تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 تیر 1401 - 13:13
کد خبر : 2201

حقوق کم؛ اپیدمی این روزهای اشتغال زنان جوان

حقوق کم؛ اپیدمی این روزهای اشتغال زنان جوان
این روزها اشتغال بانوان با کمترین حق و حقوق و دستمزد گره خورده است در صورتی که بیشترین ساعات کاری و کیفیت کار را دارند که این یک آسیب جدی محسوب می شود.

به گزارش کردنامه، “بە یک خانم ۲۳ تا ۳۰ سالە، با روابط عمومی بالا، خوش‌پوش و ترجیحا مجرد و تمام وقت نیازمندیم” این عبارتی است کە هرروزە بە وفور در صفحات کاریابی بە چشم می‌خورد؛ آن هم با میزان حقوق بسیار پایینی کە گمان نمی‌کنم کفاف تامین مایحتاج‌های یک نفر را بدهد.

همیشە اینگونە نیست کە زنان برای حضور در اجتماع و یا تنها برای تامین مایحتاج‌های خود و یا از سر چشم و هم‌چشمی و تنها برای اینکە خودی نشان دهند کە آن‌ها هم می‌توانند در جامعە فعالیت کنند، بە دنبال شغل باشند، بلکە در جامعە زنانی هستند کە سرپرست خانوادە بوده و علی‌رغم میل خود مجبور بە کار کردن در شغل‌های مختلف هستند.

نبود فرصت‌های شغلی مناسب در جامعە برای زنان سبب شدە است کە گاهی از سر ناچاری تن بە شغل‌هایی دهند کە نە تنها سودی برای آن‌ها ندارد، بلکە باعث تنزل جایگاە اجتماعی آنان نیز می‌شود.

امروزە تنگناهای اقتصادی حاکم بر جامعە سبب شدە است کە علاوە بر مردان، زنان هم بە سمت کار و فعالیت‌های بیرون از خانە سوق دادە شوند.

بالا بودن تقاضای زنان برای یافتن شغل و نبود فرصت‌های شغلی مناسب سبب شدە است تا زنان برای حضور در اجتماع مورد سودجویی برخی افراد منفعت طلب قرار گیرند و بە عنوان نیروی کار ارزان در جامعە از سوی کارفرمایان بە کار گرفتە می‌شوند.

متاسفانە طبق آمارهای ارائە شدە، اغلب زنان فعال در عرصە اقتصادی جامعە را زنان کارگر تشکیل می‌دهند، زنان کارگری کە در مقابل کار و مسئولیت زیاد و ساعت‌های کاری طولانی مدت حقوق و دستمزد ناچیزی دریافت کنند کە اغلب اوقات کفاف هزینەهای زندگی آن‌ها را نمی‌دهد.

تقاضای کارفرمایان برای استخدام زنان در شغل‌های غیررسمی روز بە روز در حال افزایش است و یکی از دلایل این امر این است کە بە دلیل پایین بودن سطح توقعات زنان و تن دادن بە مشاغلی کە در شان و جایگاە آنان نیست، برای کارفرمایان ارزانتر تمام می‌شود.

متاسفانە باتوجە بە شرایط اقتصادی حال حاضر، حضور زنان در مشاغل مختلف بە دلیل نیازهای مالی این قشر است کە گاە با سودجویی و منفعت‌طلبی کارفرمایان همراە است.

“روناک” فروشنده لباس در یکی از فروشگاه های سطح شهر می‌گوید: حقوق ماهانە من زیر یک میلیون تومان است، این در حالی است کە کار فروشندگی برای یک دختر بسیار سنگین است.

او می‌گوید: شغل فروشندگی تنها بە ظاهر فروشندگی است، بلکە بسیاری از کارهای خارج از وظیفە همچون خالی کردن بار و چیدن قفسەها بر عهدە فروشندە است.

ادامە می‌دهد: مجبورم برای تامین هزینەهای دانشگاە کار کنم، اما متاسفانە این حقوق فقط کفاف هزینەهای رفت و برگشت را می‌دهد.

می‌گوید: تا حالا چندبار هم کارم را تغییر دادەام، اما شرایط کار کردن برای دختران همگی یکسان و با حقوق بسیار پایین است.

“هیرو” منشی یک شرکت است و می‌گوید: کار ما تمام وقت است و اغلب وظایف شرکت برعهدە منشی است.

می‌گوید: مجبورم برای تامین هزینەهای زندگیم کار کنم هرچند ناچیز و هرچند با حقوق کم؛ اگر هم اعتراض کنیم از همین حقوق کم هم محروم می‌شویم، پس فعلا محکوم هستیم بە سوختن و ساختن!

“دنیا” فروشندە یک مغازە لوازم آرایشی است و می‌گوید: در این شرایط اقتصادی نمی‌توان سربار خانوادە بود و باید برای تامین مایحتاج خود تلاش کنیم.

او از حقوق پایین زنان در جامعە گلەمند است و می‌گوید: روزی نیست کە برای یافتن شغل بهتر با حقوق بیشتر تلاش نکنم، اما متاسفانە همیشە کم‌ترین حقوق‌ها برای زنان در نظر گرفتە شدە است.

یک دکترای جامعەشناسی در استان کردستان می‌گوید: به طور عمومی و در بیشتر مناطق جهان، درآمد مردان بیشتر از زنان است.

خالد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بە کارگرفتن زنان بە دلیل توقعات مالی و حمایتی پایین، عدم تمایل آنان بە اعتراض و شکایت و دفاع از حقوق خود نسبت به مردان برای سرمایه‌داران ارزانتر تمام می‌شود.

وی یکی از دلایل پایین بودن حقوق زنان را نوع نگاە اشتباە جامعە بە این قشر دانست و عنوان کرد: تسلط این دیدگاە بر جامعە که زنان نان‌آور خانواده نیستند سبب پایین بودن دستمزد زنان نسبت بە مردان شدە است.  

توکلی ظرفیت شغلی برای زنان را کمتر از مردان دانست و یادآور شد: اغلب اوقات برای کارهای مهم و جدی از ظرفیت مردان استفادە می‌شود.

وی افزود: متاسفانە نگاە جامعە بە کار زنان نگاهی جدی نیست و اغلب اوقات کارهای خدماتی همچون منشی‌گری و کار در منزل برای بانوان در نظرگرفتە می‌شود.

توکلی تصریح کرد: زنان بە دلیل عدم قدرت رقابت با مردان در جامعە جدی گرفتە نمی‌شوند و این نگاە متفاوت بە زن و مرد کاملا نگاهی نابرابر و زمینەساز مشکلات فراوانی است.

وی ادامە داد: تسلط جامعە مرد سالار و سلطە مداوم مردان بر زنان مانع از حضور مستقل زنان در جامعە شدە است.

توکلی بیان کرد: متاسفانە زنان بە دلیل ترس از دست دادن موقعیت شغلی خود تمایل کمتری بە اعتراض و شکایت و دفاع از حقوق خود دارند و همین امر سبب شدە کە زنان نتوانند آنچنان کە شاید و باید از جایگاە اجتماعی خود در جامعە دفاع و آن را ارتقا دهند.

وی عنوان کرد: بە اعتقاد مردها، زنان بە دلیل قانع بودن و رضایت بە دریافت دستمزد بسیار پایین و انجام فعالیت‌هایی فراتر از مسئولیت خود سبب تنزل جایگاە شغلی مردان در اجتماع شدەاند.

توکلی اضافە کرد: یکی از راەهای مبارزە با بیکاری در جامعە کە در مجلس ایران نیز مطرح شدە است این است کە زنان در منزل و مردان در بیرون از منزل فعالیت کنند.

وی در پایان با تاکید بر این موضوع کە قوانین دست و پاگیر جامعە مانع از رسیدن زنان بە استقلال اجتماعی و اقتصادی می‌شود، یادآور شد: زنان برای حفظ و ارتقا جایگاە اجتماعی خود می‌بایست تا جایی کە امکان دارد استقلال مالی خود را حفظ کنند.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات