تاریخ انتشار : شنبه 4 شهریور 1402 - 9:12
کد خبر : 3287

خاموشی یهویی نصف چند شهر در کردستان و توهمی بنام مدیریت مصرف برق

خاموشی یهویی نصف چند شهر در کردستان و توهمی بنام مدیریت مصرف برق
شرکت توزیع برق استان کردستان جمعه 3 شهریور 1402 با صدور اطلاعیه ای به خاموشی های گسترده اخیر در کردستان واکنش نشان داد و البته از مدل جدید مدیریت توزیع در مرکز دیسپاچینگ ملی رونمایی کرد.

کردنامه، در روزهای اخیر خاموشی های گسترده و بسیار نامتعارف برق در استان کردستان اتفاق افتاده است. این خاموشی ها چنان بی برنامه و بدون اطلاع قبلی بوده که غالب شهروندان کردستانی را به ستوه آورده و فضای مجازی و بستر شبکه های اجتماعی سرشار از اعتراض و گلایه مندی بود. تا جایی که روابط عمومی شرکت توزیع برق کردستان را به واکنش وا داشت و با صدور اطلاعیه ای بتاریخ اول شهریور ۱۴۰۲از شهروندان عذرخواهی کرد. در این اطلاعیه آمده است :

“به اطلاع هم استانی های عزیز می رساند، بدلیل بروز اشکال فنی در تجهیزات برخی از ایستگاههای برق در کشور و خارج شدن نیروگاههای برق آبی از مدار تولید که ناشی از ازدیاد گرمای بیش از حد بوده، متاسفانه شاهد قطعی برق پیش بینی نشده در بیشتر مناطق کشور و به تبع آن در استان کردستان طی امروز اول شهریور ماه بودیم. شدت گرمای هوای کشور طی روزهای اخیر نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بوده و موجب افزایش شدید بار وارده به شبکه های تامین و توزیع برق در کشور شده است، لذا این خاموشی های بدون برنامه و بطور کامل از اختیارات شبکه توزیع نیروی برق استان خارج بوده و میزان خاموشی ها برای هر منطقه، با توجه به سقف های اعلامی و میزان تجاوز از مصرف برق در استانهای کشور، از طرف مرکز ملی دیسپاچینگ متفاوت لحاظ شده است.”

متعاقب این اطلاعیه و البته عذرخواهی، اما خاموشی تداوم یافت و در روزهای پنج شنبه و جمعه تست مردم استان کردستان از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی برق ادامه یافت تا جایی که روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان مجدداً در ظهر روز جمعه ۳ شهریور در یک گروه تلگرامی به اخبار و اعتراضات منتشره واکنش نشان داد که بعدها و در ساعت حدود ۲۳ همان روز، اظهارات مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق کردستان تحت عنوان اطلاعیه، با اندکی تلخیص در کانال تلگرامی این شرکت منتشر شد.

در اطلاعیه این شرکت بتاریخ سوم شهریورماه ۱۴۰۲ آمده است:

“گرمای هوا در کشور طی سال جاری به نسبت میانگین سال گذشته  ۱.۵ درجه افزایش یافته است و همین موضوع سبب افزایش شدید بار وارده به شبکه های تامین و توزیع برق در کشور شده ؛ از طرف دیگر روند روبه رشد استفاده از برقهای غیرمجاز و استفاده غیرقانونی از رمز ارزها (ماینر) توسط افراد سودجو، منجر به افزایش قابل ملاحظه تقاضا برای مصرف در میان مشترکان سراسر کشور شده است.”

“مضافاً اینکه باتوجه به کاهش تراز آب پشت سدها و به تبع آن خارج شدن نیروگاه‌های برق آبی از مدار تولید برق که برای حفظ منابع آب پشت سدها در طی روزهای اخیر صورت گرفت و همچنین کاهش توان تولید و پایین آمدن راندمان نیروگاههای گازی و یا ترکیبی (به دلیل گرمای زیاد و افزایش طول دوره زمانی در مدار تولید بودن)، این موضوع نیز سبب کاهش مضاعف ظرفیت توان تولید نیروگاه‌های کشور شده و به طبع آن شاهد خاموشی های خارج از برنامه طی روزهای اخیر در سراسر کشور بودیم.”

“مستحضرید تولیت هدایت نیروگاه‌ها و تولید برق کشور برعهده “مدیریت تولید برق” است و رسالت شرکت های توزیع برق کشور صرفا دریافت انرژی از شرکت های تولیدی و امور انتقال و در نهایت توزیع آن در بین مصرف کنندگان است.”

“بعضاً مرکز دیسپاچینگ ملی از شرکت توزیع برق کردستان می خواهد بصورت فوری ۶۰ مگاوات و یا بیشتر را در مدت ۵ دقیقه از مدار مصرف خارج کند اما بعضاً در صورت عدم تمکین این شرکت، مرکز دیسپاچینگ ملی اقدام به خارج کردن یک پست فوق توزیع از مدار مصرف می کند و نصف شهر و یا یک سوم شهرهای کامیاران و سنندج و بانه را با خاموشی گسترده همراه کرده است….”

این اطلاعیه البته هر چند دیر هنگام بود اما در میانه همه خبرها و اطلاعیه هایی که توسط شرکت توزیع برق کردستان در تمجید از خود در صداوسیمای مرکز کردستان و چالاک نیوزهای اینستاگرامی منتشر می کند، انتشار این اقرارنامه و اقرار به نادیده انگاشتن نظرات این شرکت از سوی مرکز دیسپاچینگ ملی خود موضوعی متفاوت بود. چند نکته متفاوت تر اما، می توان در این اطلاعیه یافت که ذکر آنها به تنویر افکار شهروندان کردستان در مورد واژه مدیریت توزیع برق! بیشتر کمک می کند.

شما بعنوان خواننده اطلاعیه شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان را چگونه تفسیر می کنید؟ آیا غیر از این است که دستپاچگی در توزیع برق مشهودتر از مدیریت توزیع است؟

جالبتر اما، استدلالِ عذر از گناه بدتر شرکت توزیع برق کردستان است که شاید تلاش کرده با صدور این اطلاعیه از خود اعلام برائت کند اما نه تنها تبرئه نشده بلکه اقرار علنی به عدم هماهنگی بین شرکت توزیع برق کردستان و مرکز دیسپاچینگ ملی از اقرار عندالحاکم مستدل تر و مستندتر است و اتفاقاً به باور نگارنده تا بینهایت صادقانه و خالصانه است.

شرکت توزیع برق کردستان در تلاش برای نگاهداشت جانب احتیاط و رضایت مافوق، قطع یهویی برق چند شهر در کردستان را مدیریت نامیده است اما آنچه که عیان است این نه مدیریت بلکه عدم هماهنگی بین این دو دستگاه رئیس و مرئوس را نشان می دهد که البته دودش به چشم شهروندان کردستانی می رود.

چرا شرکت توزیع برق کردستان و مرکز دیسپاچینگ ملی برق در ساعات اوج بار و خارج شدن نیروگاه های برق آبی از مدار تولید بجای قطع برق نصف جمعیت شهری سنندج و بانه و کامیاران، برق ۵۰ مگاواتی پتروشیمی کردستان را قطع نمی کنند مگر غیر از این است که این واحد آلاینده از سوی استاندار کردستان تهدید شده است که درصورت عدم انتقال حساب های اصلی شرکت به کردستان، ارائه خدمات به این شرکت متوقف می شود؟

مگر قرار نبود در صورت ضرورت، برق بخش صنعت قطع شود تا برق بخش خانگی پایدار بماند؟

تکلیف شهروندان کردستانی بعداز این دو اطلاعیه و ارجاع خاموشی ها به مرکز دیسپاچینگ ملی از سوی شرکت توزیع برق کردستان چیست؟

اگر دوباره از این مدل خاموشی های نامتعارف اتفاق افتاد مردم کردستان باید اعتراض خود را به گوش چه کسی برسانند و قتی شرکت توزیع برق کاره ای نیست؟

چرا شرکت توزیع برق در هنگام پایداری شبکه و نیز در هنگام وصول بهای برق مصرفی از شهروندان، همه کاره است؟

آقای مدیرعامل محترم شرکت توزیع برق استان کردستان بهتر نیست از مرکز دیسپاچینگ ملی بخواهید لیست خاموشی های گسترده همچون خاموشی هایی که در نصف شهرهای استان کردستان اتفاق می افتد را منتشر نماید؟

آقای مدیرعامل محترم شرکت توزیع برق کردستان منزلت واژگان را نگه داریم و سردرگمی، کلافگی و بلاتکلیفی مردم کردستان در زیر گرمای طاقت فرسا بر اثر قطع برق را مدیریت نامگذاری نکنیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات