تاریخ انتشار : یکشنبه 19 خرداد 1398 - 13:50
کد خبر : 1135

رویکرد ما هیچگاه محیط ایستی نبوده و نخواهد بود

رویکرد ما هیچگاه محیط ایستی نبوده و نخواهد بود

فریبا رضایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران استان به مناسبت هفته محیط زیست، از عدم حضور برخی اهالی رسانه انتقاد کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود خبرنگاران خود پیگیر مباحث محیط زیست باشند و آن را در اولویت کارهای خود قرار دهند. وی اضافه کرد: خود خبرنگاران می‌بایست درخواست برگزاری نشست می‌کردند نه اینکه

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام فایل آن 9-1.jpg است

فریبا رضایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران استان به مناسبت هفته محیط زیست، از عدم حضور برخی اهالی رسانه انتقاد کرد و اظهار داشت: انتظار می‌رود خبرنگاران خود پیگیر مباحث محیط زیست باشند و آن را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
وی اضافه کرد: خود خبرنگاران می‌بایست درخواست برگزاری نشست می‌کردند نه اینکه دعوت شوند هم حضور پیدا نکنند ضمن اینکه برخی اصحاب رسانه در استان بجای اینکه بی طرفانه عمل کنند هنوز در ارتباط با محیط زیست جانبدارانه قلم می‌زنند.

** محیط زیست کردستان حامی حوزه‌های تولید و اشتغال است
رضایی با اشاره به اینکه محیط زیست در کشور با ۲ چالش عمده مربوط به مدیریت منابع آب و پسماند مواجه است، گفت: توسعه از الزامات جوامع انسانی است ولی باید با حفظ منابع و موهبت‌های زیست محیطی محقق شود.
وی یادآور شد: رویکرد ما هیچگاه محیط ایستی نبوده و نخواهد بود چرا که شعار دولت تدبیر و امید، محیط زیستی بوده و همه اقدامات هم در راستای تحقق این شعار انجام گرفته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: برای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده از تولید و اشتغال حمایت می‌کنیم و در کنار این حوزه‌ها خواهیم بود.
رضایی افزود: حداکثر زمان پاسخگویی محیط زیست به استعلامات مربوطه ۲ ماه است ولی ما تمام تلاش خود را بکار گرفته‌ایم تا ظرف مدت یک ماه رأی نهایی را صادر کنیم.
وی فاضلاب انسانی را از پر چالش ترین و مهمترین مباحث زیست محیطی دانست و تاکید کرد: از یک هزار و ۹۰۰ روستای استان ۱۷۸ روستا خالی از سکنه است و مابقی آن از پنج تا بیش از ۴۰۰ خانوار جمعیت دارند که همه آنها فاضلاب انسانی تولید می‌کنند.
رضایی با اشاره به اینکه فاضلاب روستاها به رودخانه و چشمه‌ها وارد می‌شود، افزود: بی شک ورود فاضلاب انسانی به منابع آبی موجب آلودگی و در نتیجه به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود و باید برای تصفیه آن اقدامات اساسی انجام شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان به وضعیت ورود فاضلاب به تالاب بین المللی زریبار مریوان اشاره کرد و گفت: اکنون تنها فاضلاب سه روستا آن هم بطور غیر مستقیم وارد دریاچه می‌شود که برای رفع این معضل درخواست ۲۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی آب و فاضلاب روستایی استان داده شده است.
رضایی افزود: بر اساس وعده‌های داده شده تا پایان سال جاری شاهد انسداد ورود تمام فاضلاب‌های روستایی به دریاچه زریبار خواهیم بود.
وی با بیان اینکه دریاچه زریبار مهمترین منبع آب شیرین استان است، یادآور شد: انسداد فاضلاب‌های محلات سردوشی و استادیوم شهر مریوان هم برعهده آب و فاضلاب شهری است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.
رضایی اظهار داشت: تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.

** مجوز احداث جاده در منطقه حفاظت شده کوسالان صادر نشده است
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اقدامات محیط زیست در ارتباط با احداث جاده در منطقه حفاظت شده کوسالان و تخریب این منطقه، گفت: احداث جاده در کوسالان برای دسترسی به پاسگاهی که قبلاً در این منطقه ایجاد شده ولی غیر فعال بوده، در حال اجرا است.
رضایی با اشاره به اینکه در راستای اختیارات قانونی محیط زیست این مساله در شورای تأمین استان پیگیری می‌شود، افزود: احداث جاده در این منطقه منجر به تخریب و قطع درختان می‌شود ولی در این رابطه بحث امنیت و حفاظت جانی و پاسداری از کیان سرزمینی مطرح است.
وی با اعلام اینکه مجوزی توسط محیط زیست برای این اقدام تاکنون صادر نشده است، اضافه کرد: کار گروه استانی رسیدگی به این موضوع تشکیل شده و قرار است تصمیم نهایی در کارگروه اصلی در سازمان محیط زیست کشور اتخاذ شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع از رئیس شورای تأمین استان خواستار توقف عملیات جاده سازی در کوسالان شدیم و مکاتبه‌ای هم از سوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان در این رابطه با فرمانده سپاه بیت استان انجام شده است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان هم در این نشست در خصوص احداث جاده در کوسالان گفت: شیوه نامه‌ای در سال ۸۹ تدوین و به تأیید مقام معظم رهبری رسید تا تمام اختلافات نیروهای نظامی بویژه سازمان محیط زیست در چارچوب آن مطرح و حل و فصل شود.
شهاب محمدی اضافه کرد: این شیوه نامه در ۱۱ صفحه تهیه و تنظیم شده و شامل ۲۴ ماده است که بر اساس آن اگر عملیاتی مورد پذیرش قرار نگیرد باید اجرای طرح متوقف شود.
وی با اشاره به اینکه عملیات جاده سازی در کوسالان از ۲۴ اردیبهشت امسال آغاز شده است، افزود: به گفته مسئولان این عملیات از مرکز فرماندهی شده و ۲۴ ساعت قبل از اجرای آن استان در جریان قرار گرفته است.
معاون فنی اداره کل محیط زیست کردستان اظهار داشت: کارگروه فرعی در مورخ ۲۶ اردیبهشت تشکیل شد و مصوبات آن به کارگروه اصلی ارجاع داده شد که قرار است به در سطح رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و نیروهای مسلح کشور بررسی شود.

** واژگونی ۲۹ تانکر سوخت در کردستان
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از دیگر منابع آلاینده آب استان را وجود زباله دانست و گفت: سو مدیریت زباله را در حواشی رودخانه‌های فصلی و چشمه‌ها در سطح این استان شاهد هستیم.
رضایی با اشاره به تولید روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن زباله در سطح استان افزود: کاملاً و بطور زیرپوستی منابع آب آبیاری اراضی کشاورزی در حال آلوده شدن به دلیل دپوی زباله‌ها است.
وی از دیگر موارد آلوده کننده آب و خاک استان را واژگونی تانکرهای حامل مواد سوختی در حریم رودخانه‌ها اعلام کرد و یادآور شد: در سال گذشته ۲۹ مورد واژگونی تانکر سوخت در استان داشتیم که بارها تذکرات و درخواست‌هایی مبنی بر مدیریت این مساله را به مسئولان ذیربط ارائه کرده‌ایم.
** صدور ۸۶ مورد اخطاریه زیست محیطی به واحدهای آلاینده در کردستان
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان هم در این نشست اظهار داشت: برای هر واحد تولیدی و خدماتی که موجب آلودگی آب، هوا و خاک شود اخطاریه صادر می‌شود.
اقبال حمیدی اضافه کرد: سال گذشته ۸۶ مورد اخطاریه برای واحدهای آلاینده در استان صادر شد که از این تعداد ۳۶ مورد منجر به صدور دستور تعطیلی و در نهایت پلمب ۹ واحد شد.
وی افزود: بعد از صدور اخطاریه اگر صاحب واحد اقدام به اصلاح نکند بعد وارد فاز دستور تعطیلی و اگر باز هم تمیکن نکرد آنگاه پلمب انجام می‌شود.
معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کردستان گفت: تمام ۱۷ مرکز بیمارستانی موجود در استان مجهز به دستگاه بی خطرسازی پسماندهای بیمارستانی هستند و از این لحاظ جای نگرانی وجود ندارد.
حمیدی تاکید کرد: محیط زیست استان اواخر سال گذشته مجهز به دستگاه سنجش گاز خروجی صنایع شد و تا پایان خرداد امسال هم دستگاه سنجش ذرات آلاینده تحویل استان داده می‌شود.
پنجم ژوئن مصادف با ۱۵ خرداد به نام روز جهانی محیط زیست نامگذاری شده‌که شعار امسال این روز، کاهش آلاینده‌ها و پسماندها، آسمان آبی و زمین سبز است.
۱۵ تا ۲۱ خرداد در ایران به عنوان هفته محیط زیست انتخاب شده و در این هفت روز برنامه‌های مختلفی در سطح استان‌ها برای آگاه رسانی هر چه بیشتر مردم برگزار می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات