تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 - 11:43
کد خبر : 2931

دبیرخانه ثبت‌ جهانی غار باستانی کرفتو تشکیل می‌شود

دبیرخانه ثبت‌ جهانی غار باستانی کرفتو تشکیل می‌شود
سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: همزمان با فرا‌رسیدن روز جهانی موزه و هفته میراث‌ فرهنگی، دبیرخانه دائمی پرونده غار باستانی کرفتو برای رصد و اقدامات مناسب در زمینه ثبت‌ جهانی این اثر تاریخی تشکیل می‌شود.

به‌ گزارش کردنامه، منصور مهرزاد در این‌باره اظهار کرد: از ٢۵ اردیبهشت‌ تا سوم خردادماه سال‌جاری، برنامه‌های متنوعی مرتبط با گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته‌ میراث‌فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: آغاز بکار دبیرخانه تهیه مستندات معبد و قلعه غار کرفتو برای پرونده ثبت جهانی، نشست بازشناسی تنوع فرهنگ و آئین‌ها، نشست گزارش باستان‌شناسی، نشست بررسی حفاظت پاسدارانه از میراث ناملموس و آئین‌های اصیل منظر جهانی هورامان و نقد علمی بر بدعت‌های غیراصیل از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این هفته است، که در سطح استان برگزار می‌شود.

او عنوان کرد: غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای گمنام، دیدار سرپرست و معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با نماینده ولی فقیه در کردستان، برپایی میزخدمت، برگزاری نشست شاهنامه کُردی و معرفی شاهنامه‌ها و جنگ‌نامه‌های استان، بزرگداشت مولوی کُرد شاعر معروف و تقدیر از فعالان حوزه میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.

مهرزاد یادآور شد: همچنین در این هفته نمایشگاه‌های متعددی با عنوان عکس جهانی نوروز، فرش دستبافت کردستان، کشفیات یگان حفاظت و گالری اسناد تاریخی مکتوب استان در کردستان برپا می‌شود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان بیان کرد: افتتاح پروژه‌های عمرانی و طرح‌های توسعه موزه‌ای بازدید و نشست متناظر موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس و تجلیل از راویان برتر، معرفی نقاله‌های تاریخ و فرهنگ کردستان اردلان ایران زمین برای کودک و نوجوان و برگزاری کارگاه نقاشی کودک با محوریت میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که به‌مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی در استان پیش‌بینی شده است.

او با بیان اینکه، امسال پیام ملی این هفته تحت عنوان، میراث‌فرهنگی؛ هویت ملی و نشاط اجتماعی اعلام شده است، گفت: میراث‌فرهنگی سند هویت ماست لذا همه ما وظیفه داریم در تمام ایام نسبت به حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات