تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 12:38
کد خبر : 3450

آزمون سخت شهرداری سنندج در توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری

آزمون سخت شهرداری سنندج در توزیع عادلانه خدمات و امکانات شهری
اینکه شهردار سنندج عزم را جزم کرده تا توازنی ولو دیرهنگام در توزیع امکانات و خدمات شهری برقرار کند اقدام صحیحی است که وی را در معرض آزمونی سخت قرار داده است.

به گزارش کردنامه به نقل از ایرنا؛ بوستان تفریحی ورزشی چهار هکتاری «لاوان» در محله حاشیه‌ای تقتقان سنندج عصر جمعه با حضور استاندار کردستان، فرماندار سنندج، شهردار سنندج و جمعی دیگر از مسولان استانی و شهرستانی به بهره‌برداری رسید.

این بوستان شامل پارکینگ، زمین فوتبال، زمین والیبال، مجموعه بازی کودکان، نشیمن‌گاه خانواده و پیاده‌راه در قالب پنج سکو طراحی شده که سکوی نخست آن شامل پارکینگ به طور خطی و سکوی دوم فضای سبز و نشیمن‌گاه خانوادگی است.

سکوی سوم این بوستان شامل مجموعه بازی کودکان، پیاده‌راه و نشیمن‌گاه خانوادگی است و در ضلع غربی پارک، مجموعه ورزشی و زمین‌های فوتبال و والیبال ساخته شده است.

قسمت جنوب غربی پارک نیز برای مسیر دوچرخه‌سواری درون پارکی طراحی و اجرا شده است.

در میدان ورودی که بخش‌بندی بوستان در آن انجام می‌گیرد آب نمای زیبایی طراحی شده و نگهبانی و سرویس بهداشتی آن نیز در ضلع غربی پارک واقع شده است.

استاندار کردستان در آیین افتتاح این بوستان اظهار کر: رویکرد اصلی مجموعه مدیریت استان و مدیریت شهری و شورای شهر و شهرداری و فرمانداری توجه به مناطق کم‌برخوردار است و از اینکه در کمتر از پنج ماه شاهد اجرای چنینطرحی با این سطح از کیفیت هستیم جای افتخار و قدردانی دارد.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه این بوستان مانند هدیه‌ای کم‌ارزش به مردم تقدیم می‌شود، گفت: این جمع و حضور باشکوه نشان از وحدت و انسجامی است که در بین مردم وجود دارد و برای ما قابل احترام است.

شهردار سنندج نیز در این آیین اظهار کرد: شیب فعالیت‌ها و خدمات شهرداری سنندج در حوزه‌های مختلف به سمت مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر سوق یافته و این مهم رضایتمندی خوبی در بین شهروندان ایجاد کرده است.

سید انور رشیدی افزود: این بوستان چهار هکتاری زمینه‌ای برای ایجاد شور و نشاط در بین جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها فراهم می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تاکید اعضای شورای شهر بر توجه به مناطق کمتربرخوردار در تخصیص بودجه، گفت: مدیریت شهری در این دوره تمامی ظرفیت‌های در اختیار را برای رفع مشکلات مردم به کار گرفته است.

شهردار سنندج اضافه کرد: دیدگاه شهرداری در این دوره محله‌محور و توجه به مناطق محروم بوده و در همین راستا طرح‌های مختلف عمرانی و رفاهی در شرق و غرب سنندج تعریف کرده‌ و خدمات‌رسانی شروع شده است.

وی ادامه داد: شیب فعالیت‌ها و خدمات در حوزه‌های مختلف به سمت مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر سوق یافته و این مهم رضایتمندی خوبی در بین شهروندان ایجاد کرده است.

شهردار سنندج افزود: تعریض پل قشلاق، ایجاد سرپل سنجرخان تا میدان لشکر به طول هشت و نیم کیلومتر حریم فضای سبز، پیست دوچرخه‌سواری و پیاده‌رو را برای مردم محله اسلام آباد، شهرک بعثت و ۱۷ شهریور اجرا کنیم.

امید می رود با وجود زنده بودن دغدغه های هویت خواهی، شاهد دفن کوچکه ر ش زیر بتن و آجر و آهک و آهن نباشیم

کردنامه؛ اینکه شهردار سنندج عزم را جزم کرده تا توازنی ولو دیرهنگام در توزیع امکانات و خدمات شهری بردارد اقدام صحیحی است که سید انور رشیدی همواره در دوره حضور خود در شهرداری سنندج بر آن تاکید داشته است.

کمربندی غربی سنندج که حصار دامنه آبیدر و خط پایان ساخت و ساز شهری در ضلع غربی سنندج نیز به شمار می آید اگرچه از ناحیه منفصل شهری حسن آباد تا میدان حجاب به حالت دوبانده و بزرگراه شهری درآمده است اما حقیقت آن است که نه این کمربندی و نه آبیدر توان تحمل بار ترافیکی و بارگذاریهای جدید را ندارند و گسیل شهرداری سنندج به سمت نواحی شرقی و عمدتاً کمتربرخوردار شهری و تلاش برای اتمام کمربندی در ضلع شرقی سنندج و متعاقب آن توسعه فضای سبز در آن نواحی اقدامی صحیح است که امید می رود استمرار داشته باشد.

از سوی دیگر امید می رود شهردار سنندج ضمن توجه به توسعه متوازن شهری، به ضرورت نگهداری صحیح این مجموعه های ارزشمند بعداز افتتاح و بهره برداری توجه داشته باشد چرا که مشاهدات خبرنگار کردنامه از بوستان آشتی در کمربندی دکتر حسینی و در دامنه کوچکه رش نشان می دهد غالب درختان این بوستان خشکیده شده اند، سنگ فرش ها تخریب شده است، خاکهای ریزشی اطراف فضای پارک را بسیار بدنما کرده است، چراغها خاموش شده و در کل بیشتر به یک مخروبه شبیه است تا بوستان.

امید می رود شهروندان سنندجی نیز برای گذران اوقات فراغت خود از بوستان های ضلع شرقی سنندج استفاده نمایند تا ضمن اینکه شهرداری سنندج به امر نگهداری توجه بیشتری داشته باشد، احساس دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن در شهروندان آن سوی شهر در نواحی کمتربرخوردار نیز تقویت شود.

یکی دیگر از تفرجگاه های نوستالژیک و تاریخی شهر سنندج کوچکه رش است که از دیرباز محبوبیت خاصی در میان شهروندان سنندجی داشته است و تقریباً هم وزن آبیدر مورد توجه شهروندان بوده است.

چند سال پیش بدلیل واگذاری بخشی از این تفرجگاه ارزشمند از سوی اداره کل راه و شهرسازی به پارک علم و فناوری فعالان زیست محیطی و کنشگران مدنی واکنش های سختی به این اقدام نشان دادند که در نتیجه آن دولت از اقدام خود برای ساخت و ساز در کوچکه رش سنندج منصرف شد.

متعاقب آن اما اقدام خاصی در واگذاری این اراضی به شهرداری سنندج جهت احداث تفرجگاه صورت نگرفت و کوچکه رش امروز از دست پارک علم و فناوری رهایی یافته اما از آن سو مورد طمع متجاوزان و زمین خواران سودجویی قرار گرفته است که نه به گذشته و اصالت خود و نه به آینده و فرزندانشان توجهی ندارند و چشم تنگ دنیا دوستشان را مگر خاک گور پر کند.

با عنایت به اینکه ورودی اصلی از مرکز کشور در ضلع شرقی شهر سنندج و در مجاورت تفرجگاه تاریخی کوچکه رش واقع شده است، از سوی دیگر رودخانه قشلاق و پل تاریخی قشلاق در آن ضلع قرار گرفته است این موضوغات می تواند استدلال شهرداری سنندج را برای ایجاد پارک جنگلی در کوچکه رش تقویت کند.

همگان واقفند که کوچکه رش از آثار طبیعی فرهنگی سنندج بوده و ایجاد بوستان و پارک جنگلی و ارائه خدمات فرهنگی در مجموعه آن می تواند به تاب آوری اجتماعی و رواداری مدنی در سکونت گاه های غالباً غیر رسمی ضلع شرقی سنندج کمک قابل توجهی بکند. ضمن آنکه تاب آوری محیطی آبیدر را بالا می برد. امید می رود دولت در راستای نهضت کاشت یک میلیارد درخت و شهرداری سنندج در ادامه نهضت توازن بهره مندی از خدمات شهری در میان محلات سطح شهر سنندج، سریعاً پارک جنگلی چندصدهکتاری کوچکه رش را استارت بزنند تا مورد طمع سودجویان قرار نگیرد.

اگرچه با مشاهده ساخت و سازهای بی رویه و زمین خواری های وسیع در دوره های مختلف و نیز تغییر کاربری اراضی ملی، یاس و افسوسی عمیق بر روح جمعی دغدغه مند در شهر سنندج حاکم شده است، اما کماکان امید به تلاش برای احیای هویت های تاریخی و فرهنگی سنندج زنده است.

اگر شهرداری سنندج یکی از عمده ترین سیاست هایش را تلاش برای توسعه متوازن شهری قرارداده است احیای هویت تاریخی و گردشگری تفرجگاه کوچکه رش می تواند به موفقیت بیش از پیش شهرداری در این راستا کمک کند.

کوچکه ره ش را شاید بسیاری از نسل های امروزی در سنندج خوب نشناسند، اما وقتی پای منظومه های قدیمی، آوازهای فولکلور، ترانه های محلی و نقل قول پیشینیان بنشینی، آنگاه به اهمیت تاریخی این قطب اصیل گردشگری پی خواهی برد.

بر کسی پوشیده نیست که باغ های امیریه، امانیه، ظفریه، صادق آباد، ویلای فریدونی و … قربانی زیاده خواهی انسان های امروزی شدند و امید می رود با وجود زنده بودن دغدغه های هویت خواهی، شاهد دفن کوچکه ر ش زیر بتن و آجر و آهک و آهن نباشیم و با بهره گیری از بافت سنتی و طبیعی بخشی از هویت اصیل از دست رفته کوچکه ر ش به وی باز گردد.

غفلت از کوچکه ر ش موجب غارت اراضی پایین دست این نماد هویتی می شود و دور نیست روزی که به سرنوشت باغ ها و تپه های قدیمی باغشهر سنندج مبتلا شود چرا که بر کسی پوشیده نیست دوام و ماندگاری تپه هایی همچون توس نوذر و کشاورز تا به امروز مدیون درخت بوده و به یمن درخت و جنگل از دستبرد غارتگران مصون مانده است و گرنه امروز شاهد آن دو تپه مشجر در سنندج نبودیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات