تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 10:27
کد خبر : 3283

کردنامه گزارش می دهد:

رونمایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از مافیای زباله در شهرداری سنندج

رونمایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان از مافیای زباله در شهرداری سنندج
متاسفانه شهرداری سنندج پیوسته تاکید دارد که نمی تواند در مافیای زباله ورود کند در حالی که بر اساس قانون پسماند سال 1383 باید شهرداری سنندج باید در موضوع مدیریت پسماند و استفاده از زباله به منظور تامین کود و انرژی، برنامه ریزی می کرد اما علیرغم گذشت حدود 20 سال هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه نشده است.

کردنامه؛ اقبال حمیدی با اشاره به وجود مافیای زباله در شهرداری سنندج و عدم مدیریت صحیح و بهداشتی پسماند، گفت: جایگاه محل دفن زباله این شهر به هیچ عنوان بهداشتی نیست و در حال حاضر علیرغم احداث خط انتقال به منظور انتقال شیرابه جایگاه زباله به تصفیه خانه فاضلاب، فقط ۵۰ درصد از شیرابه زباله سنندج از طریق خط انتقال احداثی وارد تصفیه خانه فاضلاب این شهر می شود در حالی که بدلیل عدم عایق سازی و عدم زیرسازی جایگاه زباله، ۵۰ درصد شیرابه زباله مستقیم وارد اراضی کشاورزی اطراف، آب های زیرزمینی، چاه های کشاورزی اطراف و … شده و از طرق مختلف وارد فرایند مصرف می­شود.

اقبال حمیدی با تاکید بر اینکه محل دفن زباله در شهرها فقط محل تخلیه است و هیچگونه دفن بهداشتی صورت نمی­گیرد، گفت: اگر زباله ها از مبدا تفکیک و زباله رسیده به مقصد بصورت بهداشتی دفن گردد بسیاری از مخاطرات زیست محیطی برطرف می­شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: متاسفانه شهرداری سنندج پیوسته تاکید دارد که نمی­تواند در مافیای زباله ورود کند در حالی که بر اساس قانون پسماند سال ۱۳۸۳ شهرداری سنندج باید در موضوع مدیریت پسماند و استفاده از زباله به منظور تامین کود و انرژی، برنامه ریزی می­کرد اما علیرغم گذشت حدود ۲۰ سال هنوز هیچ اقدام عملی در این زمینه نشده است.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری می­تواند زباله گردهای سطح شهر را شناسایی و مدیریت کند و با مجوز شهرداری با یونیفورم مخصوص و کارت شناسایی تفکیک زباله را از مبدا انجام دهند، اما هم در درون شهرداری و هم در جایگاه دفن زباله شهر سنندج، مافیای زباله وجود دارد.

حمیدی تاکید کرد: بجای اینکه پیوسته تاکید کنیم که باید برای مردم در موضوع مدیریت پسماند فرهنگ سازی شود، ما مدیران باید فرهنگ سازی را از خودمان شروع کنیم و تاکی باید شاهد جولان زباله گردهای زن و مرد و کودک در اطراف سطل های اشغال شهری باشیم.

وی ضمن استمداد از اهالی رسانه برای برجسته کردن ضرورت ورود شهرداری ها به مساله تفکیک و دفن بهداشتی زباله گفت: نماینده شهرداری سنندج در جلسه مدیریت پسماند تاکید کرده که این مساله توجیه ندارد در حالی که چنان بی توجیه هم نیست و شهرداری سنندج اگر تفکیک زباله ها را از طریق زباله گردها مدیریت کند، چه بسا سودآور نیز خواهد بود.

به گفته وی صرفاً تفکیک از مبدا کافی نیست بلکه دفن بهداشتی در جایگاه محل دفن نیز از ضروریات است چرا که صرفاً ۵۰ درصد از شیرابه زباله سنندج از طریق خط انتقال احداثی وارد تصفیه خانه فاضلاب این شهر می­شود در حالی که بدلیل عدم عایق سازی و عدم زیرسازی جایگاه زباله، ۵۰ درصد شیرابه زباله مستقیم وارد اراضی کشاورزی اطراف، آب های زیرزمینی، چاه های کشاورزی اطراف و … می­شود و از طرق مختلف وارد فرایند مصرف شهروندان می­شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: اگر نگاه ریالی به زباله در شهرداری سنندج حذف شود، مساله پسماند و زباله در شهر حل می­شود.

به گفته حمیدی از ۱۶۷۷ روستای استان فقط ۹۰۰ روستا مجوز زیست محیطی جایگاه دفن زباله دارد و از این ۹۰۰ روستا نیز حدود ۳۰ روستا در اطراف شهرها استقرار دارند که زباله را تحویل جایگاه محل دفن زباله شهرها می­دهند.

طبق آنچه که رسانه‌های استان در چند سال اخیر از قول متولیان امر مدیریت پسماند سنندج منتشر کرده‌اند ارقامی بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ تن در روز، به عنوان میزان پسماند جمع‌آوری شده در شهر سنندج اعلام شده است.

 

تحویل مواد مخدر در ازای تحویل زباله

به نقل از خبرگزاری تسنیم، پیش تر و در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مورخ ۳۱ شهریورماه سال جاری برگزار شده بود، فرماندار سنندج از مدلی دیگر از مافیای زباله رونمایی کرده بود. وی در این جلسه اظهار داشته: برخی توزیع‌کنندگان مواد مخدر در سنندج بعضا مالخری هم کرده، به طوری‌که افراد معتاد را به‌کارگیری کرده تا زباله‌گردی انجام داده و در قبال زباله‌ای که می‌گیرند، هیچ پولی هم به آنان نمی‌دهند و به ‌جای پول، مواد مخدر به معتادان می‌دهند! که به نوعی مواد مخدر را ترویج می‌دهند، در این راستا نیروی انتظامی باید برنامه‌ریزی شده با شبکه توزیع مواد مخدر مقابله کند.

 

زباله الکترونیک در مرز باشماق ترانزیت نمی شود

حمیدی با اشاره به استقرار کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در مرز باشماق، اظهار کرد: محموله های پسماند وارداتی و صادراتی در مرز باشماق توسط محیط زیست کردستان پایش  می شود و در سال گذشته حدود ۱۳۶۷ مورد مجوز ترانزیت ضایعات صادر شده است.

وی تصریح کرد: غالب ضایعات ترانزیتی در واقع ضایعات قابل بازیافت همچون مس، آهن، سرب، استیل، کاغذ، مقوا و پلاستیک است و هیچگونه زباله الکترونیک در مرز باشماق ترانزیت نمی شود و محیط زیست کردستان هیچگونه مجوز ترانزیتی برای زباله های الکترونیکی صادر نکرده است.

حمیدی خاطر نشان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان حفاظت محیط زیست به گمرک، فقط کسی که واحد بازیافت داشته باشد اجازه واردات ضایعات و پسماند دارد در حالی که در گذشته اینگونه نبود و هرکسی کارت بازرگانی داشت می توانست واردات پسماند و ضایعات انجام دهد، ضمن اینکه واحد بازیافتی می­تواند در حد ۵۰ درصد ظرفیت واحد خود پسماند وارد کند.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار

اقتصاد

فتوتیتر

تبلیغات