تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 10:22
کد خبر : 3500

زنگ خطر سرطان در کردستان به صدا درآمد

زنگ خطر سرطان در کردستان به صدا درآمد
بر اساس آخرین آمار سال 1397، به ازای هر 100 هزار نفر، 174 نفر بیمار سرطانی در استان کردستان وجود دارد.

کردنامه؛ دکتر فرزام بیدار پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با کردنامه با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار سال ۱۳۹۷، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۷۴ نفر بیمار سرطانی در استان کردستان وجود دارد، گفت: این آمار در دهه ۸۰ صد نفر بود و متاسفانه روزبه روز در حال افزایش است.

وی یکی از عوامل ابتلا به سرطان را تغییرات ژنتیکی عنوان کرد و گفت: کاهش سطح مقاومت سیستم ایمنی بدن بر اثر استرس و تشدید تنش های روحی و روانی در جامعه نیز می تواند از عوال بسیار مهم و موثر بر بیماری سرطان باشد.

بیدارچور با بیان اینکه عوامل محیطی همچون آب و هوای آلوده و مصرف سیگار و الکل نیز می تواند عامل بروز سرطان باشد، گفت: تغذیه ناسالم و اضافه وزن بصورت مستقیم در ابتلا به سرطان موثر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سرطان در کردستان رتبه دوم مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: بر خلاف گذشته می توان ۴۰ درصد از سرطان ها را با تغییر سبک زندگی پیشگیری کرد ضمن اینکه در صورت تشخیص زودهنگام بخش زیادی از سرطان ها نیز قابل درمان هستند.

وی گفت: تغییر رنگ پوست و وجود خون در مدفوع می تواند از نشانه های بروز سرطان در افراد باشد ضمن اینکه هیچ قطعیتی در این باره وجود ندارد و تست و آزمایش های غربالگری راه حل نهایی تشخیص سرطان است.

دکتر فرزام بیدارپور از مردم کردستان خواست مصرف نمک، شکر، روغن و ترشیجات را در زندگی خود به حداقل برسانند چرا که همگی از عوامل بسیار مهم ابتلا به سرطان به شمار می آیند.

وی تصریح کرد: بالاترین میزان مصرف نمک در کشور مربوط به استان کردستان است به نحوی که هر کردستانی در روز بیش از ۱۰ گرم نمک مصرف می کند در حالیکه استاندارد این سرانه در کشور و در جهان بین ۳ تا ۵ گرم است.

بیدارپور با تاکید بر اینکه در مراکز بهداشتی درمانی دولتی در سطح استان کردستان تست فیت بصورت کاملاً رایگان و تست پاپ اسمیر ویژه بانوان با تعرفه دولتی انجام می شود، گفت: مردم استان از برخی خدمات رایگان در مراکز بهداشتی درمانی بی اطلاعند و رسانه ها برای آگاه سازی مردم از این موضوع تلاش کنند.

فرزام بیدارپور سرطان معده و سرطان پوست را شایع ترین سرطان ها در استان کردستان ذکر کرد و گفت: منابع آبی آلوده به نیترات و آرسنیک و سایر فلزات سنگین و مواد شیمیایی از عمده ترین دلایل ابتلا به سرطان معده هستند و تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان فقط سلامت منابع آبی را رصد می کند اما مسئولیت پایش منابع خاک و هوا به عهده دستگاه های دیگر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سالانه ۷ هزار نفر در استان کردستان فوت می کنند که ۴۲ درصد از این مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و ۱۳ درصد ناشی از سرطان است.

وی راجع به وضعیت آلودگی و آلایندگی هوای سنندج گفت: متاسفانه بافت توپوگرافیک شهر سنندج به گونه ای است که در میانه مجموعه ای کوه محصور شده است و همین امر شرایط الودگی هوا در این شهر را فراهم کرده است.

به گفته وی در سال گذشته ۲۳۸ نفر در شهر سنندج مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است که صنایع آلاینده و خودروهای آلاینده نقش پررنگی در ایجاد این آلودگی دارند.

بیدار پور خاطر نشان کرد: متاسفانه علیرغم مکاتبات مکرر، هیئت دولت هنوز حاضر نشده است سنندج را بدلیل شرایط ویژه جغرافیایی اش در لیست شهرهای دارای الزام توزیع بنزین یورو ۴ قرار دهد و امیدواریم نمایندگان مجلس نسبت به این مسائل دغدغه بیشتری داشته باشند.

فرزام بیدارپور گفت: متاسفانه جانمایی واحد تولیدی پتروشیمی سنندج در مکان فعلی یک اشتباه بزرگ بوده و این اقدام عوارض جبران ناپذیری برای سلامت شهروندان سنندجی بدنبال دارد.

وی البته با انتقاد از تفکری که هنوز بدنبال احداث واحد دوم پتروشیمی در استان کردستان است، گفت: به باور من صنعت پتروشیمی هرگز مزیت کردستان نبوده و نخواهد بود و کسانی که در فکر ایجاد صنایع پتروشیمی و ذوب آهن در کردستان هستند با استراتژی آمایش سرزمین و توسعه مبتنی بر مزیت های محلی بیگانه هستند.

وی گریزی نیز به اقدامات شهرداری در موضوع توسعه فضای سبز و … زد و گفت: شهرداری و دیگر دستگاه های متولی در شهر سنندج می توانند به منظور کمک به تصفیه هوا، درخت و درختکاری را در سنندج افزایش دهند و از منابع آبی فراوان تصفیه شده در بای پس تصفیه خانه فاضلاب سنندج برای آبیاری استفاده کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات