله سوال پرسیدیم که او گفت: قدمت گلاب گیری در این روستا به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد، ابتدا خاندان سادات نقشبندی در این منطقه به این کار مشغول بودند و پس از آنها هم سایر اهالی به گلاب گیری سنتی روی آوردند.

او که بیش از ۳۰ سال است در این روستا مشغول به گلاب گیری سنتی است، در مورد نحوه تهیه گلاب گفت: ابتدا در داخل دیگ بزرگی تا نصف آن گل محمدی می‌ریزیم و حدود دو برابر آن آب؛ یک کاسه هم داخل دیگ و بالای آب قرار می‌دهیم تا بخاری که حاوی قطرات گلاب است داخل آن بریزد؛ بر روی دهانه دیگ، یک ظرف دیگر (تشت مانند) حاوی آب سرد قرار می‌دهیم و محل اتصال دیگ پایینی و ظرف بالایی را با خمیر آرد گندم می‌پوشانیم تا بخارها بیرون نرود.

دایه “فراست” ادامه داد: تا پنج مرتبه آب سرد(تشت بالایی) را که دیگر گرم شده عوض می‌کنیم، چون آب سرد باعث می‌شود که قطرات تبخیر شده(در واقع همان گلاب)، در داخل کاسه گنجانده شده در داخل دیگ بزرگ بریزد و گلاب ما آماده شود.

او با لبخند زیبا و محبتی که در کلامش موج می‌زد، از کسب و کار گلابگیری راضی بود و به گفته خودش، دسترنجش را به اقوام و مغازه‌های اطراف به فروش می‌رساند.

صبحانه ما همان کلانه خوشمزه و دوغ محلی بود و پس از آن کم کم به سمت دیگر روستا که محل برگزاری برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی مسوولان بود، رفتیم.

زیر سابه درختان بر روی صندلی‌هایی که از قبل در این محل قرار گرفته بود نشستیم، جمعیت زیادی اعم از مسافران و اهالی روستا که بیشتر آنها لباس‌های رنگارنگ کردی پوشیده بودند در این محل گرد هم آمده بودند و مراسم نیز حدود ساعت ۱۰ شروع شد.

ابتدا فرماندار سنندج پشت تربیون حاضر شد و طی سخنانی از در دستورکار قرار گرفتن برنامه‌هایی در راستای افزایش شور و نشاط اجتماعی گفت و افزود: کمک به ارتقای سطح معیشت و درآمد مردم منطقه و شناخت ظرفیت‌های شهر سنندج از جمله اهدافی است که در این جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

حسن عسکری با اشاره به پیشینه یک قرن تهیه گلاب در روستای همروله، ادامه داد: کاشت گل محمدی در این روستا ریشه در اعتقادات اهالی آن دارد و از دیرباز این روستا محل تصوف و عرفان بوده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود یک و نیم هکتار از اراضی کشاورزی روستای همروله به کشت گل محمدی اختصاص دارد که امیدواریم در سنوات آتی سطح زیر کشت آن بیشتر افزایش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان هم در این برنامه اظهار کرد: کردستان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که می‌تواند به اشتغال پایدار در این منطقه منجر شود.

منصور مهرزاد افزود: امسال تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر از استان کردستان بازدید کرده و حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز در مراکز اقامتی استان اقامت داشته‌اند که نسبت به سنوات گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

وی با اشاره به شناسایی چهار هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی و ثبت ملی یک هزار و ۵۰ اثر آن و ثبت یک اثر جهانی نیز در استان، ادامه داد: امیدواریم در آینده غار کرفتو این استان نیز ثبت جهانی شود و علاوه بر آن جشنواره‌های دیگر محصولات کشاورزی همچون گردو و انار نیز در استان برگزار شود.

در ادامه چندین برنامه موسیقی کُردی، قرائت شعر و دفنوازی نیز برای حضار اجرا شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان هم در این مراسم از دیگر افرادی بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: مردم کردستان شریف، با ایمان، غیور و متعهد به خاک خود هستند که نمونه آن مردم روستای همروله هستند که این دیار از دیرباز جایگاه عارفان و بزرگان بوده است.

مهدی رمضانی تاکید کرد: وظیفه مسوولان خدمت کردن به مردم است و باید در راستای حل مشکلات مردم اهتمام جدی داشته باشند.

وی به وضعیت نامناسب جاده روستای همروله اشاره و عنوان کرد: مردم این روستا حق دارند که از جاده خوبی برخوردار باشند که اداره راهداری مکلف است وضعیت این جاده را بهبود ببخشد.

پس از آن، چند قطعه دیگر موسیقی کُردی اجرا شد و پایان بخش برنامه‌های این مراسم، برگزاری مسابقه طناب کشی و اهدای جایزه به برندگان آن بود.

اما در مورد وضعیت کاشت گل محمدی در کل استان، طبق آماری که سازمان جهاد کشاورزی کردستان اعلام کرده است، سطح زیر کشت گل محمدی در کل استان، حدود ۳۶۰ هکتار است که از این میزان ۶۳۵ تُن گل تَر تولید می‌شود.

 سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان سنندج ۵۵ هکتار است که از این سطح، ۷۰ تُن تولید شده و به طور متوسط در هر هکتار چهار تُن گل برداشت می‌شود.

شهرستان‌های پیشرو کاشت گل محمدی در این استان نیز به ترتیب سنندج، مریوان، دهگلان و بیجار هستند.

نقاط ضعف جشنواره

نقطه قوت برگزاری جشنواره‌های این چنینی، شناخت ظرفیت‌های منطقه، درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای اهالی آن است، اگرچه که توسعه زیرساخت‌ها عاملی اساسی در پیشبرد اهداف این جشنواره‌ها است و متاسفانه در این بخش با کمبودهای اساسی روبرو هستیم.

جاده‌ها و راه‌های ارتباطی نامناسب و نبود دیگر امکانات ارتباطی همچون آنتن‌دهی موبایل و اینترنت از جمله ضعف‌های جشنواره امروز روستای همروله بود که لازم است برای سنوات آتی در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره‌ها این نکات مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

روستای همروله یا امروله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج است. این روستا در ۲۰ کیلومتری شرق حسین آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر و (۷۶خانوار) بوده ‌است.

گزارش از ویدا باغبانی، خبرنگار کردنامه

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات