تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1402 - 10:42
کد خبر : 3392

آقای فرماندار لطفاً افتتاح نکنید!

آقای فرماندار لطفاً افتتاح نکنید!
چگونه ممکن است بدون احداث تصفیه خانه فاضلاب و یا بدون احداث خط انتقال فاضلاب و اتصال به تصفیه خانه فاضلاب سنندج، 35 هکتار اراضی صنعتی به بهره برداری برسد در حالی که فرماندار سنندج بعنوان رییس کارگروه سلامت و امنیتِ غذاییِ شهرستان، نیک می داند فاضلاب صنعتی و نفوذ آن در اراضی کشاورزی به چه معناست.

کردنامه؛ حسن عسکری فرماندار سنندج روز بیست و هشتم شهریور ماه سال جاری در جریان بازدید از شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان اظهار داشت: بسیاری از واحدهای صنعتی در سطح شهرستان در سوله‌های استیجاری و در مکان‌های غیرصنعتی در حال تولید هستند که با بهره‌برداری از این شهرک مشکل این واحدها حل می‌شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج در سال های اخیر را خوب ارزیابی کرد و افزود: در سال های گذشته این شهرک با انبوهی مشکلات و معارض رها شده بود که با پیگیری‌های انجام شده و تاکید استاندار محترم این مشکلات بر طرف شده و در آینده نزدیک شاهد راه اندازی واحدهای صنعتی خواهیم بود که اشتغال زایی چشم‌گیری خواهد داشت.

فرماندار سنندج جاده اصلی دسترسی و تامین آب از مهمترین مشکلات این شهرک صنعتی عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت ٩٧ درصدی جاده دسترسی و تامین آب این شهرک چند واحد تولیدی که سوله و شرایط تولید آنها آماده شده است به بهره‌برداری می‌رسند.

عسکری از تخصیص اعتبار ۴ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومانی در سال گذشته برای این پروژه خبر داد و خاطرنشان کرد: در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در سال جاری نیز ٧ میلیارد تومان اعتبار برای عملیات اجرایی ابن شهرک در نظر گرفته شده که با تخصیص آن شاهد بهره‌برداری از شهرک خواهیم بود.

فرماندار سنندج در پایان بر انجام مطالعات توسط مشاور ذیصلاح برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب با در نظر گرفتن فاز ٢ شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج تاکید کرد.

اظهارات فرماندار سنندج در جریان بازدید از شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج و وعده ایشان درباب مطالعه تصفیه خانه فاضلاب در حالی است که همه اراضی شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج واگذار گردیده و در فاز نخست ۳۵ هکتار آن به بهره برداری می رسد.

چگونه ممکن است بدون احداث تصفیه خانه فاضلاب و یا بدون احداث خط انتقال فاضلاب و اتصال به تصفیه خانه فاضلاب سنندج، ۳۵ هکتار اراضی صنعتی به بهره برداری برسد در حالی که فرماندار سنندج بعنوان رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی نیک می داند فاضلاب صنعتی و نفوذ آن در اراضی کشاورزی به چه معناست.

مگر غیر از این است که شهرک صنعتی فقط دارای فاضلاب انسانی نیست بلکه دارای فاضلاب و پساب صنعتی است، آیا بهره برداری از شهرک و واحدهای تولیدی مستقر درر آن بدون برنامه ریزی برای تصفیه و یا انتقال فاضلاب منطقی است؟

نکته اینجاست که فرماندار سنندج وعده مطالعه داده است. به استناد این فرمایش آقای فرماندار ظاهراً از روزی که شرکت شهرک های صنعتی کردستان مطالعه شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج را آغاز کرده و عملیات احداث آن را اجرایی کرده است، مطالعه تصفیه خانه فاضلاب و یا مطالعه خط انتقال  و اتصال به تصفیه خانه فاضلاب سنندج به مخیله طراحان و مدیران این شرکت خطور هم نکرده است و پس از پیشرفت ۹۷ درصدی شهرک، اکنون قرار است فاضلاب آن مطالعه شود!

فرماندار سنندج بعنوان رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهر سنندج که بعد از انتصاب ایشان به این سمت تاکنون خبری از تشکیل این کارگروه منتشر نشده است، خوب می داند که استراتژی شرکت شهرک های صنعتی کردستان تحت عنوان خودپالایی فاضلاب توسط اراضی اطراف شهرک صنعتی، منسوخ و غیرعلمی است و رسماً آلوده سازی اراضی کشاورزی با فاضلاب صنعتی است.

آقای فرماندار اراضی پایین دست فرودگاه سنندج به لطف جایگاه زباله شهرداری و توزیع شیرابه زباله دپوشده در اراضی روستای کیلک، به لطف پتروشیمی سنندج و خروج غیربهداشتی پساب های شیمیایی در اراضی روستای سرنجیانه و نیز به لطف ترکیب فاضلاب خام و پساب فاضلاب تصفیه شده در پایاب تصفیه خانه فاضلاب سنندج و توزیع آن در مسیل رودخانه قشلاق تا سد ژاوه، به اندازه کافی دچار آلایندگی صنعتی هستند.

با عنایت به اظهارات فرماندار سنندج، قطعاً بارگزاری واحدهای تولیدی در این شهرک به سرعت پیش می رود. بنابراین بدون برنامه ریزی برای دفع بهداشتی فاضلاب، عوارض جبران ناپذیر بر محیط زیست انسانی و چرخه تولید محصولات کشاورزی در اراضی چم شار سنندج خواهد گذاشت.هرچند اظهار نظر کارشناسی در این حوزه بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت سنندج است.

چندی پیش البته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی نیز در گفتگو با کردنامه اذعان داشت که تاکنون احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره ۴ سنندج مطالعه نشده است و قرار است به زودی مطالعه شود.

در ضمن کیست که نداند شهرک صنعتی بدون برنامه ریزی دفع بهداشتی فاضلاب، عملاً یعنی پروژه ناتمام و این با خط و نشان استاندار کردستان در باب ممنوعیت افتتاح پروژه های ناتمام منافات دارد چراکه اسماعیل زارعی کوشا از روزهای نخستین آغاز بکارش تاکنون، بارها از افتتاح های ناتمام در دولت قبل انتقاد کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات