تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402 - 14:07
کد خبر : 3261

خوش نشینی وانت‌های میوه فروشی در خیابان‌های سنندج

خوش نشینی وانت‌های میوه فروشی در خیابان‌های سنندج

افزایش وانت‌های میوه‌فروش در داخل شهر سنندج و مقاومت آن‌ها در برابر ساماندهی یکی از معضلاتی است که طی چند سال اخیر موجب ایجاد مشکلاتی برای شهروندان، کسبه و بازاریان شهر شده است.

به گزارش خبرنگار کردنامه، استقرار وانت‌های میوه فروش در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر سنندج یکی از مسائل و مشکلاتی است که اگرچه از سال‌های گذشته وجود داشته است، اما طی چند سال اخیر تعداد آن‌ها افزایش داشته و همین مسئله موجب ایجاد مشکلاتی همچون ترافیک و نابسامانی سیما و منظر شهر شده است. تیرماه سال گذشته بود که شهرداری سنندج طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروشی را اجرایی کرد و این وانت‌ها در پنج نقطه از شهر ساماندهی شدند.

چهارراه حاجی‌آباد، میدان ۱۲ فروردین روبه‌روی سردخانه، بلوار ارشاد روبه‌روی مجتمع ایثار، بلوار معلم بالاتر از میدان سهروردی (فیض‌آباد) و بلوار حمدی بالاتر از مسجد قبا پنج نقطه در نظر گرفته شده برای ساماندهی این وانت‌ها بود و تسطیح و آماده‌سازی محل، برقراری روشنایی و تعبیه سرویس بهداشتی برای رفاه حال رانندگان و فروشندگان آن‌ها انجام شد.

شهرداری با کمک نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، فرمانداری و همراهی شهروندان توانست بیستم تیرماه سال گذشته این طرح را اجرایی کند، اما پس از حدود سه ماه دوباره شاهد نابسامانی و جولان وانت‌های میوه‌فروش در داخل شهر سنندج بودیم، به نحوی که از آن زمان تاکنون وانت‌های میوه فروشی در بیشتر خیابان‌ها و میدان‌های اصلی شهر سنندج مستقر شده و توان ساماندهی آن‌ها نیز از عهده ادارات و سازمان‌های مربوطه خارج شده است.

این روزها حضور این وانت‌های میوه‌فروشی در خیابان‌های اصلی داخل شهر باعث افزایش ترافیک، شلوغی و ازدحام جمعیت بسیاری شده و موجبات نارضایتی شهروندان، اهالی محل و کسبه را فراهم کرده است.

بیکاری، عامل اصلی روی آوردن به فروشندگی میوه

یکی از وانت‌بارهای فروش میوه که در میدان آزادی (میدان اصلی شهر سنندج) مستقر شده در مورد دلیل روی آوردنش به این شغل به خبرنگار کردنامه می‌گوید: نبود شغل مناسب باعث روی آوردن شهروندان به مشاغلی همچون میوه‌فروشی و دست‌فروشی شده است، چنانچه شغلی با حقوق و مزایای خوب برای ما وجود داشت، مجبور نبودیم زیر آفتاب سوزان یا سرمای سوزناک زمستان در خیابان‌ها دنبال مشتری بگردیم.

این فروشنده که خود نیز از شلوغی خیابان‌ها و ایجاد ترافیک توسط وانت بارها ابراز ناراحتی و شرمساری می‌کند، ادامه می‌دهد: ما خودمان هم راضی به چنین وضعی نیستیم و چنانچه باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شده‌ایم، عذرخواهی می‌کنیم.

وی در مورد اینکه چرا در مکان‌های تعیین شده برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروشی مستقر نشده است، تاکید می‌کند: مکان‌هایی که برای ما تعیین شده کمتر در معرض رفت و آمد مردم است، از طرفی گنجایش همه وانت بارها را ندارد و به ناچار و برای فروش بیشتر در داخل شهر به دنبال مشتری می‌گردیم.

این میوه‌فروش خاطرنشان می‌کند: چندین‌بار در داخل شهر توسط مأموران راهنمایی و رانندگی جریمه شده‌ام، اما باز هم به دلیل نداشتن شغل به میوه‌فروشی در داخل شهر ادامه می‌دهم.

وی تصریح می‌کند: بارها شاهد بوده‌ام که رانندگان تاکسی و مسافران آن‌ها از ترافیکی که به دلیل وجود وانت‌های میوه فروشی ایجاد شده، گلایه داشته‌اند؛ آن‌ها اعتقاد دارند خیابان‌های شهر سنندج گنجایش و ظرفیت این همه خودرو را ندارد و استقرار وانت‌ها خیابان‌ها را تنگ‌تر و باریک‌تر می‌کند؛ بنابراین ضروری است هرچه سریع‌تر به محل مناسب خود هدایت شوند.

این شهروند سنندجی اظهار می‌کند: مغازه‌های میوه‌فروشی نیز شاکیان دیگر ما هستند، آن‌ها می‌گویند پول کرایه و اجاره مغازه را می‌پردازند، اما وانت‌بارها بدون پرداخت هزینه‌، میوه‌های خود را به فروش می‌رسانند و مانع کسب و کار آن‌ها می‌شوند.

ساماندهی وانت‌های میوه فروشی، نیازمند همکاری نهادهای مربوطه است

مرتضی سنندجی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار کردنامه، اظهار می‌کند: سال گذشته نسبت به ساماندهی این وانت‌ها اقدام کردیم، اما کسی پشتیبان ما نیست و وانت بارها به داخل شهر رجوع کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: توان ساماندهی مجدد این وانت‌بارها را داریم، البته چنانچه نهادهایی همچون راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی به کمک ما بیایند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج خاطرنشان می‌کند: دلیل اینکه سال گذشته، طرح ساماندهی وانت‌بارها تنها چند ماه دوام آورد، شلوغی‌های هنگام اغتشاشات سال گذشته بود، پس از این اتفاقات بود که وانت‌بارها در داخل شهر مستقر شدند و در حال حاضر توان ساماندهی آنها به تنهایی برای شهرداری امکان‌پذیر نیست.

سنندجی خود شهروندان را عامل دیگری برای به نتیجه نرسیدن طرح ساماندهی وانت‌بارها می‌داند و اضافه می‌کند: شهروندان با نشان دادن دلسوزی و احساسات خارج از حد، نگران بیکاری این میوه‌فروش‌ها هستند و اگر برخوردی با آن‌ها انجام نشود، شهرداری را خطاکار و مقصر اصلی می‌دانند.

وجود ۶۰۰ وانت‌بار میوه‌فروشی در داخل شهر سنندج

وی تعداد وانت‌بارهای حال حاضر شهر سنندج را ۶۰۰ دستگاه می‌داند و ادامه می‌دهد: سال گذشته تعداد این وانت‌ها حدود ۳۸۰ مورد بود که امسال افزایش زیادی داشته است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج دلیل اصلی افزایش این وانت‌بارها را نبود اشتغال و بیکاری شهروندان می‌داند که موجب شده است مشاغلی همچون میوه‌فروشی و دست‌فروشی در سطح شهر سنندج بیشتر دیده شود.

سنندجی با بیان اینکه کارکرد اصلی وانت‌بار، حمل بار است نه ایستادن در گوشه و کنار خیابان‌های شهر، اضافه می‌کند: از جمله پیامدهای استقرار وانت‌بارها در داخل شهر سنندج، افزایش ترافیک بوده و چهره شهر نیز نابسامان شده است.

وی تاکید می‌کند: این معضل تنها مختص شهر سنندج نیست و در تمام شهرهای کشور وجود دارد، البته بعضی شهرها وضعیت بدتری نسبت به ما دارند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج از ایجاد دو بازار روز در داخل شهر سنندج در راستای ایجاد اشتغال و ساماندهی وانت‌بارهای میوه‌فروشی و دست‌فروشان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حال انعقاد قرارداد با سازمان تعاون روستایی هستیم تا دو مورد بازار روز که مربوط به آبزیان و خواربار است را در آینده در شهر سنندج راه‌اندازی کنیم.

وانت‌های میوه‌فروشی شغل دوم تعدادی از کشاورزان است

وفا اصلانی، رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کردنامه، در مورد افزایش تعداد وانت‌بارهای میوه‌فروشی در داخل این شهر، خاطرنشان می‌کند: تعدادی از این وانت‌بارها مستحق این کار نیست و کشاورزانی هستند که به عنوان شغل خودم مبادرت به انجام این کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرداری مرجع تصمیم‌گیرنده در مورد ساماندهی این وانت‌بارها است، می‌افزاید: سال گذشته شهرداری با کمک سایر دستگاه‌های امنیتی و فرمانداری، طرح ساماندهی را اجرا کرد، اما با توجه به اینکه معضل بیکاری در شهر سنندج بالا است، در حال حاضر به حال خودشان رها شده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و خدمات شهری شورای اسلامی شهر سنندج تاکید می‌کند: مکان‌هایی که سال گذشته برای وانت‌بارها تعبیه شده هنوز به قوت خود باقی مانده است. یکی از خواسته‌های اصلی اعضای شورای اسلامی شهر این است که وانت‌ها در داخل شهر نباشند، چراکه به منظور جانمایی آن‌ها هزینه شده است.

اصلانی همکاری و تعامل شهروندان و سایر نهادها را در ساماندهی دوباره وانت‌های میوه‌فروشی ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: گاهی شهروندان با دلسوزی بیش از حد خود، کار ساماندهی را با اختلال مواجه می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر توان ساماندهی مجدد وانت‌های میوه‌فروشی سطح شهر سنندج از عهده شهرداری خارج شده است و اگر دوباره چنین طرحی اجرایی شود، خود مردم نیز پایبند به آن نیستند و کسب درآمد و منفعت خود را مهم‌تر از هر چیزی می‌دانند.

به گزارش کردنامه، ایجاد بازارهای روز و استقرار دست‌فروشان و میوه‌فروشان در مکان‌های تعیین شده از طرح‌های خوبی است که شهرداری سنندج از چند سال پیش درصدد انجام آن است، اما هنوز به نتیجه نرسیده و ضروری است با جدیت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

گزارش از ویدا باغبانی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات