تاریخ انتشار : دوشنبه 21 فروردین 1396 - 9:10
کد خبر : 555

واکنش استاندار کرکوک به‌ مخالفت ایران و ترکیه‌ با برافراشتن پرچم اقلیم کردستان

واکنش استاندار کرکوک به‌ مخالفت ایران و ترکیه‌ با برافراشتن پرچم اقلیم کردستان

کردنامه: نجم الدین کریم استاندار کرکوک در گفتگو با شبکه‌ تلویزیونی روداو در خصوص واکنش ایران و ترکیه‌ نسبت به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در این استان، عنوان کرد: ایران بیش از همه در جریان است که پرچم اقلیم کردستان در کرکوک قبلاً نیز برافراشته شده بود. اطلاع ایران دراین‌باره‌ بیش از ترکیه است. بر

کردنامه: نجم الدین کریم استاندار کرکوک در گفتگو با شبکه‌ تلویزیونی روداو در خصوص واکنش ایران و ترکیه‌ نسبت به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در این استان، عنوان کرد: ایران بیش از همه در جریان است که پرچم اقلیم کردستان در کرکوک قبلاً نیز برافراشته شده بود. اطلاع ایران دراین‌باره‌ بیش از ترکیه است. بر این باورم که آن‌ها نیز تحت‌فشارهایی می‌خواهند موضع خود را در این رابطه اعلام کنند. لیکن وضعیت عراق و کردستان در نبود دخالت‌های خارجی بسیار بهتر خواهد بود.
استاندار کرکوک افزود: ترکیه تحت‌فشارهای مشخصی چنین مواضعی را در مورد این موضوع اتخاذ کرده است. ترکیه با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان است. جریان‌های افراطی در ترکیه، دولت را در این خصوص تحت‌فشار گذاشته آن‌ها را به نرمش با کُردها متهم کرده‌اند. چراکه این جریان‌ها هنگام سفر رئیس اقلیم کردستان به ترکیه نیز، نسبت به اهتزاز پرچم اقلیم کردستان اعتراض داشتند. امیدوارم که روابط اقلیم کردستان – ترکیه در سطحی باشد که تحت تأثیر این‌گونه‌ مسائل سیاسی قرار نگیرد.
وی اشاره‌ کرد که تصمیم برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در نهادهای دولتی در کرکوک از سوی شورای استانی اتخاذشده و اگرچه از طرف دولت اقلیم کردستان موردحمایت قرارگرفته است، اما هیچ ارتباطی با آنان ندارد. شورای استانی کرکوک این حق را برای خود قائل است که چنین تصمیمی بگیرد.
نجم الدین کریم پیش‌بینی کرد که روابط اقلیم کردستان و ترکیه به دلیل وجود منافع مشترک و مرزهای آرام ادامه یافته و خاطرنشان ساخت: پاسخ نخست‌وزیر اقلیم کردستان به مسئولان ترکیه‌ مناسب بود؛ به‌ویژه که در کرکوک به‌جز کردها، جمعیت چشمگیری از اعراب و ترکمان‌ها ساکن هستند.
وی در خصوص آینده کرکوک و احتمال اعمال فشار اقتصادی از ناحیه حکومت مرکزی عراق، اظهار کرد: بدبینانه به این قضیه نمی‌نگرم، زیرا دست به‌ اقدامی نز‌ده‌ایم که به‌واسطه آن حقوق کارمندان کرکوک قطع شود. هم‌اکنون نیز بخش اعظم حقوق کرکوکی‌ها از سوی دولت اقلیم کردستان تأمین‌شده و تنها ۱۵% از آن از سوی بغداد تأمین می‌گردد و بی‌گمان ما توانایی اداره خود را داریم.
کریم تصمیم شورای استانی کرکوک مبنی بر اهتزاز پرچم اقلیم کردستان در این استان را به‌دوراز یک‌جانبه‌گرایی و با هماهنگی دیگر قومیت‌های این شهر عنوان کرده و در رابطه با نگرانی اعراب و ترکمان‌های شهر، گفت: معترضان به این تصمیم معرف قاطبه ی جمعیت اعراب و ترکمان کرکوک نیستند. تظاهرات کنندگان نزدیک به ۱۰۰ نفر بودند و به عقیده من بر اساس گفتگوهای انجام‌شده اکثریت اعراب و ترکمان مشکلی با برافراشتن پرچم اقلیم کردستان ندارند.
وی در مورد موضع نخست‌وزیر عراق نیز اظهار داشت: نخست‌وزیر اگر معتقد است که این عمل برخلاف قانون است می‌تواند در دادگاه قانون اساسی عراق طرح شکایت کند و نیازی به این بزرگنمایی‌ها نیست. کسانی هم که خود را نماینده ترکمان و اعراب می‌دانند می‌توانند همین راه را در پیش بگیرند. / کردپرس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات