تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 20:30
کد خبر : 3477

رازهای مگوی غول مرموز صنعت کردستان؛ از الطاف بیشمار در حق پتروشیمی تا اسناد و مدارک / بخش دوم

رازهای مگوی غول مرموز صنعت کردستان؛ از الطاف بیشمار در حق پتروشیمی تا اسناد و مدارک / بخش دوم
چگونه شرکت پتروشیمی کردستان به نام توسعه سرمایه گذاری سیستم اداری و اجرایی کردستان را دور زد.

کردنامه؛ بعداز انتشار گزارش مفصل کردنامه در باب پتروشیمی کردستان، سوالات و ابهامات متعددی هم از سوی برخی مسئولان استانی و هم از سوی مردم و مخاطبان مطرح شده است که نشان از اهمیت موضوع دارد. هرچند برخی ها این اقدام رسانه ای را بر خلاف اصول استقبال از سرمایه گذار و بر خلاف قواعد توسعه صنعتی کردستان تحلیل کردند و حتی به مذاکرات و معاملات! نافرجامی روی آوردند تا مدیران این رسانه را به تلاش برای توسعه نیافتگی کردستان و به تلاش برای فراری دادن سرمایه گذار متهم کنند. فارغ از این موضوعات حاشیه ای کردنامه مصمم است تا اسناد جلوس گنج بر روی خزانه را منتشر کند.

این اسناد اثبات می کند که معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۳۲ قانون م.م شرکت پتروشیمی کردستان در شرایطی که دولت از هر جنبنده ای مالیات اخذ می کند، چگونه به فربه شدن باختر  انجامید. سرمایه گذار در شرایطی قابل تقدیر و اقدام به سرمایه گذاری در حالتی قابل ستایش است که سرمایه گذاری اش منجر به خفه شدن شهروندان نشود. توسعه صنعتی زمانی معقول است که این صنعت حق و حقوق شهروندان را تضیع نکند و به سلامت شهروندان و آرامش و آسایش شهروندان خدشه وارد نکند وگرنه تبدیل کردستان به اصفهان و اردکان و … و نابودی منابع آبی و خاکی و … با توجیه سرمایه گذاری مضحک تر از ان است که قابل دفاع باشد. در  پی انتشار گزارش مفصل کردنامه در مورخ ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ مدیران و مسئولان استانی چه اقداماتی برای مجاب کردن پتروشیمی به انجام تعهداتش انجام داده اند، بماند و این رسانه به وقتش به آنها خواهد پرداخت. فقط ذکر این نکته ضروری است که متعاقب انتشار این گزارش، اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در فصل تابستان سال جاری شرکت پتروشیمی کردستان و برخی صنایع دیگر را در لیست صنایع آلاینده و بلک لیست آلاینده قرارداد و این موضوع به اثبات حقانیت ادعاهای این رسانه درباب آلودگی آبی و خاکی و هوایی سنندج ناشی از فعالیت های شرکت پتروشیمی کردستان کمک خواهد کرد.

در گزارش پیشین کردنامه آمده است که متعاقب تاسیس و به بهره برداری رسیدن شرکت پتروشیمی کردستان، این شرکت در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ از شرکت شهرک های صنعتی درخواست پروانه تاسیس شهرک صنعتی غیر دولتی می کند. دقیقاً در ایامی که صدور پروانه احداث شهرک صنعتی غیردولتی در دست بررسی بود، پتروشیمی سنندج با هوشمندی تمام و با به عاریت گرفتن دهه فجر و استفاده حرفه ای از تب و تاب توسعه در میان مدیران ارشد استانی و ملی به صورتجلسه ای دست یافت که سنگ بنای موفقیت این شرکت در اخذ معافیت های مالیاتی و فربه شدن باختر گردید. عملیات اجرایی احداث شهرک صنایع پایین دستی پتروشیمی سنندج در روز پنجشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۴  از سوی نعمت زاده کلنگ زنی شد. در واقع کلنگ نعمت زاده امضای پایانی بود، تا در ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ پروانه بهره برداری از شهرک صنعتی غیردولتی به مساحت ۱۲۶ هکتار از سوی شرکت شهرکهای صنعتی برای پتروشیمی صادر گردید. بنا بود که این اراضی بعداز افراز شوارع و فضای سبز و … به احداث واحدهای پایین دستی و صنایع پایین دستی پتروشیمی اختصاص یابد، اما …

سوال مهم اینجاست: چرا پس از گذشت حدود ۹ سال هنوز پتروشیمی کردستان به کسی پاسخگو نیست؟ چرا حاضر به واگذاری اراضی صنعتی به متقاضیان نیست؟ چرا  از سال ۱۳۹۴ تاکنون هیچ طرحی در شهرک تخصصی پتروشیمی کردستان راه اندازی نشده است؟ چرا پتروشیمی باختر در شهرک تخصصی پتروشیمی لرستان دهها طرح راه اندازی کرده است اما در کردستان هیچ؟ چرا از سال ۱۳۹۴ تاکنون از انجام تعهدات مندرج در صورتجلسه مورخ مهرماه ۱۳۹۴سر باز می زند؟ از همه مهمتر مدیران و مسئولان استانی غیر از نامه نگاری چه اقداماتی برای مجاب کردن پتروشیمی به انجام تعهداتش انجام داده اند؟

در بخش های بعدی به تفصیل به پاسخ این سوال و دیگر سواالات و  از همه مهمتر به نقض فاحش حقوق شهروندان از سوی پتروشیمی و اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان خواهیم پرداخت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات