تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 23:22
کد خبر : 2141

اصالت صنایع دستی از کردستان تا یونسکو

اصالت صنایع دستی از کردستان تا یونسکو
صنایع دستی کردستان آوازه جهانی دارد و در بخش‌های مختلف طرفداران خاص خود را داشته که تا یونسکو هم این شهرت کشیده شده است.

به گزارش کردنامه به نقل ایسنا، کرونا در دو سال اخیر با آمدن خود، ضربە محکمی بر بدنە کسب و کارها وارد کرد و یکی از بخش‌هایی کە بە شدت تحت ‌تاثیر کرونا قرار گرفت، بخش صنایع دستی بود.

شیوع ویروس کرونا سبب رکود و تعطیلی بسیاری از کارگاەها، مشاغل و صنایع‌دستی و سبب بیکاری بسیاری از شاغلین در این حوزە شد.

در دو سال اخیر کرونا مانع بزرگی بر سر راە توسعە صادرات صنایع دستی در کشور ولو استان کردستان بود کە بسیاری از کسب و کارها را بە ورطە نابودی کشاند.

حال با گذشت دو سال از عمر ویروس کرونا و فروکش کردن تب کرونا در راستای تقویت و توسعە همەجانبە حوزە صنایع دستی گام‌های موثری برداشتە شدە است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: در سال گذشته ۱۵ اثر از صنایع دستی استان کردستان موفق به دریافت مهر اصالت و نشان مرغوبیت ملی صنایع دستی شدند.

فرهاد حامدی در خصوص احیای رشته‌های در معرض فراموشی اظهار کرد: در همین راستا پس از برگزاری چندین جلسه، اولویت به صنعت چاقوسازی کردستان داده شد که یکی از رشته‌های در معرض خطر فراموشی است.

وی باتوجه به بحث نساجی سنتی در استان کردستان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ سیاست‌گذاری‌هایی در بحث نساجی سنتی کردستان صورت گرفته که در راستای آن شهر آرمرده بانه به عنوان شهر ملی شالبافی ثبت ملی شده است.

حامدی اضافه کرد: امیدواریم در سال جاری در حوزه جولایی، شالبافی و نمدمالی با متد و برنامه‌ای که طراحی شده، در سال جاری حداقل در یک شهر و روستا شاهد راه‌اندازی کارگاهی مجهز در حوزه نساجی سنتی باشیم.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته شهر آرمرده بانه به عنوان شهر ملی شالبافی، دیوزناو به عنوان روستای ملی ارغوان بافی و کاکوی سفلی به عنوان روستای گلیم بافی ثبت ملی شده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان افزود: برای سه پروژه فوق برنامه‌ریزی‌هایی برای سفر ریاست جمهوری در نظرگرفته شده است که برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای آن باید تعیین اعتبار شود.

اصالت صنایع دستی از کردستان تا یونسکو

آموزش ۲۴۰۰ هنرجو در رشته‌های مختلف صنایع دستی 

فرهاد حامدی با اشاره به اینکه آموزش‌های حضوری یکی از چالش‌های بزرگ حوزه صنایع دستی در دوران کرونا بود؛ بیان کرد: علیرغم وجود محدودیت‌هایی که ویروس کرونا در حوزه صنایع دستی به وجود آورد؛ خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ به کمک بخش خصوصی ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در قالب ۱۸ روستا و ۱۰ شهرستان از آموزش‌های مقدماتی صنایع دستی بهره‌مند شدند.

وی بابیان اینکه آموزش‌ها بە صورت کاملا رایگان برگزار می شود، افزود: ۹۰ درصد آموزش‌ها در روستاها به صورت حضوری و آموزش صنعتگران نیز به صورت تلفیقی انجام شده است.

حامدی یکی از پروژه‌های مهم را در بحث احیا و بازسازی فضای تحت تملک اداره کل دانست و گفت: خوشبختانه با تلاش و همکاری مجموعه مدیریتی میراث فرهنگی، استانداری و مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ضمن بهسازی و استانداردسازی فضاهای کارگاهی در مجتمع صنایع دستی فیض‌آباد (تایله)؛ ۲۳ کارگاه تحت عنوان مجتمع صنایع دستی تایله ایجاد شده است که تا کمتر از ۱۵ روز دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در خصوص راه‌اندازی مجتمع صنایع دستی تایله اظهار کرد: این مجموعه با هدف ایجاد ۱۱۰ شغل پایدار در استان راه‌اندازی و طی فراخوانی که داده می‌شود به ترتیب اولویت در اختیار صنعتگران و تعاونی‌های فاقد مکان و فضای مناسب قرار می‌گیرد؛ لذا اولویت با تعاونی‌های صنایع دستی است.

حامدی تصریح کرد: صنعتگرانی که در این فراخوان شرکت می‌کنند باید توجه داشته باشند که اولویت با صنعتگران دارای مهر اصالت ملی و بین‌المللی و با افرادی است که در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی حضور فعال داشته‌اند.

اصالت صنایع دستی از کردستان تا یونسکو

لزوم ایجاد مراکز متمرکز فروش صنایع دستی در کردستان

معاون صنایع دستی استان کردستان ضمن تاکید بر ایجاد مراکز متمرکز فروش صنایع دستی در استان کردستان گفت: تولید یکی از مهمترین مشکلات ما در حوزه صنایع دستی است؛ لذا قبل از ایجاد مراکزی برای فروش صنایع دستی باید تولید را افزایش داد.

فرهاد حامدی ادامه داد: همه تمرکز ما در طول سه سال اخیر بر حمایت از تولیدات صنایع دستی بوده و تلاش ما توسعه فضاهای تولیدی و ارائه تسهیلات لازم به صنعتگران کردستانی برای افزایش سطح تولید در استان است. 

وی در خصوص خانه خلاق صنایع دستی در استان کردستان گفت: ایجاد مرکز خانه خلاق صنایع‌دستی استان در راستای ارائه ایده به صنعتگران کردستانی در راستای افزایش تولید بوده است.

حامدی تصریح کرد: پس از گذشت ۸ الی ۱۰ سال مطالعات امکان سنجی برای ایجاد بازارچه‌ها و شهرک‌های صنایع‌دستی و اخذ زمین جهت ایجاد این مجموعه‌ها؛ خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ مکان‌یابی درستی برای ایجاد بازارچه‌ها اتفاق افتاده و در فضایی ۱۰ هکتاری و در مکانی کاملا گردشگری در شهرستان سنندج واقع و کارهای مقدماتی اخذ زمین برای این مجموعه انجام شده است که در سال ۱۴۰۱ استارت احداث بزرگترین بازارچه صنایع دستی غرب کشور زده می‌شود.

وی بیان کرد: در چند ماه اخیر بهره‌برداری از فضاهای تاریخی برای ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع دستی به یک اولویت تبدیل شده و در همین راستا یکی از بناهایی که در نظر گرفته شده است و مقدمات کار آن قبل از عید استارت زده شده، ایجاد بازارچه صنایع دستی در حیاط خانه کُرد است که در صورت تامین اعتبار آن تا یک ماه آینده افتتاح خواهد شد.

ایجاد دبیرخانه جهانی کلاش در مریوان در صورت تامین اعتبار

حامدی بیان کرد: در شهرستان مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش نیز، مقدمات اخذ زمین برای ایجاد بازارچه صنایع دستی فراهم شده است.

وی به نبود دبیرخانه شهرجهانی کلاش در مریوان اشاره و اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که در استان وجود دارد، عدم ایجاد دبیرخانه شهر جهانی مریوان است که باتوجه به محدود بودن اعتبارات استانی و شهرستانی بعد از گذشت ۴ سال هنوز هم که هنوز است ایجاد نشده و امیدواریم در سال جاری این مهم محقق شود.

حامدی در ادامه سخنان خود شهرداری‌ها را دبیر شهرجهانی‌ دانست و گفت: مجموعه میراث فرهنگی طی ۳ سال گذشته اقداماتی در راستای برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شاغلین صنایع دستی، در بحث برند سازی، بسته‌بندی، ایجاد تعاونی و فعال کردن تعاونی‌های فعال کلاش‌بافی در مریوان، حضور مستمر نمایندگان کلاش بافی در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی برای معرفی هرچه بیشتر شهر مریوان انجام داده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: در خصوص عنوان شهر جهانی کلاش مریوان تمهیدات و برنامه‌ریزی‌هایی در نظر گرفته شده که مورد توجه داوران یونسکو خواهد بود؛ لذا در حال حاضر برای ایجاد دبیرخانه جهانی کلاش مریوان، اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان نیاز است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته به ۵۰۰ شاغل حوزه صنایع دستی آموزش و همچنین به افرادی که در حوزه صنایع دستی مشغول به کار هستند آموزش‌های مدیریت تولید، برند سازی، راهکار و راه‌حل تامین منابع مالی داده شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، در خصوص صادرات صنایع دستی استان افزود: متاسفانه در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، حوزه صادرات با مشکل جدی مواجه شد؛ لذا در بحث توسعه صادرات کلاش، برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گرفته است.

شرکت هنرمندان کردستانی در نمایشگاه صنایع دستی هلبچه

فرهاد حامدی، از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهر حلبچه عراق خبر داد و گفت: این نمایشگاه در تاریخ ۱۵ اردیبهشت و برای اولین بار در شهر حلبچه عراق برگزار و برای صنعتگران کردستانی ۲۰ غرفه در نظر گرفته شده است که ۵ غرفه آن به محصولات صنایع دستی اورامانات و ۱۵ غرفه به صنایع دستی استان کردستان اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به مدت چهار روز ادامه دارد و طی هماهنگی‌های صورت گرفته با کنسولگری عراق؛ هنرمندان کردستانی در تاریخ ۱۴ اردیبهشت به عراق اعزام می شوند.

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات