تاریخ انتشار : شنبه 4 فروردین 1403 - 14:49
کد خبر : 3565

سفری شگفت انگیز به سرزمین جشن ها، رنگ‌ها و آوازها

سفری شگفت انگیز به سرزمین جشن ها، رنگ‌ها و آوازها

جاذبه‌های گردشگری کردستان، سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها در فصل بهار بیش از هر زمان دیگری گردشگران و مسافران نوروزی را به سمت خود فرا می‌خواند.

به گزارش کردنامه، اگرچه در همه فصل‌ها زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما فصل بهارش به سان بهشت خدا می‌ماند، همان‌قدر با طراوت و طبیعت بکر، با دشت‌ها و دامنه‌های سرسبز و پر از گل و گلزار و چشمه‌های خروشان و آب و هوای لطیف. کردستان را می‌توان نگین گردشگری غرب کشور قلمداد کرد، با جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر و مردمان باصفا، مهربان و مهمان‌نوازش که فرهنگ اصیل کُردها را همواره در استقبال از میهمانان نشان می‌دهند.

استان کردستان به مرکزیت شهر سنندج، دارای ۱۰ شهرستان مریوان، سقز، بانه، قروه، کامیاران، بیجار، دیواندره، دهگلان، سروآباد و سنندج است که از شمال با استان آذربایجان غربی، شرق، زنجان و همدان و جنوب، استان کرمانشاه همسایه بوده و از سمت غرب نیز دارای مرز مشترک با اقلیم کردستان کشور عراق است.

هر شهر و یا منطقه خاص از استان کردستان دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی کم‌نظیری است که از جمله آنها می‌توان به «هورامان» منطقه ثبت جهانی در یونسکو، «سنندج» شهر خلاق موسیقی جهان، «مریوان» شهر جهانی کلاش (گیوه محلی) و صدها آثار تاریخی ثبت ملی شده، اشاره کرد.

کردها با زبان کُردی صحبت می‌کنند، لباس کُردی مختص به منطقه خود را می‌پوشند، موسیقی خاص خود را دارند و در ایام نوروز و سایر ایام و مناسبت‌های سال، جشن‌ها و مراسم‌های ویژه‌ای را برگزار می‌کنند.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

خانه کُرد سنندج، موزه مردم‌شناسی

اگر بخواهیم از جاذبه‌های تاریخی قابل بازدید شهر سنندج شروع کنیم یکی از این مکان‌ها، خانه کُرد است که به موزه مردم شناسی استان کردستان نیز مشهور است.

برای بازدید از خانه کُرد باید به خیابان امام خمینی (ره) شهر سنندج بروید که علاوه بر آن، بناهای تاریخی دیگر همچون موزه باستان شناسی (عمارت حبیبی)، مسجد جامع دارالاحسان و عمارت مشیردیوان نیز در نزدیکی این بنا قرار دارد.

خانه کُرد در دل عمارت آصف قرار گرفته که در مجموع دارای چهار حیاط بیرونی (اصلی)، اندرونی، مستخدمین و مطبخ است که حیاط اصلی مستطیل شکل بوده و چند ایوان، حوض آب، باغچه و تعدادی درخت در فضای آن دیده می‌شود.

خانه کُرد شامل بخش‌های مختلفی از زندگی اقشار مختلف مردم کردستان از جمله غرفه‌های زندگی شهری، مکتب‌خانه، بافندگی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، حمام، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ، زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

مجموعه عمارت آصف (خانه کُرد) که حدود چهار هزار مترمربع عرصه و اعیانی دارد که در سال ۱۳۷۵ به شماره ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

کاخ موزه عمارت خسروآباد سنندج

عمارت خسروآباد سنندج را شاید بتوان باشکوه‌ترین بنای تاریخی استان کردستان نام برد که با معماری خاص خود همچون نگینی در شهر سنندج می‌درخشد.

مجموعه عمارت خسروآباد و چهارباغ آن، یکی از مهمترین پروژه‌های امان الله خان اردلان بوده که در سال ۱۲۲۳ هجری قمری حدود سال (۱۱۸۷ شمسی) در مساحتی قریب به شش هزار مترمربع ساخته شده است.

رفتن به بازدید این بنای باشکوه، از سه جهت خیابان‌های کشاورز، مردوخ جنوبی و بلوار شبلی، امکان‌پذیر است که اولین چیزی که در بیرون عمارت نگاه فرد را به سمت خود جلب می‌کند، حوض بزرگی است که همواره پُرآب بوده و فضای دل‌نشینی را برای حضور مردم و لحظاتی آرمیدن فراهم کرده است.

در داخل حیاط عمارت هم یک حوض بزرگ صلیبی شکل وجود دارد که بر زیبایی این مجموعه افزوده است، در بیشتر مواقع در آب زلال این حوض، ماهی و اردک دیده می‌شود، اما خود عمارت خسروآباد دارای چندین بنا و تعداد زیادی اتاق است که به نظر می‌رسد هرکدام از این اتاق‌ها مختص به بخش‌هایی همچون پذیرایی، آشپزخانه، اصطبل، حمام و غیره بوده است.

عمارت خسروآباد سنندج با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که در تیرماه سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به عنوان کاخ موزه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

دریاچه آب شیرین زریبار مریوان

دریاچه زریبار (زریوار) در شهرستان مرزی مریوان، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است که سالانه جمعیت زیادی از گردشگران از آن بازدید می‌کنند.

این دریاچه که در حال حاضر با توجه به بارندگی‌های خوب سال زراعی جاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، از دو طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل‌های بلوط احاطه شده و پناهگاه حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است.

قایق سواری در دل دریاچه زریبار و گشت و گذار در جاده دور دریاچه که شامل منظره‌های طبیعی چندین روستا است، از سرگرمی‌های بسیار دلپذیر برای گردشگران محسوب می‌شود.

دریاچه زریبار مریوان در سال ۱۳۹۷ به عنوان بیست‌وپنجمین تالاب کنوانسیون رامسر نیز ثبت جهانی شده است.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

روستای دره‌تفی، شهر لک لک‌ها

روستای «دره‌تفی» که به عنوان شهر لک لک‌ها نیز شهرت یافته است در ۱۵ کیلومتری غرب شهر مریوان، هر ساله میزبان لک لک‌های مهاجر است، این لک لک‌ها بر روی تیرهای برق و درختان بلوط روستا لانه دارند که همین سبب ایجاد جاذبه‌ای زیبا برای بازدید گردشگران شده است.

اهالی روستا به این پرندگان «حاجی لق‌لق» می‌گویند و رفتار مهربانانه آنها باعث شده که هر ساله روستای دره‌تفی میزبان این لک لک‌های مهاجر باشد.

لک لک‌ها از اواخر بهمن و اسفند به روستای دره‌تفی می‌آیند و اینجا لانه درست می‌کنند و از اواسط مردادماه به مناطق گرمسیر کوچ می‌کنند.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

هورامان جهانی، بکر و بی‌نظیر

هورامان را سرزمین خورشید و جایگاه اهورامزدا می‌دانند. «هور» در لغت به معنی خورشید است و «هورامان» یعنی جایی که خورشید از آن طلوع می‌کند.

منطقه هورامان که به آن اورامان یا اورامانات نیز می‌گویند، سرزمینی شگفت انگیز مابین دو استان کردستان و کرمانشاه بوده که روستاهای متعددی را در دل خود جای داده و مردم، طبیعت و همه مظاهر فرهنگی آنجا جالب توجه و رمزآلود است.

برای رفتن به هورامان از سمت سنندج مرکز استان کردستان باید راه‌های باریک و پیچ در پیچ و کوهستانی را در شهرستان سروآباد و یا کامیاران پشت سر بگذارید، در نگاه اول معماری پلکانی روستاهای آن انسان را مجذوب خود خواهد کرد. خانه‌هایی که بر روی بلندی‌هایی با شیب تند ساخته شده و پشت بام هر خانه حیاط همسایه بالایی است.

مخمل سبز رنگ طبیعت هورامان چشم‌ها را نوازش می‌دهد و روح انسان را جلایی دوباره می‌بخشد. قله و حتی بخشی از دامنه کوه‌های منطقه تا چند ماه پس از آغاز سال جدید هنوز برف دارد و آب چشمه‌ساران خود را تأمین می‌کند.

شواهد باستان شناسی به‌دست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

منظر فرهنگی منطقه هورامان (پنجم مرداد ۱۴۰۰) در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو مورد تأیید اعضا قرار گرفت و به عنوان بیست و ششمین اثر ایران، ثبت جهانی شد.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

غار کرفتو دیواندره، معبد امن هراکلس

غار کرفتو، اثری تاریخی دیگری در استان کردستان است که در صخره مرتفعی در شرق شهر سقز و شمال غرب شهرستان دیواندره قرار دارد و از نظر تقسیمات کشوری در حال حاضر جزو شهرستان دیواندره محسوب می‌شود.

این غار یکی از بزرگترین غارهای دست‌کَند ایران است که بر روی سر در ورودی یکی از اتاق‌های طبقه سوم آن، کتیبه‌ای یونانی وجود دارد که در آن از «الهه هراکلس» یاد شده و آمده است که «این خانه هراکلس است، هرکس در آن وارد شود در امان است».

در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره‌ای و دست‌کند ایجاد شده است که در هر طبقه علاوه بر ایجاد اتاق‌های تو در تو با پنجره‌ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاهی‌های مربوطه، دالان‌ها و راهروهای عبوری به منظور ارتباط با طبقات و پله‌های تراشیده شده در سنگ ایجاد شده است.

بر روی دیوار برخی اتاق‌های طبقات و راهروهای عبوری، نقوشی به صورت خلاصه شده از جانوران و گیاهان وجود دارد، اما زیباترین بخش معماری غار، طبقه‌ی سوم آن بوده که علاوه بر دقت در تراشیدن و کندن اتاق‌ها، فرم خاص سقف‌ها به صورت کمانی و ایجاد درگاهی‌ها و پله‌های آستانه آن، پنجره و نورگیرهای اتاق‌ها از نظر تزئینات به کار رفته و غیره اهمیت خاصی دارد.

غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی بوده و به احتمال زیاد در دوران سوم زمین‌شناسی شکل گرفته است که در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۱۸ با شماره ثبت ۳۳۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرزمین جشن‌ها، رنگ‌ها و آوازها شما را فرامی‌خواند

بانه، شهر پاساژها و مراکز تجاری

اگر در سفر اهل خرید هستید و به دنبال جایی می‌گردید که قیمت‌های منصفانه‌ای داشته باشد، شهر تجاری بانه در استان کردستان می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

بانه به واسطه داشتن پاساژهای متعدد و مراکز تجاری بی شمار، به عنوان شهر پاساژها در کردستان شناخته می‌شود، تنوع محصولات، قیمت مناسب و وجود هتل‌ها و مهمانسراهای سطح شهر از جاذبه‌های اصلی گردشگری این شهرستان است.

وجود تعداد زیادی پاساژ با اجناس دارای قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر مناطق‌، موجب شده که سالانه گردشگران زیادی از سراسر نقاط کشور به بانه سفر کرده و لوازم خانگی موردنیاز خود را در این شهر تهیه کنند.

به گزارش کردنامه؛ استان کردستان دارای نقاط گردشگری فراوانی است که بسته به ذائقه هر فرد می‌تواند گزینه مناسبی برای گردشگران به ویژه در فصل بهار باشد و خاطره خوبی را برای آن‌ها رقم بزند، البته به شرطی که برخی از زیرساخت‌های گردشگری نیز در این استان توسعه و بهبود پیدا کند.

گزارش از ویدا باغبانی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات